یک بمب‌گذار انتحاری روز دوشنبه درون یک مسجد پرادحام در یک مجموعه کاملا حفاظت‌شده مربوط به پلیس و نیروهای امنیتی در پیشاور پاکستان با منفجر کردن خودش ۵۹ نفر را کشت.

pakistan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز به گفته پلیس این مهاجم که ظاهرا از چندین ایست بازرسی ماموران امنیتی عبور کرده بود تا وارد مجموعه «منطقه قرمز» شود که محل استفرار ادارات پلیس و ضد تروریسم در شهر پرآشوب پیشاور در شمال غرب پاکستان است.

ایجاز خان، رئیس پلیس پیشاور گفت:‌ «این یک بمب‌گذاری انتحاری بود.» به گفته او بسیاری از ۱۷۰ مجروح این حادثه در وضعیت بحرانی هستند.

مقامات بیمارستانی درپیشاور شمار تلفات را پس از مرگ شماری از زخمی‌ها ۵۹ نفر اعلام کردند.

این بمب‌گذاری یک روز پیش از سفر هیئت «صندوق بین‌المللی پول» به پاکستان برای شروع مذاکره برای کمک‌ها ی مالی به این اقتصاد آسیای جنوبی است که دچار بحران تعادل پرداخت‌ها شده است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان این حمله را محکوم کرد.

مقامات می‌گویند بمب‌گذار در هنگامی خودش را منفجر کرد که صدها نفر در مسجد برای خواندن نماز به صف ایستاده بودند.

خان گفت سالن مسجد با حدود ۴۰۰ نمازگزار پر شده بود و اغلب کشته‌ها افسران پلیس بودند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بدترین مورد در نوع خود از هنگام حمله انتحاری مارس ۲۰۲۲ بوسیله داعش در مسجد شیعیان در هنگام نماز جمعه است، نپذیرفته است.

پیشاور که در حاشیه منطقه قبایلی پاکستان قرار دارد و با افغانستان تحت سلطه طالبان هم‌مرز است، به طور مکرر بوسیله گروه‌های پیکارجوی اسلام‌گرا از جمله داعش و طالبان پاکستان مورد حمله قرار می‌گیرد.

انفجار در صف اول نماز

شاهدان می‌گویند فرد بمب‌گذار که در صف اول نماز ایستاده بود، هنگامی امام جماعت الله اکبر آغاز نماز را گفت خودش را منفجر کرد. این انفجار باععث فروریختن طبقه بالایی مسجد شد و چندین نفر از نمازگزاران در زیر آوار به دام افتادند. امدادگران مجبور به بریدن سقف فروریخته شدند تا به مجروحان زیر آوار دست پیدا کنند.

مقامات محلی می‌گویند نمی‌دانند هنوز چند نفر دیگر در زیر آوار باقی مانده‌اند.

شهباز شریف گفت:‌ «شدت این مصیبت انسانی غیرقابل‌تصور است. احساس عمیق سوگواری ملت را فرا گرفته است. من شکی ندارم که تروریسم بزرگترین چالش امنیت ملی ما است.»

شاهدان صحنه‌های پرهرج و مرجی را  هنگام تلاش  پلیس و امدادگران برای رساندن فوری مجروحان به بیمارستان توصیف کردند.

شریف از اعضای حزبش خواست به بیمارستان‌ها خون اهدا کنند و گفت هر کسی که مسلمانان را در حین نماز هدف قرار می‌دهد، ربطی به اسلام ندارد.

کد خبر 738577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha