شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از 82 طرح عمرانی در منطقه 19، برنامه‌های مدیریت شهری برای توسعه فرهنگی، اجتماعی مناطق جنوبی پایتخت را تشریح کرد.

خیابان منطقه 19

به گزارش همشهری، از جمله مهم‌ترین طرح‌های شهرداری تهران که به تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بزرگ در منطقه 19 شهرداری و نهایتا جنوب شهر تهران منجر خواهد شد، اجرای طرح مجموعه قلعه‌مرغی و احداث یک پارک بین‌المللی به مساحت 180هکتار است که به گفته قالیباف درصورت احداث این پارک، آثار و برکات آن در زندگی ساکنان این منطقه و افزایش سرانه‌ها، توسعه و آبادانی منطقه19 به‌خوبی تجلی خواهد یافت.

احداث قطعه چهارم و پنجم بزرگراه شقایق حد فاصل بزرگراه شهید کاظمی تا دولتخواه (به طول 2 کیلومتر و عرض 45متر)، احداث سراهای محله اسفندیاری و خانی آباد، احداث و بازسازی 7زمین چمن مصنوعی، احداث میدان ابوریحان بیرونی و چندین طرح توسعه و بازسازی فضای سبز از جمله طرح‌هایی بود که دیروز در منطقه 19 شهر تهران به بهره‌برداری رسید.تکمیل قطعات چهارم و پنجم بزرگراه شقایق و برقراری ارتباط میان 9محله و نزدیک شدن شرق و غرب منطقه 19 با یکدیگر نقش مؤثری ایفا خواهد کرد.

منطقه 19 شهر تهران از جنوبی‌ترین و محروم‌ترین مناطق شهر تهران است که در بیش از 72 درصد موارد بیش از یک خانواده در فضاهایی به مساحت حدود 75مترمربع زندگی می‌کنند. به همین مناسبت محمد باقر قالیباف، دیروز در مراسم افتتاحیه ده‌ها طرح عمران شهری در منطقه 19 بر لزوم همکاری برای فائق آمدن بر مشکلات محلات فرسوده این منطقه تاکید کرد.

شهردار تهران افزود: وظیفه من و همکارانم این است که با تلاش مضاعف و براساس فرموده مقام معظم رهبری که امسال را سال همت و کار مضاعف نامگذاری کردند به آبادانی و عمران شهر و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و تربیتی توجه بیشتری کنیم. قالیباف اظهار داشت: اگر منصفانه نگاه کنیم در 5سال گذشته تغییرات قابل توجهی در ابعاد مختلف در منطقه 19 به وقوع پیوسته است.

وی با اعلام اینکه زحمات مردم محروم برای انقلاب و نظام فراموش نشدنی است، گفت: در دوران دفاع مقدس نیروهایی که به میدان جنگ اعزام می‌شدند از میان شما مردم محروم بودند و ما نیز امروز مکلفیم و قول می‌دهیم که توجه بیشتری به افزایش سرانه‌های خدماتی و رفاهی مناطق جنوبی شهر داشته باشیم.

قالیباف در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع درخواست تعدادی از ساکنان برخی شهرک‌های منطقه 19 برای تثبیت ساخت و سازهایشان گفت: قول می‌دهم براساس طرح تفصیلی، حداکثر مساعدت با شما بشود اما اگر درخواستی خارج از قانون و طرح مصوب باشد هرگز از حقوق بیت‌المال نمی‌گذرم.

به گفته قالیباف، رفع بسیاری از مشکلاتی که شما با من در میان می‌گذارید نظیر یافتن شغلی برای فرزندان بیکار شما در حیطه اختیارات من نیست اما در حوزه امورات شهری در رفع محرومیت‌ها تلاش خواهم کرد. وی از تلاش برای تولید ثروت در منطقه محروم 19 سخن گفت و در توضیح آن افزود: تولید ثروت یعنی اینکه ارزش افزوده انواع ساخت و ساز از سایر مناطق شهر کمتر نباشد. این درحالی است که به گفته قالیباف با وجود یکسان بودن مصالح، نیروی کار، و هزینه‌ها فاصله ارزش افزوده ساخت و‌ساز در مناطق جنوبی شهر دوبرابر کمتر از سایر مناطق تهران است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار همکاری مردم با مدیریت شهری برای حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی شد و گفت: یکی از این همکاری‌ها می‌تواند در پرهیز شما از ساخت و سازهای غیرمجاز باشد زیرا ضرر نبود انضباط در ساخت و ساز به‌خود مردم بازمی‌گردد.

وی در عین حال ابراز داشت: خدا را شاهد می‌گیرم که مشکلات شما را درک می‌کنم و می‌دانم زندگی در 30 متر بنای غیراستاندارد چه مشکلاتی دارد و حتی برخی از شما‌ها پول اجاره همین میزان سرپناه کوچک را هم ندارند.قالیباف گفت: اما برای اینکه این مشکلات به فرزندان شما در آینده به ارث نرسد و آنها ناچار نباشند مشکلات پدر و مادرشان را به دوش بکشند بابت ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده عوارض نمی‌گیریم و با نادیده انگاشتن تخلفات گذشته شما، در صدور پروانه با سرعت عمل می‌کنیم تا شرایطی فراهم شود که فرزندان‌تان شرایط ناگوار شما را در آینده نداشته باشند.

شهردار تهران ضمن اشاره به اینکه قانون را هم باید با اخلاق اجرا کرد، تاکید کرد: نیروهای شهرداری وظیفه دارند سختگیری کرده و با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد کنند؛ این طور نیست که اگر خلاف قانون عمل شد یا با انواع توهین‌ها مواجه شدند قانون چیزی به متخلفین نگوید.

وی خطاب به کسانی که به‌عنوان معارض بر سر راه طرح‌های عمران شهری قرار دارند و ادعای حق ریشه را طرح می‌کنند، گفت: درخواست شما را پیگیری می‌کنم و هر کسی که مستندات قانونی داشته باشد به حق و حقوق خود تا ریال آخر می‌رسد، اما در غیراین‌صورت حتی اگر نیازمند هم باشد من اجازه ندارم از پول بیت‌المال به ناحق به کسی بخششی کنم.

قالیباف در عین حال خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه‌های مربوط به پادگان «قلعه مرغی» و پروژه بزرگ پارک بین‌المللی منطقه 19، محرومیت موجود در مناطق 17، 19 و حاشیه‌های آن برطرف خواهد شد.

طرح تفصیلی، تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز منطقه را تعیین می‌کند

محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح 82 پروژه در منطقه 19 درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه اظهار داشت: امروز 82 پروژه با اعتبار 40 میلیارد تومان در منطقه 19 افتتاح شده است که مهم‌ترین آنها پروژه بزرگراه شقایق و پروژه‌های عمرانی خدمات شهری از قبیل احداث خانه‌های قرآن، اسباب بازی و استخر در این منطقه بوده که بخشی از کار بوده و بخش دیگر از کار، پیاده‌سازی‌ طرح تفصیلی در ساخت‌وسازهاست.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در منطقه 19 پیاده‌سازی‌ طرح تفصیلی در حال انجام است و بعضی از شهرک‌ها در مجموعه طرح قرار گرفته‌اند و در آنها ساخت و سازها به انجام می‌رسد و بعضی مناطق مانند منطقه مرتضی گرد که در حریم شهر تهران واقع نشده مسئولیت ساخت و سازهای غیرمجاز آن به‌عهده دهیاری و بخشداری آن منطقه بوده و ربطی به شهرداری تهران ندارد.

قالیباف تصریح کرد: به‌طور کل ساخت و سازهایی که در منطقه 19 در محدوده تهران صورت گرفته تجدید نظر می‌شود تا با توجه به طرح تفصیلی چنانچه امکان داشته باشد، تثبیت شود اما مردم باید بدانند که ساخت و ساز غیر‌مجاز غیرقانونی بوده و از امنیت، سلامت و استاندارد‌های لازم برخوردار نیست و باید از انجام آن خودداری کنند

کد خبر 119010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز