جمعه ۳۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

بشر امروزی به‌قدری در زندگی ماشینی فرو‌رفته که بسیاری از رفتارها‌ی او نه از روی تفکر که از روی عادت است.

پارک خودرو

برای نمونه چنانچه علائم راهنمایی و رانندگی را از وی بگیرید برای تشخیص سرعت مناسب خودرو، زمان مناسب توقف، حق‌تقدم و بسیاری موارد ساده دیگر دچار گیجی و سردرگمی می‌شود. نمونه این رفتار را می‌توان در تصویری که ایمان‌غیایی برای ما ارسال کرده مشاهده کرد.

راننده‌ای که هر روز جلوی این پست‌برق در خیابان نقدی واقع در خیابان مفتح‌شمالی، خودرواش را پارک می‌کند به‌قدری به تابلو‌های راهنمایی و رانندگی وابستگی دارد که در نبود آن به‌هیچ وجه تشخیص نداده که ماموران اداره برق در صورت لزوم چگونه می‌‌توانند به این پست برق وارد شوند.

وی با خیالی آسوده از نبود علائم هشداردهنده، خودرو را درست به در‌های پست‌برق چسبانده است حال آنکه رانندگانی که سعی می‌کنند علائم راهنمایی و رانندگی را فقط کمک‌کننده بدانند و در نبود آنها نیز با قدرت تفکر خود، درست را از نادرست تشخیص دهند به‌راحتی می‌توانند تصور کنند که درصورت بروز مشکل برقی، ماموران اداره برق باید به‌سرعت وارد این پست‌ها شوند و بنابراین مسدود‌کردن راه آنها به‌هیچ‌وجه درست نیست. پس بهتر است وابستگی مضر را فقط مربوط به مواد‌مخدر ندانیم و در کنار عوامل کمک‌کننده‌ (در اینجا تابلو‌ها) از قدرت تفکر خود نیز استفاده کنیم.

نورافکن در روز روشن

حکایت می‌کنند که نابینایی فانوس‌ به‌دست، شب‌هنگام در حال راه رفتن بود که شخصی به‌طعنه به وی گفت تو که نابینایی فانوس به چه کارت می‌آید؟ نابینا گفت برای اینکه بینایانی چون تو مرا ببینند و کوزه‌ای را که در دست دارم نشکنند. حال با به‌خرج دادن کمی خوش‌بینی (خوش‌خیالی)حکایت مسئولان این ساختمان است که نورافکن‌های به این بزرگی را آن هم در روز روشن روی تیر‌های وسط پیاده‌رو روشن کرده‌اند تا شاید رهگذران با این تیر وسط پیاده‌رو برخورد نکنند.

املاکی سیار

این روزها دیدن تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی برای همه ما یک موضوع بسیار عادی تلقی می‌شود اما گویا کم‌کم باید چشم‌ها را به دیدن انسان‌های تبلیغاتی و گوش‌ها را به شنیدن چنین واژه‌هایی نیز عادت دهیم. رکود بازار مسکن باعث شده تا عده‌ای که قصد فروش ملکی را دارند به هر دری بزنند تا افراد را از امتیازات آن آگاه کنند.

برای نمونه تعدادی از مالکان برای جلب توجه شهروندان مشخصات ملک خود را روی پارچه‌ای بزرگ چاپ کرده و شخصی را برای گرفتن آن در کنار خیابان مامور می‌کنند. این در حالی است که آنها می‌توانند به‌وسیله روزنامه‌ها یا آژانس‌های مسکن معتبری که افرادی با دانش کافی در این زمینه دارند اقدام به فروش ملک کنند و املاکی سیار ‌راه نیندازند.

چراغ‌های بی‌کیفیت پشت خودرو

برخی از افراد با تغییر مشخصات فنی خودرو مجبور به دریافت قبض‌جریمه یا گاهی انتقال آن به پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی می‌شوند. در این بین عده‌ای گرچه مشخصات کوچکی را فقط برای زیبایی تغییر می‌دهند اما استفاده آنها از لوازم نامناسب برای این کار در طول زمان باعث بروز حادثه و خسارت می‌شود.

برای نمونه، برخی از راننده‌ها چراغ‌های ال‌ای‌دی، سوزنی یا ... را جایگزین چراغ‌های خطر و ترمز عقب خودرو می‌کنند در حالی که تعدادی از این چراغ‌ها به علت بی‌کیفیتی محصول خاموش می‌شوند. بنابراین بهتر است در وهله‌نخست مشخصات استاندارد خودرو را تغییر نداد و در موارد اینچنینی نیز از نمونه‌های باکیفیت استفاده کرد زیرا در غیر این‌صورت همان‌طور که پیش از این یاد شد به محض سوختن لامپ‌ها با خطر تصادف یا جریمه پلیس روبه‌رو می‌شویم.

کد خبر 118924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز