همشهری آنلاین: باغ مادری زیتون در علی آباد رودبار، با تایید شورای بین‌المللی زیتون در اسپانیا، سومین کلکسیون جهانی زیتون می‌شود

زیتون

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: باغ مادری زیتون در علی آباد شهرستان رودبار با وسعت 150 هکتار در سال 73 ایجاد شده است و در آن 43 گونه درختان زیتون خارجی و 7 رقم زیتون بومی یک تا 15 ساله وجود دارد که در نوع خود کم نظیر است.

اردشیر روحی ماسوله افزود: نمایندگان سازمان خواروبار جهانی ملل متحد، فائو 2 ماه پیش از باغ مادری زیتون رودبار بازدید و تاکید کردند که ویژگی‌های لازم برای جهانی شدن در این باغ وجود دارد و چنانچه نماینده شورای بین المللی زیتون نیز روز شنبه 22 آبان این ویژگی‌ها را تایید کند ،این باغ به عنوان سومین کلکسیون جهانی زیتون انتخاب می‌شود.

وی گفت: تنوع گونه ای، نزدیکی به مراکز تحقیقاتی و فرودگاه بین‌المللی رشت، ویژگیهای باغ مادری زیتون در علی آباد رودبار است.

استفاده از کمک‌های بین المللی برای توسعه باغ‌های زیتون و ایجاد تورهای علمی برای کارشناسان کشاورزی دیگرکشورها از مزیت های جهانی شدن است.

پیش از این باغ‌های مادری زیتون در اسپانیا و مراکش عنوان‌های اول و دوم کلکسیون جهانی زیتون را از آن خود کردند.

در 140 هزار هکتار از باغ‌های زیتون 24 استان کشور سالانه 75 هزار تن زیتون برداشت می‌شود.

سرانه مصرف جهانی زیتون 500 گرم است که ایرانی‌ها 400 گرم کمتر از میانگین جهانی زیتون مصرف می کنند اما سرانه مصرف زیتون در گیلان 450 گرم است.

کد خبر 120463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز