همشهری آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات سال آینده 55 تا 60 میلیارد دلار هدف گذاری شده است که در جلسه این هفته شورای عالی صادرات غیر نفتی در مورد رقم دقیق آن تصمیم گیری خواهد شد.

مهدی غضنفری

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ غضنفری در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر کشور افزود: در این جلسه، صادرکنندگان با نمایندگانی که امروز در جلسه انتخاب کرده اند، دیدگاه‌ها، پیشنهادها و نیز راهکارهای خود را برای دست یابی به هدف یادشده مطرح خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد بهره مند نشدن واردکنندگان از ارز تک نرخی گفت: همه تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که بتواند ارز مورد نیاز واردکنندگان را با نرخ مرجع در اختیار آنها قرار دهد.

غضنفری ادامه داد: هم اکنون حدود 35 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیر نفتی وارد کشور شده که نیمی از آن در اختیار بخش خصوصی است و از طریق نظام بانکی و بانک مرکزی به واردکنندگان تخصیص نمی‌یابد.

وی گفت: بر اساس اطلاعات دریافت شده، ارزی که در اختیار بانک‌های عامل برای عرضه به واردکنندگان قرار دارد، صرف پر کردن بخشی از نیازهای ال سی های باز شده در ماه‌های گذشته شده است.

غضنفری اضافه کرد: بر این اساس، از بانک مرکزی درخواست شده است علاوه بر تامین ارز مورد نیاز ال سی‌های گذشته به سمت عرضه ارز مورد نیاز به ثبت سفارش‌های جدید نیز برود و ارز مورد نیاز آنها را کامل تامین کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که هم اکنون ارز با نرخ مرجع در اختیار وارد کنندگان قرار نمی گیرد و وزارت صنعت فهرست افرادی را که از ارز 1226 تومانی بهره مند شده اند منتشر کند، گفت: سیاست گذاری‌های ارزی کشور برعهده بانک مرکزی است و مذاکرات لازم با این بانک برای تخصیص بموقع ارز دولتی صورت گرفته است ضمن اینکه تاکید شده است همه افرادی که ثبت سفارش می‌کنند، باید ارز مورد نیاز خود را با نرخ مرجع دریافت کنند.

غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره در نظر گرفتن بسته حمایت از صادرات در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: رساندن نرخ ارز به 1226 تومان در مقایسه با 1050 تومان پارسال کمکی است که دولت برای حمایت از صادرات غیر نفتی کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: در مورد برخی کالاهای لوکس و غیر ضرور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته است اولویت تخصیص ارز دولتی را از آنها بردارد؛ همان طور که قبلا نیز در مورد برخی کالاها این محدودیت اعمال شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نظر مقام معظم رهبری، دولت و مجلس این است که کالاهای لوکس و غیر ضرور مورد حمایت دولت واقع نشوند بنابراین تخصیص ارز نیز برای این کالاها هم اکنون محدود شده است.

غضنفری درباره اولویت گذاری تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی گفت: کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم حتما ارز با نرخ مرجع دریافت خواهند کرد بنابراین اگر ثبت سفارشی برای کالاهای اساسی صورت گرفته است ولی در تامین ارز دچار مشکل باشد این مشکل با مراجعه به ما به سرعت رفع خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش دیگری درباره سبدهای کالایی به کارمندان دولت گفت: عرضه سبدهای کالایی به کارمندان دولت مصوبه هیئت وزیران است و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیتی در قبال ارائه این سبدها به تمامی کارمندان دولت ندارد، به این معنا که هر دستگاه خود مکلف است سبد کالایی مد نظر را به کارمندان خود ارائه دهد.

وی ادامه داد: در این فرآیند اگر دستگاهی در تامین کالاهای خودنیازمند کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهیه کالاهای سبد یادشده باشد، این وزارتخانه با هماهنگی با شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام به تامین کالا خواهد کرد.

غضنفری افزود: این سبد کالایی شامل برنج، روغن، قند و شکر، مرغ و گوشت قرمز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر عدم عرضه خودروی 206 در برخی از نمایندگی های مجاز فروش گفت: هر گونه امتناع از عرضه کالا تخلف محسوب می شود، در عین حال این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد.

غضنفری ادامه داد: ممکن است عرضه نشدن محصولی در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان به علت بروز اشکال فنی در برخی خطوط تولید یا تامین قطعات باشد که این موضوع امتناع از عرضه کالا محسوب نمی‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را بررسی خواهد کرد.

وی همچنین گفت: هیچ گونه محدودیتی برای عرضه ارز دولتی به واردکنندگانی که کالاهای مد نظرشان تاییدیه دولت را دارد، نیست.

کد خبر 161729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز