دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ ازجمله محصولاتی است که هرازچند گاهی با نوسان قیمت‌ مواجه می‌شود.

گوشت

فرارسیدن فصل سرما و کاهش تولید و عرضه مواد پروتئینی از یک‌سو و افزایش تقاضا برای محصولاتی مانند گوسفند زنده و گوشت مرغ با نزدیکی برخی اعیاد مذهبی مانند عید قربان و موسم بازگشت حجاج موجب شده است تا این روزها بازار مواد پروتئینی برای چندمین بار نوسان قیمت‌ها را تجربه کند.

این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که مواد پروتئینی (‌گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ‌) از جمله کالاهای مشمول فهرست 22 قلم کالایی است که چندی پیش وزارت بازرگانی هرگونه افزایش قیمت این کالاها را ممنوع اعلام کرده بود. با این وجود طی روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز و مرغ جهش تازه‌ای داشته است.

نگاهی به بازار گوشت قرمز طی یک هفته اخیر نشان می‌دهد که افزایش تقاضا برای گوسفند زنده در آستانه
عید قربان و بازگشت حجاج موجب شده است تا این روزها قیمت گوسفند زنده در بازار تهران به هر کیلوگرم 7800‌تومان افزایش یابد و نرخ گوشت ران گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر نیز از مرز 19‌هزار تومان عبور کند. با این شرایط قیمت گوسفند زنده در بازار تهران طی روزهای پایانی هفته گذشته در حالی به هر کیلوگرم 7هزار و 500 تا 7‌هزار و 800‌تومان افزایش یافته که نرخ آن در روزهای نخست هفته گذشته 6 هزار و500 تا 6هزار و 800‌تومان بوده است. همچنین قیمت لاشه گوسفند با استخوان در تهران به رقم حدود 15‌هزار تومان در هر کیلو نزدیک شده و نرخ هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط به 10‌هزار و 500و گوشت گوساله خالص به مرز 14 ‌هزار تومان نزدیک شده است.

اگر می‌خواستند قیمت‌ مهار می‌شد

افزایش بیش از هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در هر کیلو موجب شد تا چندی پیش رئیس اتحادیه دامداران کشور مهار قیمت گوشت گوسفندی در بازار را منوط به درخواست وزارت بازرگانی کرده و به فارس گفت: قیمت گوسفند زنده همه‌‌ساله با نزدیک شدن به زمان عید قربان بیشتر می‌شود در حالی که برنامه کنترل قیمت آن حداقل 6‌ماه قبل از آن باید برنامه‌ریزی شود.
سعید سلطانی افزود: وزارت بازرگانی مسئول تنظیم بازار است اما در این زمینه هیچ‌گونه کمکی از ما نمی‌گیرند و نظرات اتحادیه را در این مسائل ورود نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: چندین بار پیشنهاد داده‌ایم درصورتی که دولت از ما حمایت کند این آمادگی وجود دارد که به‌گونه‌ای بازار گوشت را کنترل کنیم که در طول سال حداکثر 10درصد نوسان قیمت داشته باشد. تولید 100هزار تن گوشت در کشور تا 60هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند در حالی که با واردات، اشتغال این تعداد افراد از دست می‌رود. وی در مورد میزان افزایش قیمت گوسفند زنده افزود: این موضوع به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست چرا که برای کنترل آن نه از امروز بلکه از 6ماه پیش باید برنامه‌ریزی می‌شد.

مرغ باز هم پر کشید

از سوی دیگر قیمت گوشت مرغ که تا 2 هفته پیش در مرز 2‌هزار و 900تومان تثبیت شده بود این روزها با جهشی دوباره به حدود 3هزار و 500تومان در فروشگاه‌های سطح شهر افزایش یافته است. این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که به اعتقاد دست‌اندرکاران تنظیم بازار گوشت مرغ، قیمت این محصول تابع نظام عرضه و تقاضا بوده و حتی نرخ 3هزار و 200تومانی برای گوشت مرغ نیز غیرمنطقی نیست. موضوعی که چندی پیش عباس قبادی، رئیس سازمان بازرگانی تهران با استناد به آن اعلام کرده است: قیمت مرغ قیمت متعادلی است و افزایش قیمتی نداریم.

این در حالی است که طی هفته گذشته قیمت گوشت مرغ در سطح شهر تهران حداکثر 2هزارو 950تومان عرضه بوده و گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 14 آبان هم حاکی از قیمت 2هزارو 920تومانی هر کیلوگرم مرغ در سطح شهر تهران بوده است اما از روزهای پایانی هفته گذشته قیمت گوشت مرغ در برخی از واحدهای سطح شهر تهران به بیش از 3هزار و 200تومان افزایش یافت نرخی که در مناطق شهر تهران حتی به 3هزار و 500 تومان نیز رسیده است. اما براساس اعلام سامانه 124 نیز تنها عرضه مرغ با قیمت بالاتر از 3هزارو 100‌تومان گران‌فروشی محسوب می‌شود. موضوعی که قبادی نیز آن را تأیید کرده و می‌گوید: خیلی در قیمت‌ها دخالتی نداریم و باید بررسی کرد که فروشنده، مرغ را با چه قیمتی خریده است. به عبارتی بحث عرضه و تقاضاست.

وی می‌افزاید: قیمت منطقی مرغ همان 3هزارو 50 تا3هزارو 100تومان بوده و حتی نرخ 3200‌تومان هم می‌تواند غیرمنطقی نباشد. چرا که اکنون دوستان در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده‌اند که مرغ 2هزارو 800 تا 2هزارو900‌تومان تمام می‌شود که طبیعی است وقتی بخواهند یک سودی هم ببرند به رقم اشاره شده می‌‌رسیم. با این وجود قبادی اعلام کرده است، بازرس‌ها پس از مراجعه به واحدها، فاکتورهای آنها را بررسی کرده و درصورتی که گرانفروشی کرده باشند، برخورد خواهند کرد.

کد خبر 120792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز