مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان MIT‌ نمونه اولیه‌ای از دستگاه میکروفلوئیدی طراحی کرده‌اند که قادر به پاکسازی و تصفیه خون از آلودگی‌های باکتریایی است.

دستگاه پاکسازی خون

به گزارش ایسنا، در یک پدیده طبیعی موسوم به Margination (حاشیه گزینی) پلاکت‌ها و لکوسیت‌ها بسمت رگ‌های خونی حرکت کرده و به آنها می‌چسبند؛ این حالت اغلب در نخستین مرحله از التهاب زخم ایجاد می‌شود.

گروهی از محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)‌ و دانشگاه ملی سنگاپور از فرایند حاشیه گزینی در طراحی و ساخت دستگاه میکروفلوئیدی استفاده کرده‌اند که می‌توان در آینده از این دستگاه برای پاکسازی خون و به عنوان روش درمانی برای اختلالات باکتریایی خون از جمله عفونت استفاده کرد.

این دستگاه کوچک شامل یک ریز تراشه پلیمری با شبکه‌ای از میکروکانال‌هاست. ابعاد هر میکروکانال 20 میکرومتر است که بوسیله فناوری مورد استفاده در ساخت مدارهای یکپارچه طراحی شده است.

جریان خون آلوده به باکتری از طریق یک کانال منفرد وارد دستگاه می‌شود و در این مرحله فرایند حاشیه گزینی باعث می‌شود که میکروب‌ها، لکوسیت‌ها و پلاکت‌ها بسمت کانال‌های کناری هدایت می‌شوند و گلبول قرمز در (کانال) وسط باقی می‌مانند.

دو کانال فرعی بار دیگر به دو شاخه تقسیم می‌شوند تا سلول‌های ناخواسته‌ای که در مراحل قبل جداسازی نشده‌اند، حذف شوند و در نهایت گلبول قرمز خالص از کانال اصلی به جریان خون باز می‌گردد.

جداسازی آلودگی‌های باکتریایی از گلبول قرمز

با توجه به این که تصفیه خون با استفاده از یک شبکه میکروکانال منفرد زمان نسبتا زیادی بطول می‌انجامد، محققان در تلاش هستند تا نمونه بزرگ‌تری از این دستگاه طراحی کنند که در آن بطور همزمان شش میکروکانال کار پاکسازی خون را انجام دهند.

در آزمایشات صورت گرفته با دستگاه میکروفلوئیدی، محققان موفق به جداسازی 80 تا 90 درصد باکتری اشریشیا کولی و ساکارومیسس سرویسیه شدند. آزمایش این دستگاه بر روی موش‌های آزمایشگاهی به تازگی آغاز شده است.

کد خبر 169480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز