دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه ما بارها این حرف را شنیده‌ایم که غذای خانگی به مراتب سالم‌تر و تمیزتر از غذایی است که از بیرون تهیه می‌کنیم. با وجود این نتایج یک تحقیق میدانی در ایالت کالیفرنیای آمریکا حاکی از آن است که وضعیت آشپزخانه‌های خانگی آنقدر هم تعریفی ندارد.

آشپزخانه سالم

به گزارش سلامتیران، براساس نتایج این بررسی تصادفی، نزدیک به یک‌هفتم آشپزخانه‌های لس‌آنجلس اگر به رستوران‌ها تعلق داشتند قطعا تعطیل می‌شدند.

به بیان دیگر تنها 61 درصد آشپزخانه‌های خانگی بر اساس رتبه‌بندی رستوران‌ها نمره A یا B می‌گیرند و از مابقی آشپزخانه‌ها هم    14درصد اصلا به رتبه C هم نمی‌رسند.

دکتر جاناتان فیلدینگ؛ مدیر دپارتمان بهداشت عمومی لس‌آنجلس بعد از اعلام این نتایج عجیب گفت: «راستش را بخواهید اصلا دوست ندارم خانواده‌ای مرا به صرف شام دعوت کند که نمره آشپزخانه آن زیر C باشد.»این در حالی است که نزدیک به 98درصد رستوران‌های شهر لس‌آنجلس از نظر سلامت و پاکیزگی و ایمنی در رتبه‌های A و B قرار دارند.

البته در مورد این پژوهش غیرمنتظره باید گفت که عملا هیچ بازدید مستقیمی صورت نگرفته است. این نتایج بر پایه یک پرسش‌نامه اینترنتی که 13هزار نفر آن را پر کرده بودند به دست آمده است به همین خاطر برخی از کارشناسان صنایع غذایی بر این باورند که اوضاع از این هم وخیم‌تر باشد. آنها معتقدند افراد شرکت‌کننده در یک نظرسنجی اینترنتی معمولا از قشر تحصیل‌کرده جامعه هستند و لااقل مسایل بهداشتی برای‌شان آنقدر اهمیت داشته که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند.

به عبارت دیگر خیلی از کسانی که به دنبال رعایت نکات بهداشتی نیستند اساسا حال و حوصله شرکت در اینگونه نظرسنجی‌ها را هم ندارند.[نکته بهداشتی روز: غذاها را سالم نگهدارید]

دپارتمان بهداشت عمومی لس‌آنجلس از سال 2006 یک سلسله برنامه آموزشی را برای ارتقاء وضعیت بهداشتی آشپزخانه‌های خانگی ترتیب داده است.در این برنامه‌ها شیوه‌های صحیح نگهداری و انبار مواد غذایی، نحوه درست نظارت کردن آشپزخانه و اطلاعات عمومی راجع به تجهیزات آشپزخانه ارائه می‌شوند. طبق برآوردهای اداره کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، سالانه 87میلیون مورد بیماری‌های مربوط به مصرف مواد غذایی در این کشور رخ می‌دهد که 5700 مورد آنها به مرگ منتهی می‌شود.

کد خبر 119123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز