گروه بین الملل: حمله انتحاری شبه‌نظامیان طالبان به یک مسجد در شمال غربی پاکستان روز گذشته باعث کشته شدن حداقل 66 نمازگزار و زخمی‌شدن بیش از 100 نفر دیگر شد.

انفجار پاکستان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عامل انتحاری 17ساله این حمله کمربند انفجاری خود را در میان کسانی که برای شرکت در نماز جمعه به مسجدی در منطقه دره آدم خیل در40کیلومتری شهر پیشاور آمده بودند، منفجر کرده است. به گزارش الجزیره، شدت این انفجار به حدی بود که سقف این مسجد به‌طور کامل فرو ریخت و به همین خاطر به احتمال زیاد آمار کشته‌شدگان این حمله افزایش خواهد یافت.

یک مقام محلی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که صدها نمازگزار در این مسجد برای شرکت در نماز جمعه حاضر بودند که این انفجار رخ داد. گزارش‌ها نشان‌ می‌دهد که عده‌ زیادی کودک و پیرمرد در میان کشته و زخمی‌های این حمله قرار دارند. ساعاتی پس از این حمله یک بمب در مسجد دیگری در نزدیکی شهر پیشاور منفجر شد که کشته‌شدن چندین نفر دیگر را به‌دنبال داشت. حمله انتحاری به این مسجد آخرین مورد از حملاتی است که طی هفته‌های گذشته به مساجد و اماکن مقدس مسلمانان در پاکستان صورت گرفته و وضعیت امنیتی در این کشور را با مخاطره روبه‌رو کرده است.

شبه‌نظامیان طالبان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت انجام این حمله انتحاری را بر عهده گرفتند. اعظم طارق، از سخنگویان طالبان محلی پاکستان اعلام کرد که این حمله به جبران طرفداری رهبران برخی قبایل از دولت محلی انجام شده است. منطقه دره آدم خیل در نزدیکی مناطق قبایل‌نشین پاکستان قرار دارد و به گفته شبه‌نظامیان، این حمله برای گرفتن انتقام از فعالیت گروهی از رهبران قبایل علیه طالبان صورت گرفته است.

مقام‌های محلی پیشاور می‌گویند یکی از رهبران قبایل که به تازگی خواستار ایستادگی مردم در برابر طالبان شده بود در میان نمازگزاران حضور داشت و به احتمال زیاد هدف اصلی این حمله انتحاری ترور وی بوده است. شبه‌نظامیان طالبان تاکنون بارها رهبران قبایلی را که علیه آنها فعالیت می‌کنندهدف حملات خود قرار داده‌اند.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته این حمله انتحاری را به‌شدت محکوم کرد و بازداشت و مجازات عوامل اصلی این عملیات تروریستی را خواستار شد. در ماه گذشته میلادی هم حمله مشابهی در روز جمعه به یک مسجد مسلمانان سنی در پیشاور صورت گرفت که کشته شدن 3 نفر و زخمی شدن 22نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

پاکستان، متحد نزدیک آمریکا در مبارزه با شبه‌نظامیان طالبان به حساب می‌آید. دولت آمریکا مقام‌های اسلام‌آباد را تشویق می‌کند که با گسترش عملیات نظامی در مناطق مرزی خود با افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان را در تنگنا قرار دهند. در ماه‌های گذشته عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مرزی پاکستان به‌صورت چشمگیری افزایش داشته است.

افزایش آمار قربانیان غیرنظامی این حملات باعث خشم مردم این کشور از عملیات نظامی آمریکا شده است. در ماه گذشته هم کشته شدن 3 مرزبان پاکستانی در حمله بالگردهای ناتو در داخل خاک این کشور باعث خشم مقام‌های پاکستان شد و دولت گذرگاه مهم تورخم را به روی کاروان‌های تدارکاتی ناتو بست.

هر چند این گذرگاه سرانجام با عذرخواهی دبیر کل ناتو و مقام‌های آمریکایی بازگشایی شد اما سطح روابط دو طرف از آن زمان کاهش یافته است. هفته گذشته به همین خاطر ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان به پاکستان سفر کرد و در دیدار با ژنرال اشفق پرویز کیانی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور برای افزایش همکاری‌های دوطرف رایزنی کرد.

بسیاری از کشورهای متحد آمریکا در جنگ افغانستان با افزایش تلفات در این کشور دیگر امیدی به پیروزی در این نبرد ندارند. کارل تئودور تسوگوتنبرگ، وزیر دفاع آلمان که به شمال افغانستان سفر کرده است روز گذشته تاکید کرد: ما باید تصاویر رؤیایی را که طی سال‌های گذشته در مورد افغانستان ساخته‌ایم، فراموش کنیم. خیلی از اهداف ما هرگز قابل دستیابی نیستند.

کد خبر 119984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز