این روزها بازار خودرو نیز همانند بازار بسیاری از کالاهای صنعتی و مصرفی با فراز و فرود قیمتی بسیاری مواجه است.

خودرو

در حالی که دیدگاه‌های متعارضی در زمینه قیمت خودرو پس از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها مطرح بوده و چندی پیش مدیر‌عامل ایران خودرو از ثبات قیمت تولیدات این گروه خودروسازی پس از اجرای این قانون خبر داده است، طی چند هفته گذشته قیمت برخی خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل مانند زانتیا، مزدا3 و ماکسیما رشد چشمگیری داشته است.

عدم ثبت سفارش خودرو در نیمه نخست امسال موجب شده است تا برخی شرکت‌های خودرو‌سازی با وجود وعده‌های ثبات قیمت، نرخ برخی از محصولات لوکس خود را افزایش دهند. پس از آنکه چندی پیش شرکت پارس‌خودرو گرانی 650 هزار تومانی قیمت ماکسیما را اعمال کرد، اخیرا گروه بهمن نیز اقدام به افزایش 2/52میلیون تومانی مزدا3 جدید خود کرده است. این اقدام موجب شده تا قیمت خودروی مذکور پس از این تغییر و تحولات به حدود 44میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته و به رده قیمتی سوزوکی گرند ویتارای ایران خودرو نزدیک شود؛ گرچه رقابت در 2کلاس سواری و SUV معنی چندانی ندارد. با این روند اکنون این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت‌ خودروهای لوکس شرکت‌های خودروسازی داخلی به رویه‌ای عادی تبدیل شده و در مورد سایر خودروها نیز اعمال شود. به‌نظر می‌رسد عدم ثبت‌سفارش و گرانی خودروهای وارداتی موجب شده است تا خودرو‌‌سازان داخلی با خیالی آسوده‌تر اقدام به گران‌کردن محصولات لوکس‌تر خود در مقابل افزایش سطح قیمت خودروهای وارداتی کنند.

زانتیا باز هم در شیب گرانی

با این شرایط قیمت زانتیا طی روزهای اخیر در بازار آزاد به‌نحو چشمگیری افزایش یافته و اکنون قیمت این خودرو در بازار آزاد به حدود 30میلیون و 700هزار تومان رسیده که در مقایسه با 2هفته گذشته حدود یک میلیون و 200هزار تومان رشد قیمت را شاهد بوده است. کارشناسان توقف تولید این خودرو از ابتدای پاییز امسال را دلیل اصلی گرانی زانتیا در بازار عنوان می‌کنند.

زانتیا که چند هفته‌ای است با خط تولید سایپا خداحافظی کرده، از مدتی پیش با پشت سر گذاشتن افزایش قیمتی حدود 2/5میلیون تومانی در مرز 29میلیون و 500هزار تومان تثبیت شد. اما طی چند روز اخیر روند رو به رشد قیمت زانتیا مجددا آغاز شده به نحوی که بهای این خودرو با شتاب فزاینده‌ای از 29میلیون و 500هزار تومان اکنون به 30میلیون و 700هزار تومان رسیده است. با این وجود به‌اعتقاد برخی کارشناسان بازار خودرو، گرچه ممکن است ابتدای متوقف شدن خط تولید زانتیا، قیمت این خودرو در بازار آزاد به صورت کاذب و با شیب زیاد افزایش پیدا کند اما با گذشت مدت زمانی کوتاه و کمرنگ شدن شوک حاصل از توقف عرضه، قیمت این خودرو با شیب زیادی روند نزولی به خود خواهد گرفت.

افزایش قیمت مزدا3

از سوی دیگر این روزها برخی از نمایندگی‌های گروه خودروسازی بهمن از گران‌شدن 2/5میلیون تومانی مزدا3 جدید خبر می‌دهند، به نحوی که خودرو نیومزدا3 که تا چندی پیش به بهای 42میلیون تومان به فروش می‌رسید یکباره از سوی کارخانه عرضه‌کننده 2/5میلیون تومان گران شد تا با قیمت 44/5میلیون تومان به دست مصرف‌کننده برسد. به گزارش پرشین خودرو، کارشناسان افزایش تقاضا برای این خودرو را عامل افزایش قیمت شرکتی آن قلمداد می‌کنند. همچنین به‌نظر می‌رسد گرانی خودروهای وارداتی تقاضای بیشتری را برای خرید مزدا3 ایجاد کرده و به اعتقاد برخی فعالان بازار این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت این خودرو از سوی گروه بهمن بوده است.

یک خودرو با دو قیمت

تندر 90 از جمله خودروهای تولید مشترک داخلی است که از روزهای نخست امسال با فراز و فرود قیمت همراه بوده است. گرچه اکنون قیمت این خودرو در بازار به‌دلیل افزایش تولید 2شرکت خودروسازی داخلی در سراشیبی سقوط قرار گرفته با این وجود تندرهای پارس‌خودرو در بازار همواره 300 تا 400هزار تومان از محصول تولیدی در شرکت ایران خودرو گران‌تر خرید و فروش می‌شوند. اکنون قیمت تندر90 پارس‌خودرو در مدل E2 حدود 15میلیون و 600هزار تومان و قیمت محصول ایران‌خودرو در همین مدل 15میلیون و 200 تا 300هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ این وضعیت در مورد مدل‌های E0 و E1 نیز تقریبا حکمفرماست. به گزارش ایسنا، اختلاف قیمت تندر90 در کارخانه و بازار بنابر مدل این خودرو بین یک تا 2میلیون تومان است اما نکته جالب اختلاف قیمت کارخانه مدلE2 این خودرو در ایران‌خودرو و پارس‌خودروست. علت آن است که قیمت تندر90 در این دو مدل براساس قیمت‌گذاری وزارت صنایع و معادن (شورای سیاستگذاری خودرو) از پیش تعیین شده و خودرو‌سازان حق تغییر مبلغ آن را ندارند.

کد خبر 120223

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز