گروه سیاسی: تصویب قطعنامه شورای امنیت به منظور تحریم برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران موجب گردید تا واکنش های متفاوتی از جانب دولتمردان و محافل سیاسی داخل و خارج از کشور در قبال این تصمیم اتخاذ شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه صدور این قطعنامه یک اقدام کاملا سیاسی، غیرقانونی، تبعیض‌آمیز و ناعادلانه است تاکید کرد بهترین پاسخ ما به صدور این قطعنامه ادامه‌ مصمم‌تر، منظم‌تر و منسجم‌تر فعالیت‌های هسته‌ای‌مان است. سید محمد علی حسینی در خصوص سطح همکاری‌های ایران و آژانس بعد از صدور قطعنامه گفت: « این قطعنامه برخلاف موازین حقوقی و قانونی تصویب شده است بنابراین توقع این نیست که همکاری‌ها را با آژانس در همان سطح گذشته ادامه دهیم.»وی که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می گفت با تصریح به اینکه مسیر اعضای دائم شورای امنیت در قبال پرونده ایران مسیر نادرستی بود،  خاطرنشان کرد : برخی از اعضا تلاش کردند از شدت قطعنامه بکاهند و این تلاش‌ها نیز ثمربخش بود، ولی وقتی مسیر غلط است نتیجه آن هم نادرست و غلط خواهد بود. به گزارش ایسنا وی قطعنامه 1737 شورای امنیت را قطعنامه‌ ضعیفی خواند و تاکید کرد چون قطعنامه مذکور مسیر قانونی صحیحی را طی نکرده است لذا خود را ملزم به قبول آن نمی‌دانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به تصویب قطعنامه شورای امنیت در خصوص تحریم فعالیت‌های هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: سیاسی بودن چنین قطعنامه‌ای آشکار است؛  چرا که این قطعنامه نوعی فشار بر ملت ایران و واکنشی در برابر استقلال‌طلبی این ملت محسوب می شود.
بازتاب خارجی تصویب قطعنامه
واکنش های فرامرزی به تصویب قطعنامه 1737 شورای امنیت همانگونه که انتظار می رفت نشان از تأکید مقامات سیاسی کشورها و نهادهای مختلف  بردیدگاه های پیشین خود در ادامه گفتگوها دارد و البته حکایتگر نگاه سیاسی و نه حقوقی آنان به برنامه هسته ای ایران است.
محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آژانس بخش‌هایی از قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایران را که به کارش مربوط می‌شود، اجرا خواهد کرد. به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه آمریکا نیزدر واکنش به صدور قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران ضمن متهم کردن ایران به دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قطعنامه علامتی جدی برای دولت ایران است، مبنی بر اینکه باید الزامات بین‌المللی‌اش را بپذیرد. رویترز  به نقل از ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گزارش داد : روسیه قطعنامه شورای امنیت را پیامی جدی برای ایران می‌داند که بر لزوم همکاری بیشتر و دقیق‌تر آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع نگرانی‌ها و پاسخ دادن به پرسش‌های مربوط به برنامه‌ی هسته‌ی ای‌اش تأکید کرده است.
لیو جیانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ چین نیز از همه طرف‌ها خواست گفت‌وگو درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران را ادامه دهند و افزود که اگرچه از قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران حمایت می‌کند اما معتقد نیست که تحریم بتواند به حل این مشکل کمکی کند. سفیر انگلیس در سازمان ملل هم اعلام کرد که ایران می‌تواند رابطه‌ جدیدی با اتحادیه‌ اروپا داشته باشد؛‌ به شرط آن که به قطعنامه‌ شورای امنیت پایبند باشد. فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه تهران از ایران خواست به روند مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد و یا اینکه در غیر این صورت با انزوای فزاینده‌ای رو به رو شود.
سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به نقل از وی گفت که تحریم‌ها  علامتی جدی برای ایران است؛ چرا که این کشور به الزامات و تعهداتش در برابر جامعه‌ بین‌المللی پایبند نبوده است.  نخست وزیر و وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران استقبال کردند.
در همین حال،  مصر در شرایطی که بسیاری از کشورها حمایت خود را از قطعنامه 1737 شورای امنیت اعلام کرده اند،  موضعی متفاوت و هماهنگ با موضع دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی  در قبال قطعنامه اتخاذ کرد. به گزارش ایرنا اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی با انتقاد از قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت، آنرا نشان‌دهنده معیارهای متفاوت جامعه جهانی در برخورد با موضوع دستیابی کشورها به فناوری هسته ای دانست.
کد خبر 11764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز