سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین روز از آغاز هفته دوم اعتصاب‌های نامحدود در فرانسه با هرج و مرج در شهر لیون پایتخت سابق فرانسه و درگیری شدید پلیس و جوانان معترض به سیاست‌های دولت در این شهر همراه بود.

هرج و مرج در لیون

به گزارش ایرنا، دسته‌هایی از جوانان این شهر با حمله به نیروهای پلیس با آنان درگیر شدند و تلاش پلیس برای متفرق کردن این جوانان که با پرتاب گاز اشک همراه بود بی‌نتیجه ماند.

جوانان خشمگین که به سوی مرکز لیون در حرکت بودنند در مسیر خود تعدادی از خودروها را واژگون کرده و به آتش کشیدند.

آنان همچنین ضمن شکستن شیشه مغازه ها برخی از وسایل آنها را با خود بردند.

تصاویر و گزارش های رسیده حاکی است در درگیری های خیابانی امروز در لیون جوانان با هر وسیله ای حتی با صندلی های رستوان ها نیز با نیروی پلیس درگیر می شدند و هر چه را در جلوی راه خود می دیدند تخریب می کردند.

بنا بر اعلام پلیس در شورش های ضد دولتی پایتخت سابق فرانسه تاکنون 13 نفر دستگیر و 5 خودرو به آتش کشیده و 30 خودرو نیز واژگون شده است.

مغازه داران نزدیک به مناطق آشوب زده لیون که شاهد این صحنه ها بودند مغازه های خود را برای جلوگیری از دستبرد و حمله جوانان خشمگین از سیاست های دولت تعطیل کردند.

فرانسه در اولین روز از آغاز هفته دوم اعتصاب‌های نامحدود شاهد تظاهرات سراسری و صحنه نا آرامی ها و اعتراضات میلیون‌ها تن از فرانسویان در مناطق مختلف این کشور است.

France

افزایش شدت اعتراضات و اعتصاب ها در فرانسه

 پایگاه اطلاع رسانی رادیو فرانسه نیز از شدت گرفتن اعتراضات مردم این کشور به سیاست دولت در اصلاح نظام بازنشستگی خبر داد.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا،رادیو فرانسه روز سه شنبه خبر داد: ده ها هزار فرانسوی، روز سه شنبه به دعوت اتحادیه های کارگری و کارکنان دولت در سراسر کشور دست به اعتصاب عمومی و تظاهرات خیابانی زده اند و این وضعیت تا ساعاتی از شب ادامه خواهد داشت.

این گزارش حاکی است: مردم فرانسه از ساعات اولیه بامداد امروز (سه شنبه ) در برخی از باجه های پست کم کاری و در برخی از باجه ها تعطیلی کامل را شاهد بودند.

بنا برگزارش ها، مدیران ادارات پست، تعداد شرکت کنندگان در اعتصاب ها را حدود 10 درصد کارکنان اعلام کردند و این در حالی است که اتحادیه ها تعداد شرکت کنندگان را 25 درصد کارکنان اعلام می کنند.

رادیو فرانسه با بیان این که هفت اتحادیه کارگری سراسری و منطقه ای برای اعتصابات امروز فراخوان داده بودند،افزود: شب گذشته (دوشنبه ) شماری از رانندگان کامیون های میان شهری به اعتراضات عمومی پیوسته و در برخی از راه های اصلی شهرهای بزرگ فرانسه راه بندان ایجاد کردند. این امر کارحمل ونقل مایحتاج اولیه به ویژه سوخت را دشوار کرده است.

بر پایه این گزارش،درروزهای اخیر صدها جایگاه فروش بنزین برای تامین سوخت با دشواری رو به رو شدند و صف های طولانی از صاحبان خودروها در مقابل جایگاه های عرضه سوخت بوجود آمد.

رادیو فرانسه افزود: مقامات دولتی بارها تاکید کردند که هیچگونه مشکلی در تامین سوخت مورد نیاز فرانسه وجود ندارد؛ با این حال این نگرانی به دلیل پیوستن کارگران بیش از 10 پالایشگاه فرانسه به جمع معترضان ، همچنان ادامه دارد.

این گزارش افزود: اعتراضات عمومی درحالی ادامه دارد که شب گذشته کار بررسی لایحه اصلاحی قانون بازنشستگی در سنای فرانسه ادامه داشت و سناتورها تا ساعت 3 بامداد روز سه شنبه به بحث های موافق و مخالف ادامه دادند.

بر پایه این گزارش،این لایحه به دلیل افزایش سن بازنشستگی از 60 سال به 62 سال، با اعتراض و خشم مردم فرانسه رو به رو شده است.

الجزیره: اعتصاب عمومی در فرانسه، سنگ محک دولت سارکوزی است


الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد: اعتصاب های عمومی در فرانسه علیه قانون افزایش سن بازنشستگی در این کشور، روز سه شنبه در حالی ادامه یافت که از کارشناسان این امر را به عنوان سنگ محک دولت نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه می دانند.

به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا و به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، اعتصاب های عمومی علیه قانون افزایش سن بازنشستگی که از سوی دولت فرانسه ایجاد اصلاحات در نظام مستمری کشور نامیده شده است، در حالی چندمین روز متوالی خود را پشت سر می گذارد که وضعیت موجود شدیدا به آزمایشی برای نیکلا سارکوزی ، به آزمایشی جدی تعبیر شده است.

در حالی که سنای فرانسه قرار است لایحه افزایش سن بازنشستگی در این کشور را به رای گذارد، دامنه اعتراض ها و اعتصاب های عمومی در کشور فرانسه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، کارگران بخش عمومی فرانسه که از تصمیم دولت کشورشان در خصوص افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 به شدت خشمگین شده اند، در نظر دارند تا با ادامه اعتراض های خود بخش حمل و نقل عمومی و همچین مدارس و سیستم پستی کشور را به شدت مورد تاثیر قرار دهند.

این درحالی است که در حال حاضر نیز فرانسه در خصوص تامین سوخت مورد نیاز مردم با مشکل جدی مواجه شده است.

با بالا گرفتن دامنه اعتراض ها و موج اعتصاب در کشور فرانسه، کارکنان پالایشگاه ها و بنادر این کشور نیز دست از کار کشیدند و به همین خاطر کشور فرانسه در حال حاضر به شدت با کمبود سوخت مواجه شده است.

روند رو به افزایش اعتراض های مردمی در کشور فرانسه روز گذشته ( دوشنبه) نیز با تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان این کشور دنبال شد که در جریان آن دخالت نیروهای پلیس منجر به درگیری و در نهایت مجروح شدن 5 تن از نیروهای پلیس در شهر لیون شد.

در همین راستا انتظار می رود که با مطرح شدن لایحه افزایش سن بازنشستگی در فرانسه که قرار است روز چهارشنبه در مجلس سنای این کشور به رای گذاشته شود، اعتراض ها و خشم کارگران اتحادیه های کارگری در فرانسه چند برابر شده و فرانسه احتمالا به صحنه رویارویی کارگران و نیکلا سارکوزی تبدیل می شود.

کارگران و مردم معترض فرانسه روز سه شنبه ، ششمین روز متوالی اعتراضات و اعتصاب های عمومی خود را از ماه ‍ژوئن تا کنون پشت سر گذاشتند و انتظار می رود که این تظاهرات لحظه به لحظه در پاریس و سراسر کشور فرانسه گسترش یابد.

از سوی دیگر گفته می شود که مردم فرانسه به شدت از این اعتصابات و اعتراض های عمومی علیه دولت سارکوزی حمایت می کنند.

بر اساس نظر سنجی که شب گذشته ( دوشنبه شب ) منتشر شده است،70 درصد از مردم از اعتصاب ها در فرانسه حمایت می کنند.

این در حالی است که به رغم همه حمایت های مردم از اعتراض ها و اعتصاب های عمومی، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور این کشور همچنان بر تصمیم خود مبنی بر ایجاد تغییر در سیستم مستمری کشور و افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 پافشاری می کند.

کد خبر 118743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز