همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک ایران طی بخشنامه‌ای نحوه تعیین حقوق ورودی برخی از کالاهای وارداتی براساس مأخذ ارزش آنها را اعلام کرد

import export

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گمرک، در این بخشنامه خطاب به گمرکات اجرایی آمده است: با توجه به تعیین حداقل حقوق ورودی براساس هر کیلوگرم مانند پارچه, لاستیک و... و یا هر عدد و دستگاه مثل لباسشویی, کی‌برد و... برای برخی از کالاهای وارداتی, علاوه بر مأخذ حقوق ورودی برمبنای ارزش و لزوم تعیین ارزش کالاهای وارداتی و محاسبه حقوق ورودی برمبنای مأخذ درصدی ارزش و مقایسه با حداقل حقوق ورودی تعیین شده برمبنای (کیلوگرم, عدد, دستگاه و...) و وصول حقوق ورودی بیشتر, مقتضی است دستور فرمایند پس از رسیدگی به ارزش کالاهای وارداتی در دایره ارزش, ارزیابان و کارشناسان مربوط, حقوق ورودی متعلقه را براساس مأخذ ارزش محاسبه و سپس با حداقل حقوق ورودی تعیین شده مقایسه و حقوق ورودی بیشتر در اظهارنامه محاسبه و وصول شود.

بدیهی است در تعیین ارزش کالاهای وارداتی که ارزش بر مبنای وزن تعیین می‌شود, وزن قابل محاسبه جهت تعیین ارزش وزن کالا با بسته‌بندی قابل عرضه به بازار مصرف (خرده‌فروشی) ملاک عمل می‌باشد. ضمناً از پذیرش اظهارنامه‌هایی که کالاهای آن دارای دو نرخ حداقل حقوق ورودی متفاوت می‌باشد (مانند لاستیک سواری 15000 ریال و لاستیک باری و سنگین 9000 ریال) خودداری شود.

مجدداً تأکید می‌شود در مواردی که حقوق ورودی برمبنای حداقل هر کیلوگرم یا هر عدد محاسبه می‌‌شود, بر توزین و تعداد کالا نظارت کامل صورت پذیرد.

 اختصاص 20 گمرک برای ترخیص انواع لاستیک خودرو

 از سوی دیگر مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران نیز گفت ترخیص انواع لاستیک خودرو صرفا از 20 گمرک کشور که به این منظور اختصاص داده شده است میسر خواهد بود.

ناصر ابراهیمی افزود: از تاریخ 2/4/1389 ترخیص انواع لاستیک خودرو صرفاً از طریق گمرکات شهیدرجایی, خرمشهر, آبادان, شهریار, بوشهر, فرودگاه امام خمینی(ره), سیرجان, چابهار, شهیدباهنر, غرب تهران, بندرلنگه, سهلان, اصفهان, شیراز, یزد, مشهد, بازرگان, سمنان, بندرانزلی و نوشهر میسر است. وی اظهارداشت: با توجه به اختلاف در حداقل حقوق ورودی جهت تایرهای باری و سنگین با تایر خودروهای سواری و سبک, موضوع عدم اظهار و ترخیص لاستیک‌های فوق توسط گمرکات به‌صورت جداگانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر واردات گمرک گفت: چنانچه لاستیک‌های وارداتی قبل از تاریخ فوق در سایر گمرکات موجود باشد و یا برای واردات آنها ثبت سفارش بازرگانی انجام شده باشد, ترخیص آنها بلامانع است و در صورت ورود اقلام مذکور پس از این تاریخ به سایر گمرکات غیراختصاصی, با رعایت کامل مقررات به نزدیک‌ترین گمرک اختصاصی ترانزیت شود.

کد خبر 114842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز