گروه اقتصادی: تازه‌ترین اظهارنظر وزیر بازرگانی درباره سیاست‌های تجاری دولت در هفته‌ها و ماه‌های آینده نشان می‌دهد که دولت به‌دنبال این است که از مجلس اختیارات ویژه‌ای بگیرد تا بتواند در برابر واردات از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشد.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد: وزارت بازرگانی با حکمی که برای درج در برنامه پنجم پیشنهاد داده، به‌دنبال این است که به دولت اجازه داده شود که در تشخیص کالاهای ضروری، مضر و زاید آزادی عمل داشته باشد.او تصریح کرد: البته بیشترین امید من به جلسه‌ای است که هفته جاری در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود و همه دستگاه‌هایی که کار تعیین ضوابط واردات کالاها را به‌عهده دارند، به جمع بندی برسند.

به گفته وزیر بازرگانی، فضای تجاری کشور باید انحصار زدایی شود و رقابت به معنای واقعی صورت‌گیرد؛ بنابراین از ابزارهایی که ممکن است ایجاد فساد کند باید حداقل استفاده صورت گیرد.

وی تاکید کرد: چنانچه تولید داخلی در مضیقه قرار گرفت، نباید فورا به سراغ سهمیه‌گذاری برویم. برهمین اساس هم از سازمان توسعه تجارت ایران درخواست شده است تا جلسه‌ای با معاونان دستگاه‌هایی برگزار کند که کار ضابطه‌گذاری را بر عهده دارند. در این میان اگر ضابطه‌گذاری با دقت بیشتری انجام شود، جلوی ورود کالای غیرکیفی به کشور گرفته خواهد شد و تولید داخلی حاشیه امنی خواهد داشت.

غضنفری گفت: اگر از ابزار تعرفه، ضابطه‌گذاری و دامپینگ استفاده کنیم، کمتر نیاز به سهمیه‌گذاری خواهیم داشت و حتی اگر مجبور به سهمیه‌گذاری شدیم نیز بخش خصوصی و عرضه کالا در بورس باید در اولویت قرار گیرد. این عضو کابینه دهم تاکید کرد: ابزار سهمیه‌گذاری آثار خوبی در اقتصاد کشور ندارد.

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اظهارنظرهای اخیر مسئولان در مورد موضوع مدیریت واردات و لایحه دوفوریتی دولت به مجلس برای این کار گفت: اظهارنظرهای کارشناسی در مورد مدیریت واردات آزاد است؛ اما آنچه وزارت بازرگانی انجام می‌دهد، در چارچوب قانون انجام می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون به‌طور مشخص قانون برنامه چهارم حاکم بوده و دولت مکلف است که هرگونه موانع غیرتعرفه‌ای را حذف و تنها موانع تعرفه‌ای را اعمال کند. البته برای مدیریت واردات ابزارهای بیشتری نیاز است که این ظرفیت را فراهم کند. غضنفری گفت: وزارت بازرگانی در تعامل با نمایندگان مجلس درصدد است تا در کمیسیون تلفیق بتواند ابزارهای متفاوتی را در پیش‌نویس برنامه پنجم بگنجاند؛ البته اجرایی و عملیاتی شدن این دیدگاه‌ها از طریق مجلس با تصویب قوانین و مصوبات دولت امکان پذیر است.

تداوم واردات برنج و نحوه واردات خودرو

غضنفری اعلام کرد: واردات برنج تا زمان اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی همچون روال گذشته ادامه می‌یابد.

وی درباره واردات خودرو هم گفت: دستوری برای توقف ثبت‌سفارش خودرو نداشتم. او توضیح داد: برای واردات تمامی انواع خودروها و برندهای آنها وزارت صنایع و معادن ضوابط را پس از تدوین به‌صورت کتبی به وزارت بازرگانی اعلام می‌کند و براساس این اعلام، ثبت سفارش صورت می‌گیرد.

اما اگر مدلی باشد که وزارت صنایع با آن مخالف است و بخش خصوصی متقاضی ورود آن باشد، وزارت بازرگانی نمی‌تواند ثبت سفارش را انجام دهد.این عضو کابینه دهم گفت: هم‌اکنون سیستم ثبت سفارش روی خودرو قفل نیست بلکه وزارت بازرگانی منتظر است تا ضابطه‌گذار (وزارت صنایع) مدل‌های مجاز برای واردات خودرو را برای ثبت سفارش اعلام کند.

انتقاد وزیر از نابسامانی بازار گوشت

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اتحادیه گوشت گاوی اعلام کرده که وزارت بازرگانی مشتاق واردات گوشت و دام است، گفت: چه دلیلی دارد که وزارت بازرگانی مشتاق واردات گوشت باشد؟ او افزود: اگر تولیدکنندگان توان کمک به بازار را دارند، پس چه زمانی می‌خواهند به بازار کمک کنند؟ ماه رمضان رو به اتمام است،

ضمن اینکه اگر تولیدکنندگان، تولیدات خود را در انبار ذخیره کرده اند، باید آنها را وارد بازار کرده و از احتکار جلوگیری کنند. غضنفری گفت: اگر تولیدات داخلی به اندازه کافی است، چرا به بازار عرضه نمی‌شود و در مقابل، برخی گفتمان رسانه‌ای راه می‌اندازند؟

کد خبر 115028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز