همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی موفق به تولید سلول‌های پلاکت خون از طریق تغییر برنامه سلول‌های بنیادی به دست آمده از سلول‌های بالغ شده‌اند که ارائه کننده پتانسیلی برای یک منبع تجدیدپذیر از اجزای شکننده خون است

پلاکت خون

محققان مرکز تحقیقات و برنامه سلول‌های بنیادی القا شده شبه‌جنینی دانشگاه کیوتو در ژاپن به ارائه داده‌ها و توانایی خود برای تولید این سلول‌ها در نشست انجمن خون‌شناسی آمریکا پرداخته و طول حیات مشابه آنها را با پلاکت‌های عادی بدن انسان تایید کردند.

دکتر فوجی اتو، استاد مرکز کیوتو و مؤلف ارشد این پژوهش، گام بعدی این تحقیقات را انجام آزمایش برای تعیین کارکرد این پلاکت‌ها در بدن انسان دانست.

سلول‌های بنیادی القا شده شبه‌جنینی با تغییر برنامه سلول‌های معمولی پوست یا خون انسان به حالت اولیه آنها که قابلیت تبدیل به گونه‌های متفاوتی از سلول‌ها را دارند، به وجود می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این سلول‌ها برای اولین بار در سال 2006 کشف شده و یک راه‌حل عالی برای بحث‌های اخلاقی در مورد کاربرد سلول‌های بنیادی جنینی محسوب می‌شد؛ اما ثابت شده که فرآیند تولید سلول‌های جهش‌نیافته بسیار چالش‌برانگیز است.

از محدودیت‌های استفاده از این سلول‌های بنیادی برای تولید پلاکت می‌توان به قابلیت شناسایی شیوه‌ای به منظور ساخت تعداد زیادی از پلاکت‌های کاربردی با کیفیت بالا اشاره کرد.

این محققان، پلاکت‌های بدست آمده در آزمایشات خود را بر روی موش‌هایی با ضعف سیستم ایمنی امتحان کرده و متوجه شدند که طول عمر آنها با طول عمر پلاکت‌های درون خون انسان یکی است.

پلاکت‌ها در زمان خونریزی به هم چسبیده و رگ خون محل آسیب دیده را بند می‌آورند که منجر به التیام زخم می‌شود. پلاکت‌های مورد استفاده برای انتقال خون از خون‌های اهدایی گرفته شده، اما از عمر مفید کوتاهی برخوردارند؛ چرا که باید در دمای اتاق ذخیره شده و قابل انجماد نیستند.

کد خبر 153614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز