سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان کانادایی برای اولین بار موفق شدند از سلولهای فیبروبلاست پوست سلولهای خون را به دست آورند.

blood cells


محققان دانشگاه مک مستر و مدرسه پزشکی مایکل جی. د- گروت در اونتاریو موفق شدند برای اولین بار بدون عبور از مرحله واسط تبدیل سلولهای بزرگسال به سلولهای بنیادی، گروهی از سلولهای بزرگسال را مستقیما به گروه دیگری از سلولها تبدیل کنند. نتایج این کشف می تواند فصلی نو در درمان برخی بیماریها به ویژه سرطان بگشاید.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این روش جدید، دانشمندان کانادایی از سلولهای فیبروبلاست پوست یک فرد بزرگسال استفاده کرده و این سلولها را به سلولهای خون همان فرد تبدیل کردند بدون اینکه از مرحله تبدیل فیبروبلاستها به سلولهای بنیادی جنینی عبور کنند.
این روش جدید نه تنها فرایند تبدیل سلولها را تسهیل می کند بلکه می تواند مانع توسعه خطر تولید سلولهای توموری شوند.
این دانشمندان موفق شدند هم سلولهای بنیادی خون و هم سلولهای بزرگسال خون را از این روش به دست آورند. هر دو نوع این سلولها برای درمان بیماریهای مختلف بسیار مفیدند و می توانند تحولی در انتقال خون ایجاد کنند.
به این ترتیب در آینده ای نه چندان دور می توان در انتقال خون به جای استفاده از خون اهداکننده از سلولهای پوست خود بیمار خون تهیه کرد.
اولین آزمایشات بالینی این سلولهای خون از سال 2012 بر روی انسان آغاز خواهد شد.
براساس گزارش نیچر، این محققان در این خصوص توضیح دادند: «ما نشان دادیم که سلولهای پوست انسان می توانند وابستگی به بانک خون را کاهش دهند ما می دانیم که این سلولها چگونه عمل می کنند و معتقدیم که می توان این فرایند را بهبود بخشید. ما برای استخراج انواع دیگر سلولهای بنیادی از سلولهای بزرگسال پوست درحال فعالیت هستیم.»

 

کد خبر 120346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز