گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، آموزش و پرورش متولی مهدهای کودک است و آنطور که وزیر آموزش پرورش اعلام کرده امر تربیت نوزادان صفر ساله شیر‌خواره تا 18ساله‌ها رسما به آموزش و پرورش واگذار شده‌است.

مهد کودک

حمید‌رضا حاجی‌بابایی در این‌باره به مهر گفت: طبق قانون مجلس، تربیت رسمی کودکان 4 و 5 ساله باید در اختیار آموزش و پرورش باشد و همه مجوزها، نظارت‌ها، سیاستگذاری‌ها و هدایت‌ها باید برعهده این وزارتخانه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: البته این قانون در مجلس تصویب شده بود اما ابهاماتی داشت اما اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و باید اجرایی شود؛ ضمن اینکه این موضوع همچنان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.
وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای کودکان شیرخواره نوزاد مدعی شد: ما برای همه نوزادان و خردسالان برنامه داریم که در آینده آنها را عنوان می‌کنیم.

ادامه بلاتکلیفی

این سخنان وزیر آموزش و پرورش در حالی بیان شده که هم‌اکنون مدیران مهدهای کودک به‌طور شفاف نمی‌دانند که تحت نظارت کدام سازمان یا وزارتخانه فعالیت کنند؛ آموزش و پرورش یا بهزیستی. به هر حال حاجی‌بابایی اعلام کرده که از «کودکستان تا دانشگاه در اختیار وزارت آموزش و پرورش است.»

مناقشه‌ای که از چند سال‌ پیش میان آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر متولی‌ مهدهای کودک درگرفته همچنان ادامه دارد و در این مدت کوتاه مهدهای کودک به اندازه 80 سالی که از حیات آنها در ایران می‌گذرد دستخوش تغییرات و فراز و نشیب شده‌اند و این روند موجب شده تا برخی از مدیران قدیمی از ادامه کار منصرف شوند؛ آنان که مانده‌اند نیز از بی‌برنامگی و بلاتکلیفی نالانند اما امیدوار به آینده، موضوع را پیگیری می‌کنند.

چندی پیش نیز رئیس هیأت‌مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور به همشهری گفت: از مسئولان ذیربط درخواست می‌کنم تا برای رفع بلاتکلیفی 14 هزار مهد‌کودک کشور، تنها یک سازمان دولتی با آیین‌نامه اجرایی واحد، بر فعالیت این مهدها نظارت کند.

بی‌برنامه در آموزش

با آنکه حاجی‌بابایی مدعی شده وزارتخانه تحت امرش برای همه نوزادان و خرد‌سالان برنامه دارد اما محتوای مباحث مربوط به مراقبت و پرورش کودکان زیر 6 سال به‌درستی در کشور تعریف نشده و برنامه‌ای برای آموزش خانواده برای کودکان این سن وجود ندارد و تقسیم کار بین نهادها نیز به‌طور اصولی انجام نشده و کشمکش آموزش و پرورش با سازمان بهزیستی درباره متولی بودن مهد‌های کودک ادامه دارد.

در سال‌های اخیر همواره سازمان بهزیستی سعی کرده تا تغییراتی در محتوای آموزشی مهدهای کودک ایجاد کند و البته آموزش و پرورش نیز پیش‌از این بارها اعلام کرده که محتوای آموزشی یکسانی برای دوره پیش‌دبستانی تدوین می‌کند که تا امروز خبری از آن نیست. حتی سال گذشته مدیر‌‌کل وقت دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور از یکسان‌سازی‌ محتوای آموزشی در مهدهای‌کودک‌ کشور خبر داد که این کار تا‌کنون انجام نشده‌است.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور در این‌باره گفت: آموزش یکپارچه، نیاز اصلی آموزش پیش از دبستان است که توجهی به آن نمی‌شود. آموزش مستقیم در دستور کار آموزش و پرورش است اما در مهدهای کودک آموزش غیرمستقیم مد نظر است. در دبستان‌های غیر‌دولتی یک اتاق برای مهد و پیش‌دبستانی اختصاص داده‌اند و استانداردها هم رعایت نمی‌شود.

فاطمه دعایی بر این نکته تاکید کرد که پیش دبستانی تنها نگهداری کودک نیست بلکه در آن باید خلاقیت و کارآفرینی به کودکان آموزش داده‌ ‌شود. مهد کودک پل میان محیط کوچه، خانه و محیط شلوغ مدرسه است.

کد خبر 118602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز