شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر اقتصاد آلمان اعتراف کرد که کمبود نیروهای متخصص یکی از مشکلات کلیدی در بازار کار آلمان در سال‌های آتی خواهد بود. وی اهمیت این مسئله را حتا بیشتر از میزان بیکاری در آلمان دانست

Germany Map

به گزارش دویچه وله، برودرله در گفت‌وگو با روزنامه "هندلزبلات"  با اشاره به اینکه موضوع جذاب ساختن آلمان برای متخصصان خارجی در صدر برنامه‌های اقتصادی دولت قرار دارد  گفت: میزان درآمد متخصصان خارجی تاکنون معیاری برای اقامت طولانی مدت خارجیان در آلمان بوده، اما با تغییر سقف دستمزدها، اقامت متخصصان خارجی وابستگی کمتری به سطح درآمد آنان خواهد داشت.

 متخصصان خارجی برای اجازه اقامت مطمئن در آلمان باید درآمدی بالغ بر ۶۶ هزار یورو در سال داشته باشند. وزیر اقتصاد آلمان افزود برای جذب نیروهای کارشناس خارجی پرداخت «مشوق‌های مالی» نیز قابل‌تصور است.

 وی تصریح کرد که پرداخت مشوق‌های مالی از سوی دولت آلمان مجاز نیست، اما شرکت‌ها و موسسات صنعتی می‌توانند با ابتکار خود دست به این کار زنند.

  به گفته برودرله، این مشکل با توجه به میزان ۳ میلیون بیکار، هم‌اکنون به روشنی مشاهده نمی‌شود، اما «با ادامه رونق اقتصادی، ابعاد مسئله بیش از پیش نمایان خواهد شد.» آنته شاوان، وزیر علوم عالی آلمان نیز در هفته‌ی گذشته از جذب نیروهای کارشناس خارجی در بازار کار آلمان استقبال کرد.

وزیر اقتصاد آلمان برنامه‌ای را به منظور جلب و جذب نیروهای متخصص خارجی در ماه‌های آینده به اجرا خواهد گذاشت. برودرله تاکید کرد که «وظیفه خود را ایجاد ساختارهایی می‌داند که تمایل متخصصان خارجی برای کار در آلمان را افزایش دهد.»

برودرله از صاحبان صنایع و شرکت‌های آلمانی خواست که در این برنامه مشارکت جویند. پیش‌تر احزاب ائتلاف دولتی در برلین بر سر اصلاح کامل وضعیت اشتغال کارشناسان خارجی در آلمان به توافق رسیده‌ بودند.

در توافق‌نامه احزاب ائتلاف حاکم آمده است: «ورود نیروهای متخصص خارجی به آلمان باید با نیازهای بازار کار در کشور بطور مستمر تنظیم شود و بر مبنای معیارهای واقعی، مشخص و شفاف قوام گیرد. در این میان درجه و نوع تخصص، نیاز شرکت‌ها و امکان ادغام افراد متخصص باید در نظر گرفته شوند.»

  حذف بیکاری و اشتغال کامل

وزیر اقتصاد آلمان درباره کاهش بیکاری در این کشور با خوش‌بینی گفت: «میزان بیکاران می‌تواند به زیر ۳ میلیون نفر کاهش یابد و تعداد کارگران موقت نیز به زیر ۱۰۰ هزار نفر رسد.»

 به گفته برودرله با توجه به توسعه مثبت وضعیت اقتصادی در آلمان می‌توان به رکوردی تاریخی در این زمینه دست یافت. وی افزود: «در صورت ادامه اعتلای اقتصادی که شواهدی واقعی برای آن نیز وجود دارد، امکان کاهش بیکاری به میزان ۴ درصد در میان مدت در آلمان قابل تصور است، حتا در برخی مناطق می‌توان به اشتغال تقریباَ کامل دست یافت.»

 در اصطلاح رایج اقتصادی از بیکاری با نرخ کمتر از ۴ درصد به عنوان "اشتغال کامل" یاد می‌شود

کد خبر 112728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز