گروه اجتماعی: تعداد دفترچه‌های بیمه درمان بیشتر از جمعیت کل کشور تخمین زده می شودبه همین دلیل و ایجاد یک شبکه اطلاعاتی برای جلوگیری از گسترش این مشکل ضروری است.

مدیر کل تامین اجتماعی‌ تهران در باره تعداد دفترچه‌های صادر شده گفت:«ماهانه بیش از 86 هزار دفترچه درمانی توسط این اداره کل صادر می‌شود.»

به گزارش روابط عمومی تامین اجتماعی  محمد جعفری با اشاره به اینکه اداره کل تهران 3میلیون بیمه شده اصلی و تبعی دارد تاکید کرده است که 86 هزار دفترچه برای شهرستانهای تهران صادر می‌شود. 

مدیر کل تامین اجتماعی شهرستانهای تهران افزود:«بر اساس آیین نامه صدور دفترچه درمانی، ارائه گواهی اشتغال به تحصیل یا از کارافتادگی فرزندان پسر بالای 18 سال و ارائه تعهد کتبی بیمه شده یا مستمری بگیر مبنی بر عدم اشتغال به کار فرزند دختر بالای 18 سال ضروری است.»

بر اساس گفته‌های جعفری ارائه تعهد کتبی عدم اشتغال برای دختران بالای 18 سال کافی است در حالیکه هیچ گواهی معتبری برای تاکید بر اینکه کسانی که خواستار صدور دفترچه بیمه هستند دفترچه بیمه دیگری ندارند از سوی مسئولین درخواست نمی‌شود و همین موضوع سبب می‌شود تا برخی افراد دفترچه‌های متعدد درمانی در دست داشته باشند.

فرخ ملکوند، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، چندی قبل از نیاز جدی به ایجاد یک سیستم اطلاعاتی جامع برای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای سخن گفته بود. او گفته بود که برخی افراد جامعه یک دفترچه از محل کار خود و یک دفترچه دیگر نیز از طریق یکی از افراد خانواده‌شان دریافت کرده‌اند.

با وجود بروز مشکلات بسیاری در زمینه همپوشانی بیمه‌ای و بویژه عدم دسترسی گروه زیادی از مردم به بیمه‌‌های درمانی هنوز مسئولین سازمان‌های بیمه‌گر  برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی در این زمینه هیچ اقدامی نکرده‌اند.

این در حالی است که همپوشانی در زمینه خدمات حمایتی و رفاهی بار سنگینی را بر دوش دولت گذاشته است .سازمان بهزیستی  و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز تا کنون در این زمینه با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند.

تنها اقدام انجام شده در این زمینه درخواست شماره ملی از سوی سازمان خدمات درمانی است.

سازمان خدمات درمانی اعلام کرد برای صدور دفترچه بیمه درمانی از سوی این سازمان ارائه شماره ملی ضروری است.

از این پس بیمه شدگان اعم از کارکنان دولت، خویش فرمایان، روستائیان و بیمه شدگان بستری شهری حداکثر تا پایان دی ماه سال‌جاری فرصت دارند نسبت به اعلام شماره ملی خود و افراد تحت تکفل که دارای دفترچه بیمه خدمات درمانی و یا کارت بیمه بستری شهری  به اداره کل بیمه خدمات درمانی محل سکونت (از طریق اداره محل خدمت یا حضوری) اقدام نمایند.

این سازمان تاکید کرده‌است که در صورت عدم اعلام شماره ملی تعویض یا تمدید دفترچه امکان ندارد.

پس از این اقدام باید دید آیا سازمان تامین اجتماعی نیز در زمینه رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای برنامه‌ریزی خواهد کرد.

کد خبر 11995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز