شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنگ سان سوکی بعد از 15 سال حبس خانگی آزاد شد. حبس و زندان وی در میانمار طی سال‌های اخیر با واکنش منفی بسیاری از کشورها ونهاد‌های بین‌المللی مواجه بود

سان سوکی میانمار

به گزارش بی‌ بی سی، سوکی پیش از این گفته بود حاضر نیست بهای آزادی‌اش را به قیمت توقف فعالیت‌های سیاسی بدهد.

دولت میانمار پیش‌تر سفر و فعالیت‌های سیاسی او را ممنوع کرده بود. این آ‍زادی در شرایطی رخ داد که یکشنبه  گذشته حزب حاکم وابسته به نظامیان میانمار توانست در انتخابات این کشور پیروز شود.

این نخستین انتخابات در میانمار بعد از 20 سال بود.  در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادی سوکی، از بامدانگروه بزرگی از علاقمدان وی به همراه رهبران ارشد سازمان " اتحادیه ملی برای دمکراسی" در مقابل درب منزل وی اجتماع کردند. این تجمع باعث بروز درگیری‌هایی بین مردم و نیروهای پلیس شد. مدتی بعد یک اتومبیل نظامی وارد محوطه شد و سپس به مردم اطلاع داد که از طرف مقامات دولتی برای ابلاغ آزادی وی آمده‌اند. این خبر باعث هجوم مردم به سمت خانه وی برای بیان تبریک و ابراز شادی شد.

طی روزهای اخیر، حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌های اصلی رانگون افزایش قابل توجهی یافته بود. آنگ سان سوچی که ۶۵ سال دارد، چند سال پیش برنده جایزه نوبل شد و 15 سال از مجموع 21 سال گذشته را در حبس خانگی گذرانده است.

حزب سوچی در سال ۱۹۹۰ در آخرین انتخابات عمومی میانمار پیروز شد ولی رهبران نظامی این انتخابات را باطل اعلام کردند و از آن هنگام تا کنون وی در ارتباط با اتهام‌های مختلف در بازداشت بود.

کد خبر 120605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز