تیم ملی ایران در دومین مسابقه خود در مسابقات غرب آسیا مقابل عمان با نتیجه مساوی 2-2 متوقف شد.

فوتبال

 افشین قطبی که نسبت به مسابقه اول 7 تغییر در ترکیب تیم ملی داده بود، بازی را امیدوارانه شروع کرد. تیم ملی البته خیلی زود هم به گل رسید. در دقیقه 16 مسابقه میلاد میداوودی که با پاسی دقیق کریم انصاری فرد را در موقعیت گل قرار داده بود، هرگز فکر نمی‌کرد دروازه‌بان عمان با دفع توپ او را در موقعیت گلزنی قرار ‌دهد.

این اتفاق اما رخ داد و میداوودی از پشت محوطه جریمه، درحالی‌که دروازه خالی بود، گل اول تیم ملی را به ثمر رساند. با این گل به‌نظر می‌رسید شرایط تیم ملی بهتر می‌شود ولی بازیکنان عمان با نمایش قابل‌قبول در همان نیمه نخست علاوه بر جبران یک گل خورده، گل دوم را هم به تیم ملی زدند.

بازیکنان عمان با دوندگی توانستند در دقیقه 40 توسط اسامه مخاینی به گل دست یابند. در دقیقه پایانی این نیمه نیز دوباره مدافعان تیم ملی جاماندند و یعقوب، بازیکن عمان که در موقعیتی تک به تک با دروازه‌بان تیم ملی قرار گرفته بود، دومین گل این تیم را هم به‌ثمر رساند تا عمانی‌ها با خیالی آسوده راهی رختکن شوند.

در نیمه اول این مسابقه البته سرمربی تیم ملی مجبور شد در دقیقه 23 دست به تعویض بزند و هادی عقیلی را به‌دلیل مصدومیت از زمین بیرون کشید و آندرانیک تیموریان را به زمین فرستاد. گرچه این تعویض اجباری بود اما تیموریان با حضورش در زمین سبب به تساوی کشیدن بازی شد.

او در دقیقه 52 تیم ملی را از خطر شکست نجات داد؛ زمانی که شوت او از پشت محوطه جریمه به گل تبدیل شد. البته پیش از این گل، محمد نوری در دقیقه 47 با دریافت دومین کارت زرد از زمین مسابقه اخراج شد و تیم ملی 10 نفره بازی کرد.در ادامه هر دو تیم تلاش زیادی کردند تا نتیجه مسابقه را به سود خود تغییر دهند اما این مسابقه با نتیجه 2-2 به پایان رسید. تیم ملی با این تساوی و پیروزی در مسابقه نخست مقابل بحرین 4 امتیازی شد و به‌عنوان تیم اول گروه به نیمه‌نهایی مسابقات صعود کرد.

تلاش برای حضور نکونام مقابل برزیل

بعد از اینکه مسابقه دوستانه تیم ملی ایران و برزیل در فهرست فیفا قرار گرفت، سرمربی تیم ملی خواستار حضور جواد نکونام و مسعود شجاعی در این مسابقه شد. افشین قطبی تاکید کرده که این دو هافبک اوساسونا را در مهم‌ترین مسابقه دوستانه تاریخ فوتبال ایران می‌خواهد.

تیم ملی در ماه‌های اخیر نتایج قابل‌قبولی در مسابقه‌های بین‌المللی گرفته و قطبی هرگز نمی‌خواهد در چنین مسابقه‌ای نکونام و شجاعی را در ترکیب تیمش نداشته باشد. به همین دلیل، موضوع را با فدراسیون فوتبال در میان گذاشت و این فدراسیون روز گذشته با ارسال نامه‌ای به باشگاه اوساسونا خواستار حضور این دو بازیکن مقابل برزیل شد.

تیم ملی 15 مهرماه به مصاف برزیل می‌رود و یک روز بعد از این مسابقه اغلب تیم‌های اروپایی درگیر مسابقه‌های انتخابی یورو 2012 هستند و بالطبع بازیکنان باشگاهی در اختیار تیم‌های ملی قرار دارند؛ موضوعی که احتمال حضور نکونام و شجاعی را در این مسابقه افزایش می‌دهد. اما فدراسیون فوتبال که معمولا به سختی برای تیم ملی حریفان تدارکاتی ترتیب می‌دهد، چگونه برای انجام یک مسابقه دوستانه مقابل تیم ملی برزیل به توافق رسید؟

گفته می‌شود مناسبات دوستانه ایران و برزیل در ماه‌های اخیر دلیل مناسبی برای برگزاری یک مسابقه دوستانه میان 2 کشور بوده است. هرچند عباس ترابیان، رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در این رابطه به ایسنا می‌گوید: «من به‌شدت این مسئله را تکذیب می‌کنم.

این بحثی بوده که بین 2 ایجنت، یکی به نمایندگی از فدراسیون فوتبال ایران و یکی هم به نمایندگی از فوتبال برزیل انجام گرفته است. ما در مذاکرات‌مان روی نتایج اخیر تیم ملی و جهش 7پله‌ای در رده‌بندی فیفا تاکید داشتیم و همین مسئله باعث شد طرف مقابل بپذیرد که با تیم ایران بازی کند. بنابراین برگزاری دیدار ایران و برزیل تنها به‌دلیل مناسبات ورزشی انجام خواهد گرفت.»

این در شرایطی است که تیم ملی در کشور ثالث به مصاف برزیل می‌رود. درباره چگونگی مذاکره طرفین علی کفاشیان، رئیس فدراسیون می‌گوید: «برزیل ترجیح می‌داد با یک تیم از آسیا و یک تیم از اروپا بازی کند. البته آنها می‌خواستند این بازی در اروپا برگزار شود. بعد از آن بحث برگزاری این مسابقه در هلند و آلمان مطرح شد که مورد موافقت قرار نگرفت. بازی در حال لغو شدن بود که برای برگزاری مسابقه در ابوظبی به توافق رسیدیم.»

علی کفاشیان البته تاکید می‌کند که مشکل مالی دلیل بازی در امارات بود و ادامه می‌دهد: «شرکتی که اسپانسر بازی است رقم بزرگی را باید به برزیلی‌ها و به علاوه همه هزینه‌های سفر تیم‌های ملی 2کشور را بپردازد. سود آن شرکت را هم اگر درنظر بگیریم رقمی می‌شد که ما توان پرداختش را نداشتیم. آنها بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را با پخش تلویزیونی پرداخت کردند که این امکان برای ما در تهران وجود ندارد و تلویزیون ما این کار را انجام نمی‌دهد.»

به گفته ترابیان تا حالا بیشتر از 100 کشور، برای پخش بازی ایران و برزیل ابراز تمایل کرده‌اند. تلویزیون ایران نیز باید حق پخش این مسابقه را بپردازد که گفته می‌شود چیزی حدود 6 میلیارد تومان است. رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال اما ارقامی که منتشر شده را صحیح نمی‌داند.

کد خبر 117176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز