همشهری آنلاین: تظاهرکنندگان و معترضان به حمل سوخت هسته‌ای از فرانسه به آلمان، اندکی پس از حرکت قطار حامل سوخت بازپروری شده از نورماندی در فرانسه، آن را متوقف کردند.

اعتراض به حمل سوخت هسته ای از فرانسه به آلمان

به گزارش واحد مرکزی خبر، تظاهرکنندگان برای متوقف کردن قطار حامل سوخت هسته‌ای خود را به ریل راه آهن بستند.

هر بار که قطار حامل سوخت هسته ای از فرانسه به مقصد آلمان حرکت می‌کند مخالفان مانع حرکت قطار می‌شوند و پلیس در موارد متعدد مجبور به درگیری با آنهاست تا راه را برای قطار حامل سوخت هسته‌ای باز کند.

معترضان می‌گویند سوخت هسته ای برای محیط زیست خطرناک است بنابراین باید به سایر منابع انرژی دیگر روی آورد.

انتظار می رود حمل سوخت هسته‌ای از فرانسه به آلمان تظاهرات بزرگتری را هنگام ورود قطار به خاک آلمان درپی داشته باشد زیرا مردم آلمان از تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم این کشور برای تمدید عمر 17 نیروگاه هسته ای به خشم آمده اند.

در دو سال گذشته این نخستین بار است که سوخت هسته ای از فرانسه به آلمان حمل می شود.

در خاک آلمان تظاهرکنندگان خود را برای متوقف کردن قطار حامل سوخت هسته ای آماده می کنند و در پلاکارتی که از هم اکنون در مسیر حرکت قطار نصب کرده اند روی ان نوشت شد مقاومت ما مرزی ندارد.

قراراست این سوخت درمحل موقتی آن در گورلبن در شمال آلمان انبار شود.

قطار زباله ‌های هسته‌ ای مجبور به تغییر مسیر شد

از سوی دیگر اعلام شد یک قطار حامل زباله‌های رادیواکتیو که روز جمعه از نرماندی فرانسه به سوی آلمان در حرکت بود، جمعه شب مجبور شد مسیرش را تغییر دهد.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد ، یک گروه موسوم به "خروج از فعالیت‌های هسته‌ای" که یک رشته تظاهرات در مسیر این قطار تدارک دیده بود اعلام کرد این قطار که در مسیر نرماندی به سوی آلمان در حرکت بود شب گذشته تغییر مسیر داد.

پیشتر، فعالان ضدهسته‌ای این قطار را به مدت بیش از سه ساعت در شهر کان در شمال غربی فرانسه متوقف کرده بودند.

این قطار چهارده واگنی که حامل صد و بیست و سه تن زباله‌های هسته‌ای متنوع است ، قرار بود از شهرهای آراس، والنسین، فورمی، هیرسون و شارل‌ویل (در شمال شرقی فرانسه) عبور کند.

بنابه اعلام این شبکه ضدهسته‌ای، این قطار در نهایت از طریق متز به سوی جنوب خواهد رفت.

مقصد نهایی این قطار گورل‌لن در شمال آلمان است.

در کان، هفت فعال ضدهسته‌ای از جمله یک آلمانی مورد بازجویی یا تحت نظر قرار گرفتند. سه تن از کسانی هم که با تشکیل یک زنجیره انسانی اقدام به خودسوزی کرده بودند، در بیمارستان بستری شدند.

این شبکه هسته‌ای با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بار دیگر فعالیت‌های هسته‌ای با ابهام روبرو شده و اطلاعاتی به مردم درباره خطرات ناشی از این برنامه‌ها ارائه نشده است.

در این بیانیه آمده است لابی هسته‌ای در برابر بسیج گسترده انجمن‌های فعال ضدهسته‌ای و اطلاع‌رسانی به مردم طی دو روز گذشته، ترجیح داده است تا همچنان با ابهام کامل در این زمینه حرکت کند و در آخرین لحظه تصمیم گرفته تا مسیر حرکت قطار را تغییر دهد.

در این بیانیه آمده است آیا شرکت هسته‌ای آره‌وا که عامل اصلی تولید این زباله‌های هسته‌ای است می‌تواند چیزی را پنهان کند؟

فعالان محیط زیست وابسته به سازمان صلح سبز و این شبکه ضدهسته‌ای اعلام کرده‌اند این قطار حامل رادیواکتیوترین مواد هسته‌ای است که تاکنون مشاهده شده است.

این صد و بیست و سه تن زباله هسته‌ای معادل مصرف برق بیست و چهار میلیون آلمانی در طول یک سال است.

در آلمان نیز که بحث درباره این فعالیت‌ها بار دیگر بالا گرفته، فعالان ضدهسته‌ای اعلام کرده‌اند قصد دارند تظاهراتی با حضور بیش از سی هزار نفر در پایانه نهایی مسیر این قطار برگزار کنند.

به رغم مخالفت‌های مردمی، نمایندگان پارلمان آلمان هفته گذشته قانونی را مبنی بر تمدید طول عمر راکتورهای هسته‌ای در این کشور تصویب کردند، این در حالی است که قرار بود فعالیت‌های هسته‌ای این راکتورها در سال دو هزار و بیست میلادی پایان یابد.

در آخرین مورد حمل زباله‌های هسته‌ای از مانش در نوامبر 2008، قطار حامل این زباله‌ها بیش از چهارده ساعت در مرز متوقف شد.

کد خبر 120067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز