فرایند انتقال متولی‌گری کودکستان‌ها از سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌های ذی ربط به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به کندی طی می‌شود.

مهد کودک

همشهری آنلاین: اما آمار و ارقام نشان می‌دهند به موازات طی این فرایند، زیرساخت‌های تداوم آن نیز در حال شکل‌گیری است و می‌توان به ثمربخشی فعالیت‌های این سازمان امیدوار بود.احیای مهدهای روستایی و کودکستان‌های مناطق محروم و دوزبانه از مهمترین اهداف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است:

١٣٩٩ سالی بود که با تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم ساماندهی آموزش پیش از دبستان و قرار گرفتن مهدکودک‌ها ذیل آموزش‌وپرورش، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد و متولی‌گری امور مهدکودک‌ها از سازمان بهزیستی به این سازمان وابسته به آموزش‌وپرورش سپرده شد.


٧ میلیون و سیصد هزار کودک، فراوانی جمعیت کودکان کشور است که بخش قابل توجهی از این جمعیت تحت پوشش سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور قرار نگرفته‌اند.


٩٠٠هزار کودک به شکل نظام‌مند در کودکستان‌ها حضور دارند.


۵ سال فرصت پیش‌بینی شده برای افزایش تعداد کودکان تحت پوشش کودکستان‌ها از ٩٠٠ هزار نفر به حدود ٤ میلیون نفر است.


۳۲ هزار کودکستان مجموع کودکستان‌های مجوزدار و نظام‌مند در ایران است.


٧۵ میلیارد تومان ردیف بودجه سازمان بهزیستی در سال ١٣٩٩ برای حمایت از مهدهای کودک مناطق محروم و روستایی بود. پس از سال ١٣٩٩ و همزمان با واگذاری مسئولیت مهدکودک‌ها به سازمان ملی تعلیم و تربیت، این ردیف بودجه غیر فعال شد. با مکاتباتی که برای انتقال این ردیف بودجه به سازمان تعلیم و تربیت انجام شده، این ردیف در سال ۱۴۰۳ در اختیار سازمان قرار می‌گیرد و زمینه احیای مهدهای روستایی فراهم می‌شود.


۷۰ میلیارد تومان از بودجه سال گذشته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به رشد کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه و نقاط محروم اختصاص پیدا کرده است.


٣٣٠ هزار کودک ساکن نقاط محروم و روستایی سال گذشته از خدمات مهدهای روستایی بهره‌مند شدند. توسعه خدمات‌رسانی در مناطق دوزبانه و مناطقی با ضریب محرومیت ٩ و ٨ و ٧ از اهداف سازمان تعلیم و تربیت است.


١٤ هزار مهدکودک تحت نظر بهزیستی قبل از شیوع کرونا فعالیت داشتند که بخش قابل توجهی از آنها جزء مهدهای روستایی بودند. احیای مهدهای روستایی تعطیل شده در دوران شیوع کرونا، از سیاست‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت است.


۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور خدمات آموزشی دریافت می‌کنند که بخش عمده آنها کودکان افغانستانی هستند. ایده راه اندازی کودکستان‌های ویژه اتباع امسال به‌صورت آزمایشی اجرا شده و مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش‌وپرورش برای تخصیص اعتبار و تداوم فعالیت این کودکستان‌ها با نهادهای بین‌المللی در حال رایزنی است.

کد خبر 795076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha