دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر دخالت حداقلی در قیمت گذاری گفت: وقتی نوسان قیمت از حدی خارج شود، دولت وارد می شود اما باید حداقل باشد.

غضنفری

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای غضنفری امروز در نشستی با جمعی از تولیدکنندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: تثبیت قیمت‌ها را به عنوان یک راهبرد در بازار قبول نداریم و به همین دلیل قیمت برخی از محصولات در بورس و برخی هم در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: مدل تثبیت قیمت را در همه محصولات نمی‌توان در اقتصاد دنبال کرد و اگر نرخ‌ها کمتر از قیمت بازار باشد، راهکار آن خرید تضمینی است و اگر بالاتر بود از طریق ابزار تعرفه و بازرسی اقدام می‌شود.

غضنفری گفت‌: با افزایش قیمت خودرو سازان هم اخیرا موافقت شده است.

وی افزود: از تولید کنندگان خواسته شد برای تثبیت قیمت، کاهش حاشیه سود و تعویق زمان افزایش قیمت‌ها اقدام کنند که همکاری کردند و ما هم می‌پذیریم که قیمت گذاری‌ها باید در محدوده منطقی باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توان مهندسی خوبی در بخش قطعه سازی خودرو ایجاد شده است و موضوع کالاهای بی کیفیت چینی باید در این حوزه به طور جدی پیگیری شود چون پیامدهای آن برای بخش تولید فاجعه خواهد بود.

وی در خصوص نرخ ارز گفت: افزایش این نرخ به نفع صادرات اما عامل فشار به مصرف کننده است و باید همه صنایع ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات غیرنفتی تهیه کنند و انجمن قطعه سازان برای میزان تولید محصولات و شناسایی کشورهای هدف، برنامه ریزی کند.

غضنفری تاکید کرد: باید توانمندی‌ها تولید را افزایش دهیم تا اشتغال زایی هم بشود و البته حفظ شغل مهم تر از ایجاد آن است.

غضنفری اظهار داشت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت کافی از قطعه سازان را وظیفه خود می‌دانیم.

در این نشست نمایندگان بنگاه‌ها و تشکل‌های این حوزه صنعتی هم خواستار معافیت پلکانی مالیاتی برای بخش تولید به مدت 5 سال و نوسازی صنایع قطعه سازی برای رقابت پذیری و تأسیس صندوق حمایت از قطعه سازان شدند.

آنها معتقدند قرار بود هدفمندسازی یارانه‌ها در 5 سال انجام شود اما 80 درصد در سال اول انجام شده است.

واردات قطعه بی کیفیت از چین ـ کمبود نقدینگی در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ـ افزایش قیمت مواد مصرفی قطعه سازان و اثار تحریم‌ها هم از مشکلات این بخش اعلام شد.

کد خبر 143204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز