شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه، 2 تصمیم مهم گرفتند.

آنها نه تنها فعالیت همزمان پزشکان را در مراکز درمانی دولتی و خصوصی ممنوع کردند بلکه برای جلوگیری از پرداخت حقوق بالای بازنشستگی به مدیران دولتی مقرر کردند: درصورتی که نرخ رشد حقوق و دستمزد بیمه‌شدگان بیش از نرخ رشد طبیعی سال‌های قبل باشد، صندوق‌های بیمه وظیفه دارند حقوق بازنشستگی بیمه‌شده را بر مبنای میانگین حقوق یا دستمزد 5 سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت کنند.

به گزارش همشهری، در چند سال اخیر، میزان دریافتی برخی افراد در سال‌های پایانی خدمت در دستگاه‌های دولتی به‌دلیل پذیرش مسئولیت و ارتقای شغلی، رشد غیرطبیعی داشته و این افراد پس از پایان خدمت، از حقوق بازنشستگی براساس آخرین دریافتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مجلس در بررسی مواد مربوط به بیمه‌های اجتماعی مصوب کرد که درصورتی که نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام شده بیمه‌شدگان در 2سال آخر خدمت آنها بیش از نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد بیمه‌شدگان بوده و با سال‌های قبل سازگار نباشد، صندوق بیمه‌ای مکلف است برقراری حقوق بازنشستگی بیمه شده را بر مبنای میانگین حقوق و دستمزد 5سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت کند.

براساس تصمیم دیگر نمایندگان مجلس، قرار است سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت شامل مراقبت‌های اولیه سلامت، محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع، سطح‌بندی خدمات، خرید راهبردی خدمات، واگذاری امور تصدیگری توسط وزارت بهداشت در سال اول برنامه و حین اجرا بازطراحی و از سال دوم اجرای برنامه عملیاتی شود.

با تصویب مجلس، تمامی ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی کشور اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از خط‌مشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبعیت کنند و ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی غیردولتی که تمایل به همکاری با سامانه جامع و همگانی سلامت را ندارند، طرف قرارداد نظام بیمه پایه و تکمیلی نبوده و از یارانه‌ها و منابع عمومی کشور مرتبط با امور سلامت بهره‌مند نمی‌شوند.

پزشکان؛ یا دولتی یا خصوصی

نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند که پزشکانی که در استخدام پیمانی یا رسمی مراکز آموزشی درمانی دولتی و عمومی غیردولتی هستند مجاز به فعالیت پزشکی در مراکز تشخیصی و آموزشی درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی و خیریه نیستند.

همچنین سایر شاغلین حرف سلامت به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تصویب هیات وزیران مشمول حکم یادشده خواهند بود. براین‌اساس، دولت به‌منظور جبران خدمات این دسته از پزشکان، تعرفه خدمات درمانی را در اینگونه واحدها و مراکز، متناسب با قیمت واقعی تعیین می‌کند. همچنین پزشکان درصورت ماموریت به بخش غیردولتی از شمول این حکم مستثنی هستند، مشروط به اینکه صرفا از یک محل به میزان بخش دولتی بدون هیچ دریافتی دیگر حقوق و مزایا دریافت کنند.

با رای مجلس مقرر شد: کارکنان ستادی وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورفاه و تامین اجتماعی و سازمان‌های وابسته و هیات رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، روسای بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشتی و درمانی مجاز به فعالیت در بخش غیردولتی درمانی تشخیصی و آموزشی نخواهند بود و هرگونه پرداخت از این بابت به آنها ممنوع است. این گزارش می‌افزاید: وکلای مردم وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه را موظف کردند تا پایان سال اول برنامه، برنامه نظام درمانی را تهیه کنند.

بسیجیان درصورت فوت یا ازکارافتادگی بیمه می‌شوند

براساس تصمیم دیگر مجلس، مشمولان وظیفه نیروهای مسلح (مشغول به خدمت) و بسیجیان فعال درصورت از کارافتادگی یا فوت، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح قرار می‌گیرند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که 10درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به اعتبارات بخش سلامت افزوده شود.

این اقدام با هدف کاهش سهم هزینه‌های مستقیم مردم به حداکثر معادل 30درصد هزینه‌های سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی ـ درمانی، کمک به تامین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، تعلیق وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی ـ درمانی به درآمد، اختصاص و کمک به تربیت، تامین و پایداری نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، صورت گرفت.

مجلس همچنین به‌منظور متناسب‌سازی کمیت و کیفیت نیروی انسانی گروه پزشکی با نیازهای نظام سلامت کشور، وزارت بهداشت را موظف کرد نیازهای آموزشی و ظرفیت ورودی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی را متناسب با راهبردهای پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و نقشه جامع علمی کشور استخراج و اعمال کند.

با مصوبه دیگر مجلس، وزارت بهداشت موظف شد در سال اول برنامه، فهرست مواد و فراورده‌های غذایی سالم و ایمن و سبد غذایی مطلوب را برای گروه‌های سنی مختلف اعلام کند و همچنین این وزارتخانه موظف شد که زمینه لازم را برای توسعه طب سنتی و استفاده از داروها و فراورده‌های طبیعی و گیاهی فراهم کند.

کد خبر 120084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز