همشهری آنلاین: جنبش عدم تعهد با ابراز نگرانی جدی از عدم انهدام کامل سلاح‌های شیمیایی توسط کشورهای دارنده این سلاح‌ها بویژه آمریکا و روسیه از این کشورها خواست تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را در مهلت تعیین شده کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از بین ببرند

chemical weapons

به گزارش ایرنا، جنبش عدم تعهد با انتشار بیانیه ای در شصت و دومین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند، با اشاره به هدف گذاری اصلی انهدام کامل این سلاح‌ها، آورده است: از کشورهای دارنده این گونه سلاح‌ها بویژه آمریکا و روسیه با تاکید می خواهیم تمامی سلاح های شیمیایی خود را در زمان تعیین شده از سوی کنوانسیون سلاحهای شیمیایی تا 29 آوریل سال 2012 10( اردیبهشت 1391) منهدم کنند.

جنبش عدم تعهد در این بیانیه با اظهار تاسف از اینکه هنوز بیش از 30 درصد زرادخانه های سلاح های شیمیایی کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و روسیه منهدم نشده،تاکید کرده است: افزون بر این زرادخانه ها، بسیاری از این گونه سلاح ها که در منازعات بین المللی رها شده، همچنان دست نخورده باقی مانده است.

این جنبش با اشاره به اینکه افزون بر آمریکا، روسیه نیز اخیرا اعلام نموده نمی تواند ضرب الاجل تعیین شده را رعایت نماید، یادآور شده است: این اقدام موجب نگرانی بوده و لطمه شدیدی به اعتبار و تمامیت کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی می زند.

در قسمتی دیگری از این بیانیه، بار دیگرجنبش عدم تعهد از کشورهای دارنده سلاح های شیمیایی خواسته ضرب الاجل انهدام کامل سلاح های شیمیایی را رعایت کنند.

'دراین رابطه، جنبش عدم تعهد از رییس شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی می خواهد از تمامی ساز وکارهای موجود بین المللی برای وادار کردن کشورهای مذکور به رعایت تعهدات بین المللی خود استفاده نماید.'

آمریکا از مدت ها قبل رسما اعلام کرده بود ضرب الاجل تعیین شده در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی را رعایت نمی کند.

روسیه نیز چند روز پیش مانند آمریکا اعلام کرده است حداقل به سه سال زمان بیشتر جهت انهدام کامل سلاح های خود نیاز دارد.

طبق کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی چنانچه تا تاریخ تعیین شده دارندگان سلاح های شیمیایی ضرب الاجل انهدام را رعایت نکنند، ناقض تعهدات بین المللی شناخته شده و عدم پایبندی آنان احراز می شود و اقدامات مختلف از جمله معرفی به شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ناقض تعهدات بین المللی به اجرا در می آید.

در این صورت اقدامات تنبیهی پیش بینی شده در کنوانسیون نظیر اعمال تحریم های بین المللی نیز می تواند شامل این کشورها گردد.

جنبش عدم تعهد در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار برداشتن تمامی محدودیت ها از سوی کشورهای توسعه یافته بر سر راه تجارت آزاد و انتقال مواد و فناوری شیمیایی برای اهداف صلح آمیز بین کشورهای عضو شده و اعمال این گونه محدودیت ها را مغایر با روح و اهداف کنوانسیون دانسته است.

این جنبش تنها راه تحقق اهداف کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی را اجرای کامل و غیر تبعیض آمیز آن برشمرده است.

در این رابطه، از کشورهای توسعه یافته درخواست شده است به تعهدات بین المللی پایبند بوده و هرگونه موانع موجود بر سر راه تبادلات تجاری، اقتصادی و انتقال فناوری بین اعضا را رفع نمایند.

کمک به قربانیان سلاح های شیمیایی و اجرای تمرینات لازم بین کشورهای عضو جهت آمادگی هرچه بیشتر در این زمینه مورد تاکید جنبش عدم تعهد واقع شده و از دبیرخانه سازمان منع سلاح های شیمیایی نیز خواسته شده هرچه سریع تر اقدامات لازم جهت اجرای ابتکار ایجاد شبکه بین المللی کمک به قربانیان سلاح های شیمیایی (پیشنهاد شده از سوی وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی در سال 1385) را معمول دارند.

رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از دارندگان سلاح‌های شیمیایی عضو این کنوانسیون نیست.

شصت و دومین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی از روز سه شنبه به مدت چهار روز در مقر این سازمان در لاهه هلند شروع شده است.

کد خبر 117632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز