گروه بین‌الملل: شبه نظامیان طالبان در مدت 24 ساعت 3حمله در مناطق مختلف افغانستان انجام دادند تا با عرض‌اندامی جدید ادعاهای نیروهای ائتلاف خارجی درباره تضعیف خود را رد کنند.

taliban

درحالی‌که نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در روزهای گذشته مدعی پیشرفت در عملیات نظامی خود درافغانستان شده‌اند، روز گذشته شبه‌نظامیان طالبان حملات جداگانه‌ای در جلال آباد و قندوز انجام دادند تا خشونت‌ها در این کشور به‌صورت ناگهانی افزایش یابد. این حملات در حالی انجام شد که در آخرین ساعات شامگاه روز جمعه هم کاروان نیروهای ناتو و افغان در حومه کابل هدف حمله ناموفق یک عامل انتحاری قرار گرفت.

اولین حمله توسط مهاجمان انتحاری حدود ساعت5.30  بامداد روز شنبه (به‌وقت محلی) به فرودگاه شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار صورت گرفت. حمله به این فرودگاه که بخشی از آن محل استقرار تعدادی از نیروهای آمریکایی است با یک انفجار توسط عوامل انتحاری شروع شد و به‌دنبال آن صدای شلیک گلوله به گوش رسید.

همزمان با شدت‌گرفتن صدای تیراندازی، هلی‌کوپترهای ناتو هم بر فراز فرودگاه جلال آباد به پرواز درآمدند و وارد درگیری با شبه‌نظامیان شدند. احمد ضیا عبدل‌زی، سخنگوی والی ننگرهار اعلام کرده که مهاجمان قصد داشتند با حمله به یک پاسگاه متعلق به نیروهای ناتو وارد فرودگاه شوند اما موفق به این کار نشدند.

نیروهای ناتو با اعلام اینکه این درگیری گسترده بیشتر از 2ساعت ادامه داشته است، گفتند: 8 مهاجم در این درگیری کشته شدند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با قبول مسئولیت این حمله اعلام کرد که این عملیات توسط 14عامل انتحاری صورت گرفت که 11نفر از آنها کشته شدند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: آنها توانستند وارد فرودگاه شوند و کمربندهای انفجاری خود را منفجر کنند.

سخنگوی طالبان اعلام کرد که حدود 30 نفر از نیروهای خارجی در این عملیات کشته شده‌اند. این در حالی است که نیروهای ناتو اعلام کرده‌اند که نظامیان این سازمان در این حمله دچار هیچ تلفاتی نشده‌اند. به‌دنبال حمله مهاجمان به فرودگاه جلال‌آباد، نیروهای امنیتی محدودیت منع رفت‌وآمد را در مناطق اطراف فرودگاه وضع کردند. حدود یکسال پیش هم شبه نظامیان طالبان همین فرودگاه را مورد حمله موشکی قرار داده بودند. فرودگاه جلال آباد یک پایگاه حیاتی برای انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای نیروهای خارجی به کابل به حساب می‌آید.

دومین حمله شبه‌نظامیان طالبان روز گذشته با انفجار یک بمب کارگذاشته‌شده روی یک موتورسیکلت در یکی از خیابان‌های شلوغ قندوز انجام شد. انفجار این بمب در زمان عبور یک خودروی متعلق به نیروهای پلیس صورت گرفت و کشته شدن حداقل 2 مامور پلیس و 10غیر نظامی را به‌دنبال داشت. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 18 نفر هم در این حمله به‌شدت زخمی شده‌اند. طالبان هنوز مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌اند اما مقام‌های محلی شبه‌نظامیان این گروه را مانند گذشته مسئول چنین عملیاتی می‌دانند.

در شامگاه جمعه هم یک عامل انتحاری با خودروی بمب‌گذاری شده خود کاروان نیروهای خارجی و افغان را در حومه کابل، پایتخت افغانستان هدف حمله قرار داد که با اشتباه عامل انتحاری بدون تلفات به پایان رسید.افزایش خشونت‌ها در افغانستان در حالی صورت گرفته است که قرار است هفته آینده سران ناتو نشست خود را در لیسبون، پایتخت پرتغال برگزار کنند.

جنگ در افغانستان مهم‌ترین محور این نشست به حساب می‌آید و شبه‌نظامیان طالبان با گسترش حملات خود در تلاش هستند پیام روشنی را به سران این سازمان ارسال کنند. فرماندهان نظامی آمریکا و ناتو در تلاش هستند با ادعای پیشرفت در افغانستان و تعضیف طالبان کشورهای اروپایی را برای باقی نگه داشتن نیروهای خود در این کشور قانع کنند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم قرار است ماه آینده راهبرد این کشور درباره جنگ افغانستان را مورد بازبینی قرار دهد که افزایش خشونت‌ها در این کشور و بالا رفتن آمار تلفات نیروهای آمریکایی بدون‌شک فشارهای سیاسی بر او را افزایش خواهد داد.

روز گذشته هم یک گروه کاری مستقل که توسط شورای روابط‌خارجی آمریکا مسئول بررسی روند جنگ در افغانستان شده است، از باراک اوباما خواست استراتژی خود را تغییر داده و تعداد نیروهای این کشور در افغانستان را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. براساس پیشنهاد این گروه، اگر دولت اوباما در مطالعه ماه آینده راهبرد جنگ افغانستان به این نتیجه رسید که استراتژی کنونی مؤثر بوده است، آمریکا می‌تواند نیروهایش را مطابق برنامه از ژوئن آینده به‌تدریج کاهش دهد.

این تیم مستقل می‌افزاید: اما اگر تلاش‌های آمریکا تاکنون موفق نبوده است ماموریت این کشور باید به اهداف ضد‌تروریستی که نیازمند نیروهای بسیار کمتری است محدود شود. در حال حاضر آمریکا دارای ۱۰۰ هزار نیروی نظامی در افغانستان است اما براساس طرح این گروه ۲۵ نفره تنها ۱۰ تا ۲۰ هزار نیروی تحت فرماندهی نیروهای عملیاتی ویژه کافی خواهد بود. این کارشناسان زیرنظر ریچارد آرمیتاژ معاون وزیر امور خارجه دولت جورج بوش و ساموئل برگر مشاور امنیت ملی دولت بیل کلینتون گزارش خود را تهیه کرده‌اند.

جمهوریخواهان که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بیاورند در تلاش هستند جلوی کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان را بگیرند. جمهوریخواهان، با ضرب‌الاجل ماه ژوئن آینده مخالفت کرده و مدعی شده‌اند کاهش نیروها موجب افزایش انگیزه طالبان برای ادامه مبارزه در افغانستان خواهد شد. این در حالی است که نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا از مخالفت‌های عمومی با ادامه حضور نظامی در افغانستان و هزینه‌های فراوان این جنگ خبر می‌دهد.

کد خبر 120629

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز