همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم فروکتوز می‌تواند دردهای شکمی عود کننده در کودکانی که قادر به جذب فروکتوز (قند میوه) نیستند، را کاهش دهد.

دردهای شکمی در کودکان

به گزارش ایسکانیوز به نقل از WebMD ، عدم جذب فروکتوز در بدن باعث بروز مشکلاتی چون گاز معده، نفخ، و دلپیچه می‌شود.

فروکتوز قند طبیعی است که در میوه‌ها، عسل و برخی شیره‌ها یافت می‌شود و برای شیرین کردن بسیاری از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مشکل بیشتر در دختران مشاهده می‌شود.

محققان بیماری‌های معده و روده بیمارستان مری بریج و مرکز بهداشت در تاکوما تحقیقات خود را روی 245 بیمار 2 تا 18 ساله دارای دردهای شکمی مزمن، یبوست، گاز معده، نفخ و اسهال انجام دادند. حدود دو سوم این بیماران دختر و میانگین سنی آن‌ها 11 سال بود.

محققان، این کودکان را تحت آزمایش تنفس هیدروژن قرار دادند تا عدم تحمل نسبت به فروکتوز را در آن‌ها بررسی کنند.

جواب آزمایش حدود 54 درصد از آن‌ها نسبت به عدم تحمل فروکتوز مثبت بود. پزشکان این کودکان را تحت یک رژیم کم فروکتوز قرار دادند و پس از مدتی مجدداً آن‌ها را در خصوص میزان دردهای شکمی مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج به دست آمده پس از این رژیم نشان داد که دردهای شکمی و سایر علائم در حدود 67 درصد از این کودکان رفع شده و یا کاهش پیدا کرده بود. حدود 40 درصد از کودکانی هم که جواب آزمایش عدم تحمل فروکتوز آن‌ها منفی بود نیز پس از رعایت رژیم غذایی کم‌فروکتوز، کاهش قابل توجهی در دردهای شکمی خود داشتند.

کد خبر 118974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز