یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

آرش نهاوندی: بنابر اعتقاد برخی، تلویزیون گوگل، یک مزیت برتر برای صنعت تلویزیون است و برخی دیگر آن را نوعی بلا قلمداد کرده‌اند.

گوگل تی وی


به عبارتی می‌توان گفت که گوگل تی‌وی هم‌اکنون بزرگ‌ترین نوآوری در عرصه صنعت تلویزیون محسوب می‌شود زیرا تلویزیون گوگل امکانات بیشتری ارائه می‌دهد. تلویزیون‌های معمولی اغلب وسیله ارتباطی یک دستگاه به تعداد زیادی مخاطب به‌شمار می‌آیند اما اکنون با ارائه تلویزیون گوگل، تعداد زیادی کاربر از تعداد زیادی کاربر دیگر تأثیر متقابل می‌پذیرند. اما آنچه در گوگل تی‌وی به بهترین نحو انجام می‌گیرد جست و جو (search) است. اگر به‌دنبال داشتن اطلاعات درباره یک نمایش تلویزیونی یا تئاتری دلخواه خود هستید، گوگل تی‌وی نه‌تنها اطلاعات جامعی در این باره در اختیارتان می‌گذارد بلکه کلیپ‌ها، عکس‌ها و صفحات وب زیادی نیز درباره این نمایش به شما ارائه می‌دهد. اگر شما به دنبال مطالب انتشاریافته در سایت ویکی‌پدیا درباره فیلمی باشید که در حال مشاهده آن هستید، گوگل تی‌وی این امکان را به شما می‌دهد. شما هنگام خواندن مطلب ویکی‌پدیا لازم نیست پخش فیلم را قطع کنید بلکه مطلب ویکی‌پدیا را می‌توانید هنگام نمایش فیلم در باکسی جداگانه ببینید.

اما تلویزیون گوگل آمادگی پذیرش کاربران زیادی را به‌طور همزمان ندارد و جلوه‌های بازنمایش (Play back) آن دارای مشکلات زیادی است.در این مطلب به 8 دلیلی که شما به‌عنوان یک کاربر علاقه‌مند به فیلم و نمایش می‌توانید گوگل تی‌وی را بخرید یا دست‌کم آن را بیازمایید و 4 دلیلی که شما باید از خرید گوگل‌تی‌وی اجتناب کنید، اشاره خواهد شد.

1- جست‌و‌جو: مهم‌ترین و قوی‌ترین قابلیت گوگل تی‌وی جست و جو (search) است. بخش سرچ گوگل از جست‌وجوهای آنلاین و منابع پخش و اطلاعات تشکیل شده که همه اینها به‌صورت یکپارچه در جدولی گردآوری شده است.

گوگل تی‌وی هم‌اکنون جایگاهی میان یک اس‌تی‌بی‌ (دستگاهی است که با اتصال آن به تلویزیون می‌توان علائم را تبدیل به تصویر کرد) و تلویزیون دارد. از همین رو باید راه‌حلی جهت ارتقای گوگل تی‌وی اندیشیده شود تا این تلویزیون تبدیل به اچ‌تی‌وی یا همان تلویزیونی که ما می‌شناسیم (تلویزیون با کیفیت تصویر عالی) شود.

2- کنترل: گوگل تی‌وی به‌دلیل علاقه بیشتر کاربران به استفاده از کیبورد متداول، از کیبورد لمسی بر صفحه نمایشگر استفاده نمی‌کند و از کیبوردهای رایانه‌ای متداول استفاده می‌کند. گوگل تی‌وی نخستین پلت‌فرم در بازار است که خود را بر علاقه کاربران خود در جست و جوی بهتر توسط کیبورد متمرکز کرده و به‌همین دلیل از کیبوردهای رایانه‌ای متداول استفاده می‌کند.
3- با هر سیستمی کار می‌کند و سازگار است: می‌توان از گوگل تی‌وی با تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای استفاده کرد. اس‌تی‌بی ‌از طریق اچ‌ دی ‌ام ‌ای به گوگل تی‌وی متصل می‌شود و سپس گوگل تی‌وی به دستگاه تلویزیون اتصال می‌یابد. گوگل‌تی‌وی به‌راحتی اتصال می‌یابد و می‌توان آن را به همراه هر نوع دستگاه تلویزیونی مورد استفاده قرار داد. از همین‌رو در صورتی که تلویزیون اس‌تی‌بی ‌یا ریسیور‌ ای وی دارای پورت اچ‌ دی ‌ام ‌ای باشد، گوگل تی‌وی را نیز می‌توان به آن متصل و از آن استفاده کرد. در واقع گوگل تی‌وی به‌دلیل طراحی خاص خود قابل تطبیق با هر سیستمی است.

4- پیپ: اصلی‌ترین ارزش گوگل تی‌وی در این نهفته است که می‌تواند خود را با ست‌تاپ باکس (دستگاهی که سیگنال ارسال شده از سیستم دیجیتال را به فرمت قابل نمایش روی تلویزیون تبدیل می‌کند) تطبیق دهد و کنترل نمایش تلویزیونی را در دست گیرد. تلفیق گوگل‌تی‌وی با ست تاپ‌باکس بسیار قدرتمند عمل می‌کند؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید برنامه مورد نظر خود در گوگل تی‌وی را در پنجره‌ای کوچک ببینید و در بقیه صفحه به‌دنبال اطلاعات مورد نظر یا سایر برنامه‌های جدید بگردید.

5 - اینترفیس 10 فوتی گوگل تی‌وی: گوگل دست به کار بزرگی زده و استاندارد اینترفیس 10 فوتی را با اینترنت ترکیب کرده است و
بر همین مبنا کروم بروزر گوگل تی‌وی عالی عمل می‌کند و اشاره‌گر در صفحه تلویزیونی واضح و حتی هنگام دیدن فیلم نیز قابل رویت است.

6- مجموعه کهکشانی از اطلاعات: حداقل می‌توان گفت که گوگل جهت ارتقای گوگل تی‌وی تلاش می‌کند. اگر پخش‌کننده‌های برنامه‌های تلویزیونی مسیر سابق خود را ادامه می‌دادند ما اکنون همچنان از تلویزیون‌های قدیمی که در یک کانال خاص قفل می‌شدند، استفاده می‌کردیم.

گوگل تی‌وی اکنون در راستای تلاش‌های خود موفق شده است یک مجموعه کهکشانی از اطلاعات را که مدام نیز به روز می‌شوند گردآوری کند.گوگل تی‌وی به جای آنکه خود را کاملا جایگزین تلویزیون کند خود را با آن هماهنگ می‌کند و این اطمینان را به سرمایه‌دارها می‌دهد که مخاطبان همچنان می‌توانند در گوگل تی‌وی به آگهی‌های بازرگانی نگاه کنند.

7- همه چیز در یک‌جا: گوگل تی‌وی نیز مانند باکس‌های قبل‌تر از خود به کاربران اجازه می‌دهد به نت فلیکس و آمازون دسترسی داشته باشند و علاوه بر آن به شما نیز اجازه می‌دهد با استفاده از منابع خود برنامه‌های خود را نمایش دهید. در پایان می‌توان گفت که شما قادر خواهید بود تمام منابع را با برنامه تلویزیونی زنده ترکیب کنید.

8 - می‌تواند بهتر شود و ارتقا یابد: می‌توان گفت که گوگل تی‌وی می‌تواند مشکلات بی‌شماری را که مبتلا به آن است مرتفع کند. گوگل تی‌وی هم‌اکنون بهترین قابلیت‌های خود را ارائه نداده است اما می‌تواند در آینده بهتر از این نیز به کاربران خود خدمات ارائه دهد. ابتدا گوگل یک نسخه بتا از محصول خود را با یکی از شرکایش ارائه می‌دهد، شریک گوگل به‌مدت کوتاهی از منافع این شراکت استفاده می‌کند و سپس گوگل بزرگ‌ترین نفع را از محصول اصلی خود می‌برد.

مشکلات گوگل

1- مرورگر ناقص: گوگل تی‌وی می‌تواند خیلی بیشتر از آن چیزی که تا‌کنون به نمایش گذاشته ارائه دهد. یک سیستم ارتقا‌یافته از گوگل کروم در این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال به‌نظر می‌رسد خیلی از موارد نادیده گرفته شده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد تعامل میان کاربران و دستگاه یا بروزر اینترفیس (UI) به درستی در نسخه جدید کروم
مد نظر قرار نگرفته است. گوگل تی‌وی قابلیت نمایش تمام‌صفحه (Full Screen) را دارد اما از آدرس بار مشخص یا تب‌ها به‌صورت واضح خبری نیست و تنها می‌توان از طریق فرمان‌های کیبورد به آنها دسترسی یافت. بدترین ایراد سیستم کروم گوگل تی‌وی، کند‌ بودن آن است.

2 - دارای نرم‌افزارهای واسط کاربری گوگل (APPLICATION) نیست: به‌عنوان مثال نمی‌توان از اپلیکیشن‌های معمول گوگل جهت میل زدن استفاده کرد یا نمی‌توان از طریق گوگل تی‌وی به گوگل ویس (Google voice) دسترسی پیدا کرد.

3 - به جای بروز مستقیم در شبکه از سرورهای دی ‌ال ‌ان ‌ای استفاده می‌کند: یکی از مهم‌ترین وجوه گوگل تی‌وی در این خلاصه شده که می‌توان هنگام جست‌و‌جو ، منابع منطقه‌ای و محلی را نیز بررسی کرد. گوگل اما این قابلیت را از طریق سرورهای دی ‌ال ‌ان ‌ای ارائه می‌دهد. گفته می‌شود آنگونه که درباره سرور دی ‌ال‌ ان ‌ای تبلیغ شده، این سرور مطلوب کار نمی‌کند. رمزیاب‌های نصب‌شده در این سرور و قدرت پردازش در این سرور از جمله موارد مهم ضعف آن محسوب می‌شوند.

4 - گوگل تی‌وی نیم‌پز است: برخی بر این باورند که به‌دلیل نقص‌های موجود، گوگل تی‌وی مانند نانی است که یک طرفش پخته نشده یا اینکه مثل یک نان کره‌ای است که به‌طور نصف و نیمه‌ای به کره آغشته شده، برخی نیز آن را به گوشت نیم پخته توصیف می‌کنند و پاره‌ای نیز بر این باورند که گوگل تی‌وی مانند محصولی است که فردی در روزهای آخر هفته و باعجله آن را تولید کرده است.با این حال هستند افرادی که می‌گویند: نواقص گوگل تی‌وی در آینده برطرف خواهد شد و قابلیت‌های آن نیز به مرور ارتقا خواهد یافت.

کد خبر 120651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز