سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

سعید مروتی: درحالی که تهیه‌کنندگان سینمای ایران چندسالی است دچار اختلافات صنفی هستند و در حال حاضر 4 تشکل تهیه‌کنندگی به‌صورت موازی فعالیت دارند، قرار است دولت اتحادیه تازه‌ای تشکیل دهد.

film

به گفته علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، دولت قصد دارد با تشکیل اتحادیه‌ای تازه، تهیه‌کنندگان را زیر یک سقف جمع کند و اختلافات آنها را خاتمه بخشد.این درحالی است که در دوره مدیریت سابق سینما نیز عملا دولت متولی چنین امری شد که نتیجه‌اش تشکیل شورای عالی تهیه‌کنندگان بود؛ شورایی که قرار بود برآیند 4 تشکل اتحادیه تهیه‌کنندگان، کانون تهیه‌کنندگان، مجمع فیلمسازان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل باشد. در عمل اما این اتحاد چندان دوام نیاورد و زخم‌های کهنه اختلافات دوباره سر باز کردند.

اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان از حضور در جلسات شورای عالی سر باز زدند و کار به‌جایی رسید که برخی از اعضای اتحادیه، مشروعیت شورای‌عالی تهیه‌کنندگان را زیرسؤال بردند. در چنین شرایطی مدیریت فعلی سینما می‌خواهد متولی تشکیل اتحادیه‌ای تازه برای تهیه‌کنندگان شود.

سجادپور به ایلنا گفته تشکیل یک اتحادیه واحد تهیه‌کنندگان به مرحله خوبی رسیده است. اینکه منظور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی از مرحله خوب چیست را باید خود ایشان توضیح دهد، چون نه اختلاف تهیه‌کنندگان حل شده و نه هیچ‌کدام از طرفین دعوا تاکنون حاضر شده‌اند گامی در جهت تعامل بردارند. کار به‌جایی رسیده که مرتضی شایسته، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان بیانیه‌ای صادر می‌کند و در آن از رسانه‌ها می‌خواهد اخبار مربوط به شورای عالی تهیه‌کنندگان را منتشر نکنند!

در چنین شرایطی آیا می‌توان به ایجاد یک تشکل صنفی تازه که بتواند تهیه‌کنندگان را زیر یک سقف جمع کند خوشبین بود؟
در حال حاضر میانه معاونت سینمایی با اتحادیه تهیه‌کنندگان حسنه است، اما اتحادیه در میان 4 تشکل موجود چه جایگاهی دارد؟ تعداد اعضای واقعی آن (که روزگاری قدرتمندترین تشکل صنفی خانه سینما بود و سال‌هاست به‌واسطه اختلافات به‌صورت مداوم تحلیل رفته و دچار ریزش اعضا شده) چقدر است؟

حسن‌نیت دولت در ورود به ماجرای اختلاف‌های صنفی تهیه‌کنندگان به‌جای خود، کنار این باید تمامی جوانب کار سنجیده شود تا ماجراهای قبلی این‌بار با شدت و حدت بیشتر تکرار نشود.درحال حاضر 3 تشکل کانون تهیه‌کنندگان، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و مجمع فیلمسازان کنار یکدیگر در شورای‌عالی تهیه‌کنندگان حضور دارند و مشکل اصلی اختلاف این تشکل‌ها با اتحادیه است.

باتوجه به مواضع تند و تیز چند عضو مؤثر اتحادیه بعید به‌نظر می‌رسد که به‌سادگی بتوان طرفین ماجرا را زیر یک سقف جمع کرد. تا زمانی که به ریشه اختلاف‌ها توجهی نشود، به فرموده و به‌دستور نمی‌شود تهیه‌کنندگان سینما را به‌وحدت رساند. حتی ممکن است این کار اگر بدون درنظر گرفتن جوانب مختلف صورت گیرد به‌جای وحدت، آتش اختلافات را نیز مشتعل‌تر کند.

کد خبر 119244

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز