سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیمیدانان دانشگاه تنسی آمریکا به آنزیم جدیدی دست یافتند که در توسعه داروی خنثی کننده اثرات سلاح‌های شیمیایی نقش تعیین کننده‌ای دارد.کشفی که گام جدیدی در درمان صدها هزار مجروح شیمیایی در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

امید تازه در درمان مجروحان سلاح‌های شیمیایی

به گزارش ایرنا، در این پژوهش، آنزیمی به نام bioscavengers شناخته شده است که عملکرد موثری در برابر سلاح‌های شیمیایی دارد.

در اکثر سلاح‌های شیمیایی سمی، یک گاز اعصاب به نام sarin وجود دارد که در جنگ جهانی دوم توسط آلمانی‌ها توسعه داده شده است و به عنوان نماینده تحریک سیستم عصبی (nerve agents) قلمداد می‌شود.

هدف اصلی این پژوهش، تمرکز بر روی این نماینده‌ها است. محققان معتقدند که آنزیم‌های مهندسی شده‌ای که هیدرولیز نماینده‌های عصبی را تسریع می‌کنند، اثرات مضر آنان را نیز خنثی می‌کنند.

برای این امر از تکنیک پراکندگی نوترون و علوم محاسباتی استفاده شده است. پراکندگی نوترون به محققان اجازه می‌دهد تا یک نمای سه بعدی از جزییات آنزیم داشته باشند و شبیه سازی کامپیوتری از این اطلاعات برای درک نحوه دقیق نابودی نماینده عصبی توسط آنزیم استفاده می‌کند.

این آنزیم به صورت طبیعی در بدن وجود ندارد و از یک نوع ماهی خاص تهیه می شود و باید قبل از ورود به بدن تغییراتی روی آن انجام شود تا به عنوان یک عامل خارجی سرکوب نشود.

کشف آنزیم bioscavengers و توسعه آن در داروها، مهمترین راهکار برای نابودکردن اثرات مضر سلاح‌های شیمیایی است.

این تحقیقات می‌تواند در درمان صدها هزار نفر از مجروحان شیمیایی در سراسر دنیا گام مهمی باشد.

وجود صدها هزار قربانی سلاح‌های شیمیایی و بازماندگان آنها پس از جنگ‌های مختلف در جهان سبب شد تا کشورهای عضو سازمان ممنوعیت کاربرد سلاح‌های شیمیایی،روز 29 آوریل/ 9 اردیبهشت ماه را به عنوان زمانی برای یادبود و بزرگداشت قربانیان این نوع سلاح‌ها تعیین کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان هشت سال جنگ تحمیلی به علت استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی یکی از قربانیان اصلی این سلاح‌ها است. شمار زیادی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در جریان 350 بار حمله شیمیایی عراق شهید یا مجروح شدند.

اکنون بیش از 100 هزار نفر در کشور مجروح شیمیایی وجود دارد که بسیاری از آنان هنوز درگیر عوارض متعدد ناشی از این مصدومیت بوده و نیازمند مراقبت‌های پزشکی ویژه هستند.

کد خبر 263674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha