آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» بعدازظهر روز شنبه 22 آبان‌ماه با حضور دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش و دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران و جمعی از مدیران فرهنگی کشور در بوستان گفتگو برگزار شد.

کتاب نمایشگاه یاد یار مهربان

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر قالیباف شهردار تهران، در این مراسم گفت: بدون شک کتاب اصلی‌ترین مقوله فرهنگی است و هر چقدر پیشرفت صورت می‌گیرد، نقش کتاب برجسته‌تر می‌شود. در رابطه با کتاب دغدغه‌های متفاوتی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری یک دستگاه اجرایی در شهر است ادامه داد: سعی ما بر این است که در کنار فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی بپردازیم.شهردار تهران با تأکید بر لزوم اهمیت دادن به فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر افزود: همان قدر که زیبایی شهر اهمیت دارد، به همان میزان فرهنگ و ورزش اهمیت دارد و طبیعتا در دستور کار شهرداری است که به تجهیز کتابخانه‌های مدارس ابتدایی بپردازیم.

شهرداری بیش از 3 میلیون مترمربع مراکز فرهنگی و مذهبی در سطح شهر تهران در حال ساخت دارد که باغ‌موزه دفاع مقدس نمونه‌ای از این کارهاست. در سال92 در تپه‌های عباس آباد بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی و فرهنگی را خواهیم ساخت که با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه خواهد بود.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه این حرکت فرهنگی و برگزاری این نمایشگاه در تمامی استان‌های کشور آمادگی دارد.

حسینی در این مراسم افزود: میزان مشارکت این وزارتخانه برای برپایی نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی حداکثر 50درصد است و برای برگزاری حرکت‌های فرهنگی بیشتر، نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها هستیم. وی با تأکید براینکه تهران بزرگ نیازمند ساخت سالن‌های سینما، تئاتر و دیگر اقدامات فرهنگی است، اظهارداشت: هفته‌کتاب سبب ایجاد همگرایی و مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی شده است.

وی با بیان اینکه اقدام شهرداری در برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان می‌تواند الگویی در حوزه فرهنگی برای دیگر سازمان‌ها باشد، اظهارداشت: باید برای رفع نیازهای فرهنگی از جهت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلاش‌های فراوانی انجام گیرد.

وزیر ارشاد، کتاب را پشتوانه تمدن و فرهنگ یک جامعه دانست و گفت: رسانه کتاب پشتوانه‌ای قوی برای دیگر رسانه‌ها به‌شمار می‌رود و تولید فیلم، تئاتر، مستندهای رادیویی و تلویزیونی مناسب با تولید کتاب‌های پرمحتوا امکان‌پذیر خواهد بود و اگر کتاب در سطح جامعه دارای منزلت و محتوای غنی باشد قطعا دیگر برنامه‌ها نیز متأثر از آن خواهند بود.

وی از تمامی وزارتخانه‌ها، نهادها و حتی معلمان خواست تا برای افزایش این شاخص‌ها تلاش کنند.وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم آغاز به کار هشتمین نمایشگاه یاد یار مهربان از تجهیز تمامی کلاس‌های مدارس ابتدایی شهر تهران به کتابخانه تا پایان سال‌جاری خبر داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: این کتابخانه‌ها با ظرفیت 100تا 200 جلد کتاب در هر یک از کلاس‌های درس شهر تهران ایجاد خواهد شد. وی با بیان اینکه 13میلیون دانش‌آموز در کشور تحصیل می‌کنند و همچنین بیش از 900هزار فرهنگی در کشور فعالیت دارند، گفت: تمام افراد تا 18سالگی الفبای مسائل فرهنگی را در مدارس می‌آموزند از این‌رو توجه به بحث کتاب و کتابخوانی بسیار مهم و ضروری است.

حاجی‌بابایی اظهار داشت: برای تأمین نیازهای دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف، تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم، از این‌رو دست یاری به سوی دیگر نهادها مانند شهرداری، شوراها، دستگاه‌های ورزشی و دیگر بخش‌های مرتبط با نیازهای دانش‌آموزان دراز می‌کنیم. وی با بیان اینکه برای توجه به جایگاه کتاب و کتابخوانی باید در تمامی کلاس‌های درس مقطع ابتدایی، کتابخانه ایجاد شود، افزود: از مجموع 260هزار کلاس درس ابتدایی کشور تاکنون 120هزار کلاس درس به کتابخانه مجهز شده‌اند و تا پایان امسال نیز تجهیز 20هزار کلاس درس را در برنامه قرار داده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش از افتتاح 40هزار نمایشگاه کتاب در 40هزار مدرسه کشور در هفته جاری خبر داد و گفت:‌ برای خرید کتاب‌های مرتبط با نیازهای دانش‌آموزان از بین 32هزار عنوان کتاب معرفی شده از سوی 603 ناشر، تاکنون حدود 14هزار عنوان کتاب انتخاب شده است.نمایشگاه یاد یار مهربان از برنامه‌های «جشن کتاب تهران» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که تا 29آبان در بوستان گفتگوی تهران، پذیرای علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی است.

کد خبر 120707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز