چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: با مصوبه مجلس وزارتخانه‌های نیرو و نفت برای همه متقاضیان جدید اشتراک، کنتورهای مجهز به سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و امکانات فناوری اطلاعاتی روزآمد نصب می‌کنند.

کنتور هوشمند برق

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در ادامه رسیدگی به طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی در فصل نهم این طرح که به تولید و توزیع کنندگان انرژی پرداخته است؛ در ماده 49 ، وزارت نفت و نیرو موظف شدند واحدهای صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و عمومی را که به تولید همزمان برق، حرارت و برودت در محل مصرف اقدام می‌کنند، از امکانات و تسهیلاتی که به صورت عمومی، اعلام می‌شود بهره‌مند سازند.

طبق ماده 50 این طرح، همه‌ اشخاص حقیقی و حقوقی مجری طرح‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز و واحدهای صنعتی که راسا اقدام به تولید برق کنند، موظفند در مطالعه احداث واحدهای جدید نسبت به بررسی فنی و اقتصادی به کارگیری سامانه‌های بازیافت انرژی از جمله تولید همزمان برق، حرارت و برودت و استفاده از توربین‌های انبساط گاز موازی با شیرهای فشارشکن پشتیبان به عنوان ایستگاه تقلیل فشار گاز ورودی به نیروگاه برای تولید برق بدون سوخت اقدام کنند و در صورت مثبت بودن نتیجه مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی موظفند واحدهای یاد شده را از ابتدا به صورت سامانه‌های بازیافت انرژی احداث کنند.

بر اساس تبصره یک این ماده که به تصویب نمایندگان رسید، در صورت منفی بودن نتایج مستدل مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، در طراحی و ساخت واحدهای مزبور باید امکان افزودن تجهیزات بازیافت انرژی و تولید همزمان پیش‌بینی شود تا در صورت یافتن توجیه فنی و اقتصادی لازم در هر زمان از مراحل بهره‌برداری، امکان تبدیل آن به سامانه‌ بازیافت انرژی و تولید همزمان میسر باشد.

طبق تبصره‌ 2، واحدهای موجود نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز موظفند ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون، نسبت به انجام مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی افزودن سامانه بازیافت انرژی تولید همزمان به واحدهای خود اقدام کنند.

تبصره 3 این ماده وزارتخانه‌های ذیربط را به نظارت بر حسن اجرای این ماده موظف کرده است.

طبق مصوبه‌ مجلس در ماده 51 این طرح به منظور مدیریت مصرف برق، گاز و آب در کشور، وزارتخانه‌های نیرو و نفت حسب مورد موظفند که دستورالعمل فنی همسان طراحی، ساخت، تامین، نصب و بهره‌برداری زیرساخت و تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل شبکه‌ هوشمند را تعیین، ابلاغ و اجرا کنند.

هم‌چنین این وزارتخانه‌ها موظفند حداکثر ظرف مدت 5 سال کنتورهای همه‌ مشترکین موجود با اولویت مشترکین پرمصرف و نیز شبکه‌های توزیع و انتقال را با کنتورها، زیرساخت و تجهیزات مجهز به سیتم قرائت و کنترل هوشمند بار و فناوری اطلاعاتی روزآمد جایگزین کنند.

بر اساس تبصره‌ این ماده، سامانه‌های قرائت، کنترل و فناوری اطلاعات برق، گاز و آب به صورت هماهنگ و یکپارچه طراحی، اجرا و بهره‌برداری خواهد شد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی، وزارت نیرو را موظف کردند که از تشکیل شرکت‌های غیردولتی توزیع و فروش حرارت و گسترش آن در کل کشور به منظور خرید حرارت بازیافتی از نیروگاه‌های تولید برق و فروش آن به واحدهای صنعتی و ساختمانی حمایت کند.

هم‌چنین طبق ماده 53 این طرح که به تصویب نمایندگان مجلس رسید شرکت ملی گاز ایران موظف شد ایجاد، توسعه و اصلاح شبکه گازرسانی در هر منطقه را در هماهنگی کامل با توسعه شبکه توزیع حرارت برنامه‌ریزی کند.

کد خبر 118356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز