گروه سیاسی: سفر رئیس‌جمهور به لبنان در رسانه‌های فرامنطقه‌ای بازتاب داشت.

لبنان

براساس گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری تیار لبنان که مجموع این بازتاب‌ها را جمع‌آوری کرده است، روزنامه گاردین نوشت: لبنانی‌ها درباره سفر احمدی‌نژاد به 2 دسته تبدیل شدند و در گزارش‌های خود بر این امر متمرکز شدند. این روزنامه دسته اول را شیعیان لبنان و دسته دوم را حامیان و طرفداران آمریکا معرفی کرد.

براساس گزارش فارس، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم در گزارشی استقبال از احمدی‌نژاد را بسیار صمیمانه اعلام کرد.
همچنین دیگر روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف مهم‌ترین بخش سفر احمدی‌نژاد را سفر وی به جنوب لبنان و حضور وی در 4کیلومتری سرزمین‌های اشغالی دانست و به حضور احمدی‌نژاد در بنت جبیل و قانا اشاره کرد.

ایسنا هم به نقل از روزنامه‌ فایننشال تایمز نوشت: صدها نفر در استقبال از احمدی‌نژاد پس از ورود وی به بیروت به پیروی از درخواست حزب‌الله، پرچم‌های لبنان و ایران را تکان دادند.این روزنامه در ادامه نوشت که احمدی‌نژاد در فرصتی کوتاه از خودروی خود برای دیدار با جمعیت پیاده شد.

سپس اعلام شد که او طبق برنامه با هلی‌کوپتر به کاخ ریاست‌جمهوری لبنان نخواهد رفت بلکه با خودرو این مسیر را طی می‌کند تا با طرفداران دیدار کند. فردی 35 ساله که برای دیدن احمدی‌نژاد به فرودگاه آمده بود، گفت: اینجا هستیم تا اندکی از لطف جمهوری اسلامی را جبران کنیم.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم به جزئیات استقبال از احمدی‌نژاد و استقبال مردمی از او پرداخت و در کنار آن به موضوع دادگاه جنایی بین‌المللی ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان اشاره کرد. براساس آنچه فارس منتشر کرد، نیویورک‌تایمز این سفر را که با موضوع دادگاه همزمان شد، مهم دانست و اعلام کرد که این سفر نیز مانند سفر سران عربستان و سوریه به این کشور برای آرام کردن فضای این کشور است.

همچنین روزنامه واشنگتن‌تایمز در انتشار خبر سفر احمدی‌نژاد تاکید کرد که سفر احمدی‌نژاد جایگاه حزب‌الله را در لبنان تحکیم می‌بخشد.فارس در ادامه به نقل از این روزنامه نوشت: در همین حال عده‌ای تلاش کردند سفر احمدی‌نژاد به لبنان را با تنش میان گروه‌های اهل سنت و شیعه این کشور همزمان بدانند و سفر احمدی‌نژاد را برخلاف آرامش در این کشور تحلیل کنند.
گروه 14 مارس که پیش از سفر احمدی‌نژاد، برخی از اعضای آن به این سفر اعتراض کردند، پس از پایان سفر، نتایج سفر احمدی‌نژاد را فوق‌العاده ارزیابی کردند.

در فرانسه فیگارو که به حزب حاکم و دولت این کشور نزدیک‌تر است، بر اخبار جناح مخالف سفر احمدی‌نژاد به این کشور تمرکز کرد و گزارش‌های خبری میدانی خود را فقط برای مشترکان اینترنتی خود منتشر کرد. در روز دوم سفر احمدی‌نژاد به لبنان، فیگارو نوشت این نکته قطعی است که موشک‌هایی که حزب‌الله از ایران دریافت کرده، قادر است تل‌آویو را هدف بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده است که روزنامه لیبراسیون چندان توجهی به این سفر نکرد و تلاش کرد که آن را منعکس نکند. پایگاه خبری جریان آزاد ملی لبنان نوشت: خبر پوشش سفر احمدی‌نژاد را ایزابل دلیربا، خبرنگار این روزنامه ارسال می‌کرد و خبر این سفر در میان خبرهای دیگر بخش بین‌الملل این روزنامه منتشر شد.

سفر محمود احمدی‌نژاد به لبنان همچنین در صدر اخبار رسانه‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت. بر همین اساس روزنامه صهیونیستی هاآرتص با گزارش خبر ورود احمدی‌نژاد به لبنان به نقل از ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت که رئیس‌جمهور ایران برای اعلام حمایت از حزب‌الله به بیروت سفر می‌کند نه برافروختن درگیری دیگری در منطقه خاورمیانه.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نیز حضور احمدی‌نژاد را در لبنان برای تقویت حزب‌الله تحلیل کرد.

اما خبرگزاری‌های معتبر دنیا نیز براساس معیارهای رسانه‌ای خود سفر احمدی‌نژاد به لبنان را گزارش کردند.به گزارش ایسنا، خبرگزاری آلمان در گزارشی از سفر احمدی‌نژاد نوشت: رئیس‌جمهور ایران مسیر بعد از فرودگاه را در خودرویی با سقف باز در حالی طی کرد که برای هزاران نفر از حامیان جنبش حزب‌الله که در خیابان‌های منتهی به فرودگاه صف‌کشیده بودند، دست تکان می‌داد. این خبرگزاری ادامه داد: احمدی‌نژاد در حالی دست تکان می‌داد که جمعیت، گل رز به سوی او پرتاب کرده و شعار می‌دادند: خدا نگهدار ایران و لبنان باشد.

کد خبر 118530

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز