گروه اقتصادی: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی درباره سرنوشت یارانه نان، گندم و آرد با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: قرار آرد با قیمت واحد به نانوایی‌ها و دیگر صنایع از جمله صنعت ماکارونی و شیرینی پزی داده شوداست

bread

 و از این‌رو انتظار می‌رود تا نان با کیفیت مطلوب و قیمت معقول به مردم عرضه شود.به گزارش همشهری محمود دودانگه معاون وزیر بازرگانی در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت: بسته سیاستی قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی و تصویب شده که نرخ نان نانوایی‌های آزاد پز کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه در بسته یادشده حمایت مستقیم از مصرف‌کنندگان هدف قرار گرفته است، افزود: مطمئن هستیم نان با قیمت و کیفیت مناسب به اندازه‌ کافی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همچنین قیمت ماکارونی و شیرینی‌ها نیز پایین خواهد آمد.

انتقاد از اقدام عجولانه در مدیریت واردات

به گزارش خبرنگار ما، معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی برای مدیریت مؤثر بر واردات گفت: تمام تلاش وزارت بازرگانی ایجاد هماهنگی با وزارتخانه‌های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و مؤسسه استاندارد است؛ به‌گونه‌ای که مدیریت واردات به ممنوعیت تجارت و واردات منجر نشود.

دودانگه با تاکید بر اینکه آخرین راه مدیریت واردات، ممنوعیت ورود کالاهای مضر و زاید به داخل کشور است، گفت: حتی‌الامکان نباید از ابزار ممنوعیت واردات استفاده کنیم.

او تصریح کرد: برخی اقدامات عجولانه در مورد مدیریت واردات، برای بازار مناسب نخواهد بود. معاون وزیر بازرگانی گفت: وزارت بازرگانی اعتقاد دارد برای ثبات و پایداری در بازار باید به تولیدات با ثبات و با کیفیت داخلی تکیه کرد. معاون وزیر بازرگانی عنوان کرد: حتما باید واردات کالاهای ضروری، تسهیل و جلوی واردات کالاهای مضر گرفته شود و در مورد کالاهای غیرضرور و لوکس باید حتما مدیریت صورت بگیرد.

دودانگه گفت: اینکه مدیریت واردات را به ممنوعیت واردات نسبت دهیم، تفسیر کاملا نادرستی است چراکه نخستین ابزار در مدیریت واردات تعیین الزامات ضوابط و استانداردها برای ورود کالاهاست و با استانداردگذاری حتی شاید لازم به استفاده از ابزار ممنوعیت ورود کالا نباشد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به نهضت کاهش قیمت تمام‌شده گفت: تا‌کنون130 راهکار برای کاهش هزینه‌های تولید در بخش سیاست‌های کلان، قوانین و مقررات، سیاست‌های خرد اقتصادی و در فرایند زنجیره تولید تا مصرف شناسایی شده است.

پیشنهادی برای افزایش نرخ ارز نداشته‌ایم

معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر سیاست رسمی وزارت بازرگانی درخصوص اصلاح نرخ ارز در شرایط کنونی گفت: این وزارتخانه هیچ پیشنهادی برای افزایش نرخ ارز و اصلاح قیمت هر دلار به میزان 1700 تومان نداشته است.

دودانگه تصریح کرد: مسئله اصلاح نرخ ارز، مقوله‌ای‌ مهم، حساس و چند بعدی است و تصمیم‌گیری در مورد آن باید با ملاحظه‌ تمامی جوانب باشد چرا که نرخ ارز روی تورم، اشتغال و بهره‌وری و دیگر متغیرهای اقتصادی اثر می‌گذارد و اینکه وزارت بازرگانی تنها آن را دنبال کند، اینگونه نیست بلکه باید مراجع بالاتری در این مورد اقدام کنند. او با اشاره به نوسان نرخ ارز در بازارهای داخلی گفت: آنچه اکنون مورد نیاز کشور است، تعادل و ثبات در بازار ارز است که دولت و وزارت بازرگانی هم بر تداوم این مسیر تاکید دارند.

کد خبر 118254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز