چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: پنج شنبه 6 آبان آیین پایانی ششمین جشنواره فیلم کوتاه دینی در سالن همایش‌های صدا و سیمای مشهد برگزار می‌شود.

film

فرید فرخنده‌کیش، عضو هیات‌انتخاب ششمین جشنواره معتقد است که امسال کیفیت فیلم‌ها نسبت به سال گذشته نازل‌تر شده‌است. او دلیل این موضوع را در شرایط سینمای ایران و فیلمسازی در این شرایط جست و جو می‌کند و می‌گوید: شرایط تولید سینمای ایران به‌گونه‌ای بوده که کیفیت آثار تولیدی، نزول پیدا کرده و طبیعتا این شرایط روی جشنواره هم تاثیر گذاشته‌است.

او که سابقه مدیریت در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم رشد، مدیریت اجرایی چشم‌انداز سینمای مستند فرانسه و... را داشته اعتقاد دارد که این روند تاثیرش را روی جشنواره‌های سینما حقیقت و فیلم کوتاه هم خواهد گذاشت. با این حال او اعتقاد دارد که ضعیف بودن فیلم‌های جشنواره، تاثیری در رشد کیفی و صعودی جشنواره رویش ندارد. او در این‌باره می‌افزاید: جشنواره از ابتدا تا به امروز که ششمین دوره‌اش در حال برگزاری است، رشد صعودی داشته اما این شرایط سینمای ایران است که روی جشنواره رویش هم تاثیر گذاشته است.

محمدعلی باشه‌آهنگر که امسال داوری جشنواره را برعهده دارد به حضور فیلمسازان جوان در این جشنواره اشاره دارد؛ فیلمسازانی که به‌رغم سن کمشان ایده‌های خوبی دارند. این کارگردان به مشکلات کار این فیلمسازان اشاره می‌کند: مشکل اصلی اکثر آثار، ضعف پژوهش و تحقیق است؛ به‌طوری‌که بعضی از فیلم‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

بعضی آثار قربانی نداشتن عنصر ایده و خلاقیت فیلمساز هستند یا بعضا تدوین خوبی ندارند. با این حال کارگردان فیلم «نبات داغ» که در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی برنده چندین جایزه شده‌است، برگ برنده جشنواره را حضور استعدادهای خوب در جشنواره اعلام کرد.

چند سالی است که همواره این نوید داده می‌شود که دوره بعدی جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود اما هرگز این وعده تحقق پیدا نکرده؛ هرچند که امسال 100 اثر از فیلم‌های فیلمسازان خارج از کشور در بخش بین‌الملل جشنواره رویش به‌صورت نمادین نمایش داده می‌شود و از کارگردان فیلم‌های برتر تجلیل می‌شود.

مجید مصلحی، دبیر جشنواره درباره بین‌المللی نشدن جشنواره به بررسی‌های کارشناسان اشاره می‌کند و می‌گوید: احساس کردیم که هنوز زیرساخت بین‌المللی‌شدن این جشنواره شکل نگرفته است. به تازگی مفهوم فیلم کوتاه دینی در کشور جا افتاده است و فیلمسازان با آن ارتباط گرفته‌اند. جمع بندی کارشناسان ما این بود که تعریف سینمای دینی با آنچه ما داریم در کشورهای دیگر و کشورهای جهان خیلی متفاوت است.

به همین دلیل سیاست را عوض کردیم و تصمیم گرفتیم که فیلم‌های‌مان را در کشورهای دیگر نشان بدهیم تا از این مسیر به یک نقطه مشترک برسیم.در آیین اختتامیه ششمین جشنواره رویش، مجتبی راعی، محمدعلی باشه‌آهنگر، عبدالحسن برزیده، مهرداد اسکویی و بهرام عظیمی،

اعضای هیات داوران ششمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش به همراه فرید فرخنده کیش و سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد از اعضای هیات انتخاب ششمین جشنواره به برندگان جایزه خواهند داد. همچنین در این مراسم میهمانان ویژه‌ای مانند مجید مجیدی، رضا میرکریمی و علی نصیریان حضور خواهند داشت. مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش امروز راس ساعت 18 برگزار می‌شود.

اعلام آمادگی 10کشور برای برگزاری همزمان جشنواره به گفته مجید مصلحی امسال 10 کشور دیگر نیز برای برگزاری همزمان این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند. این کشورها شامل سوریه (دمشق)، لبنان (بیروت)، سودان‌(خارطوم)، زیمبابوه (هراره)، قطر (دوحه)، آذربایجان (باکو)، تاجیکستان (دوشنبه)، هندوستان (شهرهای بمبئی و دهلی نو)، پاکستان (اسلام آباد) و افغانستان (شهر کابل) هستند.

فرخنده‌کیش نیز گفت: موضوع دین موضوعی است که درهرجا می‌‌تواند معنی خاص خودش را داشته باشد؛ به همین دلیل با نمایش این فیلم‌ها در کشورهای دیگر می‌توان به یک نقطه مشترک رسید. او افزود: بعد از برگزاری 6 دوره از جشنواره رویش ما هنوز به تعریف واحدی از سینمای دینی نرسیده‌ایم.

به همین دلیل برای وسعت بخشیدن به معنای مشترک باید برنامه‌ریزی داشت. باید نخستین قدم را از کشورهای همسایه و مجاور برداشت و با توجه به بازخورد آن به جهانی بودن این جشنواره فکر کرد.

کد خبر 119322

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز