مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: زندگی فضانوردان برای ما که سفرهای فضایی را خیلی عجیب و دور از دسترس می‌بینیم، جالب و جذاب است.

دوچرخه 574

به همین خاطر گفت‌و گو بایک نفر که سال‌ها تلاش کرده و درس خوانده، برای این که مدتی در فضا بماند و با دانشمندان خبره در این زمینه کار کند هم جذاب می‌شود.در این‌جاترجمه گفت‌وگو با «کاترین (کی) هایرن» را برایتان می‌آوریم.هایرن فضانوردی است که در سال 1998 و در سن 39 سالگی به ایستگاه فضایی سفر کرد و 15 روز و 21 ساعت در فضا زندگی کرد.

 چه آموزش‌هایی برای‌فضانورد‌شدن لازم است؟

مهم‌ترین چیزی که برای انتخاب یک فضانورد در نظر گرفته می شود، دانش و معلومات او در ریاضی و علوم است. به جز اینها، تحصیلات هم مهم است. کاری که ما می‌کنیم فقط یاد گرفتن درباره فضا و نجوم و یا حل کردن سؤال‌های پیچیده ریاضی نیست، بلکه یک فضانورد باید بتواند کار با تمام وسیله‌های فضایی و تعمیر آنها را بلد باشد. یک فضانورد باید توانایی لازم در برقراری ارتباط را هم داشته باشد چرا که مثلاً وقتی باید تحت آموزش فنی قرار بگیری، باید بتوانی به خوبی با آنها رابطه برقرار کنی و چون در گروهی هستی که در آن افرادی از تمام دنیا حضور دارند باید چند زبان بلد باشی. نکته دیگر این که یک فضانورد باید در سلامت کامل جسمانی قرار داشته باشد و از آزمایش‌های متعددی که رویش انجام می‌شود، سربلند بیرون بیاید.

چند بار در فضا بوده‌اید؟

من یک بار با فضاپیمای شاتل کلمبیا به ایستگاه فضایی سفر کردم.

زمانی که قدم به فضاپیما گذاشتید، چه احساسی داشتید؟

چیزی شبیه احساس یک قهرمان المپیک است. قهرمان المپیک سال‌ها تمرین کرده و آموزش دیده است تا روز مسابقه فرا برسد. این وسط تنها نبوده و یک گروه کمکش کرده‌اند و مهارت‌های لازم را به او یاد داده‌اند، اما سرانجام باید به تنهایی به میدان برود و در لحظه‌ای که مدت ها انتظارش را می کشیده پا به میدان بگذارد.

مسئولیت اصلی شما در این سفر چه بود؟

من مهندس پرواز بودم و با فرمانده فضاپیما کار می کردم. ضمن این که در مأموریت و تحقیقات فضایی هم شرکت داشتم.

وقتی در فضا نیستید، چه کارهایی انجام می دهید؟

خودمان را برای سفرهای بعدی آماده می‌کنیم. باید همیشه آماده باشیم تا هر وقت که نیاز بود به فضا برویم. پس باید خودمان را در وضعیت مطلوب و آماده نگه داریم. ادامه تحقیقاتی که در فضا انجام داده‌ایم، هم بخشی دیگر از کارهایمان است. با ایستگاه بین المللی فضایی در ارتباط هستیم و با آنها تبادل اطلاعات می‌کنیم.

دوست داشتنی‌ترین بخش فعالیت‌های شما کدام است؟

این که با یک گروه کار می‌کنیم و مدت‌ها در کنار هم بوده‌ایم و اگر به فضا برویم هم آن‌جا باید با هم همکاری کنیم و با هم باشیم. این وسط باید به همدیگر کمک کنیم و دانشمان را در اختیار یکدیگر قرار دهیم که این موضوع لذت زیادی دارد.

کد خبر 118323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز