انتشار اسناد محرمانه پنتاگون درباره جنگ عراق که سایت ویکی‌لیکس روز جمعه آنها را فاش کرد، بازتاب‌ها و واکنش‌های متفاوتی در آمریکا، انگلیس و عراق به‌دنبال داشته‌است.

وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این موضوع اعلام کرد، هیچ برنامه‌ای برای تحقیق مجدد در باره اتهام بدرفتاری نیروهای امنیتی عراق با زندانیان که در اسناد تازه منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس به آن اشاره شده، ندارد. این اسناد و مدارک حاوی شیوه‌هایی است که نیروهای عراقی برای شکنجه از آن استفاده می‌کرده‌اند.

وب‌سایت ویکی لیکس روز جمعه حدود ۴۰۰ هزار گزارش محرمانه ارتش آمریکا در مورد جنگ عراق را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. یک سخنگوی پنتاگون دیروز در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد ارتش آمریکا، گزارش‌ها در باره بدرفتاری با زندانیان را در زمان وقوع آنها به مقام‌های عراقی گزارش داده است.

آدام بروکس خبرنگار بی‌بی سی در پنتاگون که اسناد منتشر شده ویکی لیکس را بررسی کرده، گفته است براساس این مدارک، ارتش آمریکا از این آزارها مطلع بوده اما مقام‌های بلندپایه ارتش روی گزارش‌هایی که دریافت می‌کردند، مهر «تحقیقات بیشتر لازم نیست» زدند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در مسئله شکنجه از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، خواسته است که درباره این اتهامات، تحقیق کند.

اما در انگلیس انتشار این اسناد واکنش‌ گسترده‌ای در پی داشته‌است. نیک کلگ معاون نخست‌وزیر انگلیس خواستار تحقیق درباره این اسناد و نقش و عملکرد سربازان انگلیسی در عراق شده‌است. کلگ که در گذشته هم از مخالفان سرسخت جنگ عراق بوده‌است اکنون خواستار تحقیق گسترده درباره اتهامات مطرح در اسناد ویکی‌لیکس شده‌است.

همچنین رسانه‌های انگلیسی با فشار بیشتر بردولت، خواستار تحقیق درباره عملکرد نظامیان این کشور درجنگ عراق شده‌اند.
در همین حال، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داده که ویکی لیکس هزاران گزارش طبقه بندی شده نظامیان آمریکایی در عراق را با هدف تضعیف او منتشر کرده است.

نوری مالکی طی بیانیه‌ای ویکی لیکس را متهم کرد که با هدف مختل کردن روند سیاسی عراق و تحریک احساسات عمومی علیه احزاب ملی، رهبران و به‌ویژه شخص نخست‌وزیر این کار را انجام داده است.او گفت: مردم عراق از این بازی‌ها و حباب‌های رسانه‌ای که با انگیزه شناخته‌شده سیاسی انجام می‌شود آگاهند.

یکی از سخنگویان ائتلاف سکولار العراقیه به رهبری ایاد علاوی، رقیب مالکی نیز گفته است که اسناد مذکور ثابت می‌کند که نباید گذاشت قدرت در دست نوری مالکی متمرکز شود و اینکه مالکی باید کناره‌گیری کند.مالکی نیز با استناد به اینگونه موضع‌گیری‌ها تاکید کرده که هدف از انتشار این اسناد در چنین زمان حساسی در عرصه سیاسی عراق، جلوگیری از ابقای او در نخست‌وزیری بوده‌است. خبرنگار بی‌بی سی در بغداد می‌گوید در مجموع مردم عراق به افشاگری ویکی‌لیکس چندان توجهی نکرده‌اند.

کد خبر 119099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز