همشهری آنلاین: معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت:صادرات غیر نفتی در 7 ماهه سال جاری با احتساب میعانات گازی با 26 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 17 میلیارد و 447 میلیون دلار رسید.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، اردشیر محمدی افزود: در مدت یاد شده وزن کالاهای صادراتی با احتساب میعانات گازی به 38 میلیون و 678 هزار تن رسید که نسبت به 7 ماهه سال قبل 25.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

محمدی در خصوص میزان صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی اظهار داشت: در این مدت 14 میلیارد و 652 میلیون دلار انواع کالا بدون احتساب میعانات گازی صادر شد که از این نظر 31 درصد با رشد مواجه بود.

رئیس کل گمرک گفت: پروپان مایع شده، پلی اتیلن،سایر گازهای نفتی،متانول وسنگ آهن 5 قلم کالای عمده صادراتی در این مدت بود که اقلام یاد شده 22.3 در صد از ارزش کل کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داد.

وی همچنین از افزایش 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: در این مدت 5 میلیارد و 646 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر شد که 32.4 درصد از صادرات غیر نفتی را شامل می‌شد.

به گفته وی در این مدت میزان صادرات میعانات گازی 2 میلیارد و 795 میلیون دلار وصادرات سایر کالاها 8 میلیارد و 972 میلیون دلار بوده که نسبت مدت مشابه سال قبل به ترتیب 5.2 درصد و 21.2 درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص میزان واردات کالا در 7 ماهه سال 89 افزود: در این مدت 26 میلیون و 968 هزار تن انواع کالا به ارزش 34 میلیارد و 486 میلیون دلار وارد شد که این میزان نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 23.4 درصد و از حیث وزن 61 صدم درصد افزایش داشت.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با تاثیر تحریم ها برروند مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها گفت: حجم تجارت خارجی کشورمان در 7 ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 10 میلیارد دلار افزایش یافته است که این رقم نشان می‌دهد تحریم های بر علیه کشورمان بی اثر بوده است.

وی افزود: ارزش مبادلات تجاری ایران در 7 ماهه سال گذشته 42 میلیارد دلار بود که این رقم در 7 ماهه سال جاری به 52 میلیارد دلار رسید.

رئیس کل گمرک ایران افزود: افغانستان، هند ،امارات متحده عربی،عراق و چین عمده‌ترین خریداران کالاهای ایران در مدت یاد شده بودند.به گفته وی بیشترین میزان واردات نیز از کشورهای جمهوری کره ،ترکیه آلمان،چین و امارات متحده عربی صورت گرفته است.

کد خبر 120172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز