همشهری آنلاین: دو شبکه خبری بی بی سی و دویچه وله در گزارش های جداگانه‌ای اعلام کردند گسترده‌تر شدن تظاهرات علیه مقررات جدید بازنشستگی در فرانسه، این کشور را عملا فلج کرده است

اعتراضات در فرانسه

به گزارش بی بی سی، پیوستن کارگران صنعت نفت به تظاهرکنندگان، سبب شده بیش از هزار پمپ بنزین بدون سوخت بمانند.

رانندگان کامیون ها هم در همدستی با کارگران، در جاده ها با سرعت کمتر از معمول حرکت می کنند و با مسدود کردن راه ها رساندن سوخت به پمپ بنزین ها را غیرممکن کرده اند.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه یک کمیته بحران متشکل از وزیران ارشد کابینه تشکیل داده تا تدابیر اضطراری برای مقابله با کمبود سوخت اتخاذ کنند.

مقامات هوانوردی فرانسه به دلیل مختل شدن امور، دستور لغو دست کم یک سوم پروازهای روز سه شنبه 19 اکتبر، را داده اند.

نخست وزیر فرانسه قول داده است برای عرضه سوخت، حداکثر تلاش را بکند.

کریستین فریزر، خبرنگار بی بی سی در پاریس می گوید از شواهد امر چنین بر می آید که وضعیت ساعت به ساعت وخیم تر می شود.

خبرنگار بی بی سی می افزاید علاوه بر بحران کمبود سوخت، عامل دیگری که از نزدیک تحت نظر قرار دارد، موضوع تظاهرات دانشجویان است.

پلیس ضد شورش برای متفرق کردن جوانانی که در حومه پاریس یک اتومبیل را آتش زده و به ایستگاه های پلیس حمله کرده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرده است.

علاوه بر پاریس، در چند شهر دیگر فرانسه نیز تظاهراتی صورت گرفته و چندین مورد درگیری تظاهرکنندگان با ماموران پلیس گزارش شده است.

وی اعلام کرده با توجه به مشکلات مالی فرانسه و نیاز مبرم به فعالیت بازارها، چند روز آینده می تواند برای نیکولا سارکوزی، سرنوشت سازترین روزها در دوره ریاست جمهوری اش باشد.

در اثر تغییراتی که به منظور صرفه جویی در هزینه های دولت فرانسه در نظر گرفته شده است، حداقل سن بازنشستگی از ۶۰ سالگی به ۶۲ سالگی افزایش می یابد.

حد اقل سن بازنشستگی برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی نیز از ۶۵ سالگی به ۶۷ سالگی افزایش خواهد یافت.

فرانسه از اعتصابات فلج می‌شود

پایگاه خبری دویچه وله نیز در گزارشی اعلام کرد :اعتصاب کارگران و کارکنان در سراسر فرانسه در اعتراض به لایحه تازه بازنشستگی، کشور را فلج کرده است. صدها پمپ بنزین تعطیل شده و فرودگاه‌ها با کمبود سوخت روبرو هستند. دانش‌آموزان و دانشجویان نیز به اعتراضات پیوسته‌اند.

در اعتراض به طرح بازنشستگی دولت نیکلا سارکوزی، در بسیاری از شهرهای فرانسه صدها هزار نفر از اعضای سندیکاهای کارگری و کارمندی دست به اعتصاب زده‌اند. به گفته وزارت کشور تا نیمروز شنبه (۱۶ اکتبر) در پایتخت و شهرهای بزرگ فرانسه نزدیک ۲۰۰ گردهمایی اعتراضی برپا شده است.

سندیکاهای نیرومند کشور امیدوار هستند که بتوانند موفقیت روز دوم اکتبر را تکرار کنند. آنها مدعی هستند که در آن روز بیش از ۳ میلیون نفر را در سراسر فرانسه به خیابان کشاندند. سخنگویان سندیکاهای کارگری و کارمندی گفته‌اند به مبارزه همچنان ادامه خواهند داد تا این که دولت نیکلا سارکوزی را به عقب‌نشینی وادار کنند.

با اعتصاب شبکه خدمات عمومی، به ویژه حمل و نقل زمینی و هوایی مختل شده است. مهمترین مشکلی که دولت را نگران می‌سازد، کمبود سوخت است، که حمل و نقل را در کشور فلج کرده است. بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها به خاطر عدم ‌دریافت بنزین، تعطیل شده‌اند. به گفته سندیکاها تمام ۱۳ پالایشگاه فرانسه و به گفته‌ی دولت ۱۰ پالایشگاه در اعتصاب کامل هستند. کارگران برداشت از انبارهای بنزین را سد کرده و به خاطر اعتصاب کارگران بنادر، واردات سوخت از خارج نیز متوقف شده است.

روز شنبه پلیس فرانسه سه انبار ذخیره بنزین را مجبور کرد که به "فرودگاه بین‌المللی شارل دوگل" سوخت برسانند. گفته می‌شود که در مهمترین فرودگاه فرانسه، ذخیره سوخت برای بیش از دو یا سه روز کفایت نمی‌کند. به هواپیماهای عازم فرانسه توصیه شده است سوخت کافی داشته باشند تا در فرودگاه‌های این کشور مجبور به سوخت‌گیری نباشند. با این حال دولت فرانسه در چندین اطلاعیه به مردم اطمینان داده که برای چند هفته آینده ذخیره کافی وجود دارد و نباید به خاطر کمبود سوخت دچار وحشت شد.

روز سه‌شنبه ۱۲ اکتبربزرگترین گردهمایی در پاریس برگزار شد، که به گفته سندیکاها بیش از ۳ میلیون نفر به خیابان رفتند و برای نخستین بار دانش‌آموزان دبیرستان و دانشجویان نیز در اعتراضات شرکت کردند. تظاهرات معمولا در فضایی شاد و با هیاهوی بسیار و سوت و موزیک انجام می‌گیرد.

سندیکاها دولت را متهم می‌کنند که با بی‌اعتنایی به خواست اکثریت مردم، جامعه را به بن‌بست کشیده است. مخالفان دولت به طرح اصلاح قانون بازنشستگی اعتراض دارند. دولت محافظه‌کار نیکلا سارکوزی قصد دارد در یک طرح اصلاحی، سن بازنشستگی را از ۶۰ به ۶۲ سال افزایش دهد. مجلس سنا چهارشنبه آینده درباره تصویب قانون تصمیم خواهد گرفت.

نیکلا سارکوزی و کریستین لاگارد، وزیر اقتصاد کابینه او، اصلاح قانون بازنشستگی تنها راه برون‌رفت از بحران مالی می‌دانند. به گفته دولت صندوق بازنشستگی با سالانه ۳۲ میلیارد یورو (حدود ۳۵ میلیارد دلار) کسری روبروست و بالا بردن سن بازنشستگی تا ۶۲ و در سالهای بعد تا ۶۷ سال، تنها راه تعدیل این کسری بودجه است.

به دنبال زخمی شدن یک دانش‌آموز در جریان تظاهرات دوم اکتبر، دولت به مأموران پلیس دستور داده است که از شدت عمل با معترضان پرهیز کنند و از به کار بردن باتوم خودداری ورزند. در روزهای گذشته در لیون و حومه پاریس درگیری‌هایی پیش آمده است. به خاطر خشونت‌هایی که به گفته دولت از جانب دانش‌آموزان شروع شده است، تا شامگاه جمعه ۲۲ مأمور پلیس زخمی شدند. به گفته وزارت کشور در درگیری‌های پراکنده ۲۶۴ نفر دستگیر شده‌اند.

کد خبر 118667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز