همشهری آنلاین: جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان به عنوان تنها جشنواره حوزه کتاب که داوری آن توسط نهاد غیر دولتی انجام می‌گیرد، می‌تواند روند بررسی و نظارت بر آثار منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را منسجم‌تر و دقیق‌تر کند

جشنواره کتاب کودک

به گزارش ستاد خبری پنجمین دوره جشنواره کتاب برتر، محسن هجری، نویسنده کتاب چشم عقاب، با بیان این مطلب و با اشاره به تفاوت سلیقه دو گروه خوانندگان کتاب و کارشناسان حوزه کتاب کودک و نوجوان افزود: در برخی موارد به نظر می رسد اثری که از سوی کارشناسان داوری و انتخاب می‌شود، مورد توجه مخاطب قرار نمی‌گیرد و این به دلیل تفاوت سلیقه‌ای است که میان این دو گروه وجود دارد.

از این رو به نظر می‌رسد جشنواره‌ای مانند جشنواره کتاب برتر، نیازمند کار میدانی و پژوهشی در دو سطح مخاطب و کارشناسان این حوزه است تا بتواند نیاز خوانندگان آثار ادبی کودک و نوجوان را نیز برطرف کند.

هجری، نویسنده مجموعه داستان فصل چیدن تصریح کرد: در نظر گرفتن دیدگاه‌های مخاطب در داوری این جشنواره به شناخت مخاطب و تامین نیازهای او به عنوان خواننده کتاب، کمک زیادی می‌کند.

استفاده از سلایق مختلف در امر داوری

جواد جزینی، نویسنده و منتقد ادبی نیز در گفت و گو با ستاد خبری پنجمین دوره جشنواره کتاب برتر، با اشاره به تاثیر برگزاری این جشنواره در تشویق و بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: با حضور نهادهای غیردولتی در عرصه داوری و نقد آثار منتشر شده در حوزه کتاب کودک و نوجوانان، شاهد نظرات و دیدگاه های مختلف خواهیم بود که بی گمان به رشد و ارتقاء کیفی آثار ارائه شده در این حوزه می افزاید.

وی با تقدیر از تلاش انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برای برگزاری این جشنواره گفت: امیدوارم این نهاد، داوران جشنواره کتاب برتر را با توجه به برآیند افکار عمومی و نویسندگان و متخصصان این حوزه انتخاب و معرفی کند.

جزینی تصریح کرد: استفاده از سلایق مختلف در بخش داوری و لحاظ کردن دیدگاه افکار عمومی در این مرحله، شفاف سازی و در نظر گرفتن ملاک ها و معیارهای علمی و فنی در انتخاب آثار بهتر از جمله ویژگی های یک داوری ارزشمند است که امیدوارم جشنواره کتاب برتر در پنجمین دوره برگزاری خود بیش از پیش در به دست آوردن این ویژگی ها موفق باشد.

کد خبر 118656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز