همشهری آنلاین: رئیس پلیس تهران بزرگ از قوه قضائیه خواست تا تعدادی از اراذل و اوباش دستگیر شده را محارب اعلام کند.

به گزارش ایلنا، رئیس‌ پلیس فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت:هماهنگی‌های لازم نیز با مجموعه قضایی صورت گرفته که پس از تحویل این اراذل به آنها برخوردهای لازم انجام شود، حتی ما پیشنهاد کرده‌ایم که برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.

سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس‌ پلیس فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ارتباط با طرح ضربتی شب گذشته در راستای طرح برخورد با اراذل و اوباش در ادامه طرح محله‌محوری گفت: از ابتدای هفته بحث امنیت محله‌محور آغاز شد و پلیس‌های تخصصی، شناسایی‌های لازم را انجام دادند که در ابتدا بحث برخورد با سارقین به خصوص کیف‌قاپ‌ها اجرایی شد که سبب شد در چند روز گذشته کاهش چشمگیری از مجرمان کیف‌قاپ داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه همکاری مردم بسیار خوب بوده است گفت: مردم دارند پلیس را وادار می‌کنند و همکاری خوبی با نیروی انتظامی دارند.

او با اشاره به طرح ضربتی شب گذشته گفت: در این طرح بحث برخورد با افراد اراذل و اوباش و متجاوزین به عنف بود که بالغ بر 100 نفر در سطح شهر تهران دستگیر شده‌اند که برخی‌ها هم پیش از این حکم قضایی داشتند، اما فراری بودند.

او با اشاره به اینکه می‌تواند اظهار می‌کند که در طرح دیشب، پلیس به خواسته‌اش رسیده است گفت: ماموریت این عملیات با پلیس امنیت بود اما اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند این طرح در حوزه تمرین عملیاتی پلیس بوده‌ است، خیر این‌طور نیست و پلیس وظیفه خود را در این راستا انجام داده است.

او افزود: ماموریت پلیس در شش ماهه اول امسال بحث برخوردهای کلی بوده است و در شش ماهه دوم بحث بر امنیت محله‌ای است.

او تاکید کرد: این حرکات سبب می‌شود مردم احساس امنیت بیشتری کنند و ما فکر می‌کنیم افزایش احساس امنیت مردم را شاهد هستیم اما هر بار خود باید عرض‌یابی کنند.

او با اشاره به اینکه در سال‌ گذشته چند نفر از اراذل و اوباش و سارقین به عنف دستگیر شده‌اند، گفت: در راستای این طرح 400 نفر شناسایی شدند که در شب‌های آینده در طرح‌های دیگر دستگیر خواهند شد.

ساجدی‌نیا تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم نیز با مجموعه قضایی صورت گرفته که پس از تحویل این اراذل به آنها برخوردهای لازم انجام شود، حتی ما پیشنهاد کرده‌ایم که برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.

او با اشاره به اینکه در طرح شب گذشته 94 مرد و شش زن دستگیر شده‌اند، گفت: از این افراد تنها به اندازه مصرف‌شان مواد مخدر کشف شد اما 9 قبضه سلاح گرم، تعداد زیادی سلاح سرد و چندین دستگاه موتورسیکلت فاقد پلاک، چندین دستگاه گوشی و بسیاری گاز اشک‌آور ضبط شد.

او همچنین اشاره کرد: در طرح شب گذشته همچنین 40 کیلوگرم و 850 گرم مواد مخدر صنعتی شیشه از یک باند ضبط شد که در این رابطه چهار زن و هفت مرد دستگیر شدند و بقیه افراد این طرح شناسایی شدند که در عملیاتی دستگیر خواهند شد.

او با اشاره به اینکه شب گذشته همه 9 سرکلانتری تهران بزرگ در محله‌های مختلف این اقدام را انجام دادند گفت: بیشتر افرادی که دستگیر شدند، اراذل و اوباش درجه یک شناخته شده‌اند.

او درباره 400 اراذلی که شناسایی شده‌اند، گفت: تا پیش از این هم با افراد برای توبه کردن مهلت داده بودیم. اکنون هم اگر کسی پیش از دستگیری توبه کند؛ با آن برخورد نمی‌شود اما پس از دستگیری به مراجع قضایی معرفی می‌شود و هر کدام از این اراذل را که مراجع قضایی معرفی کنند، در محله آنها می‌گردانیم.

او همچنین اشاره کرد: برای تمام اراذل و اوباش پرونده‌ای تشکیل می‌شود و بعد از آزادی در طرح کنترل مجرمین، کنترل می‌شوند، به این ترتیب که خود را در موعد مقرر به کلانتری‌ها معرفی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه اکثر قریب ‌باتفاق این افراد زیر 30 سال و بالای 19 سال هستند، گفت: عربده‌کشی، بدمستی، استفاده از سلاح‌های گرم و سرد و پارامترهای دیگر از جمله مواردی هستند که اراذل و اوباش با آن تعریف می‌شود.

او تاکید کرد: اینکه اراذل و اوباش کاهش رنج سنی داشته‌اند صحت ندارد. به این علت که نه تنها آمارهای ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد بلکه اصلا قبول فرد در خود جامعه اراذل و اوباش مسئله‌ای است که برای مثال یک فرد 16 ساله نمی‌تواند وارد این جامعه شود.

او همچنین در پایان با اشاره به طرح شناسنامه‌دار کردن مجرمان گفت: تعدادیی که تابحال دستگیر و شناسایی شده‌اند، شناسنامه‌دار نیز شده‌اند.

کد خبر 119790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز