گروه اقتصادی: کمیسیون نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس در گزارشی به مجلس، خواستار بازنگری در فرایند سهام عدالت و اقدام دولت براساس قانون شد.

به گزارش خبرنگار ما در این گزارش که روز گذشته در صحت علنی مجلس خوانده شد، عملکرد دولت در اجرای قانون مورد نقد قرار گرفته و حتی اقدام دولت در اعطای سهام عدالت قبل از ابلاغ قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی فاقد مبنای حقوقی و جهات قانونی تشخیص داده شده است.

گزارش کمیسیون نظارتی مجلس، از واریز نشدن 11 هزار میلیارد ریال درآمد ناشی از اجرای طرح سهام عدالت به خزانه از یک سو و واگذاری سهام شرکت‌های زیان‌ده به مردم حکایت دارد. پس از قرائت این گزارش برخی نمایندگان درخصوص کم و کیف گزارش کمیسیون نظارتی واکنش نشان دادند که علی لاریجانی رئیس مجلس هم اعلام کرد: نمایندگان 48ساعت وقت دارند تا در مورد 4 پیشنهاد کمیسیون، نظرات خود را به کمیسیون ویژه ارائه کنند. کمیسیون نیز 2 هفته وقت دارد تا جمع‌بندی لازم را انجام دهد و نظر نهایی خود را به مجلس ارائه کند.

واگذاری سهام قبل از قانون، وجاهت قانونی ندارد

گزارش یادشده تاکید دارد: قبل از تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، اقدام دولت در سنوات 85 و 86 درخصوص اختصاص درصدی از سهام شرکت‌ها به طرح سهام عدالت فاقد وجاهت قانونی و مبانی حقوقی بوده است. از دیگر ایرادهای قانونی کمیسیون نظارتی مجلس نسبت به عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت این است که دهک‌های جمعیتی کشور جایگزین دهک درآمدی شده‌اند و ساز و کارهای علمی و دقیق شناسایی و تفکیک 2 دهک پایین درآمدی که مشمول 50 درصد تخفیف در بهای سهام واگذار شده می‌شوند، از 4 دهک بعدی، تاکنون فراهم نشده است، هرچند البته تاکنون برای حدود 43 میلیون نفر دعوت‌نامه صادر شده که حدودا 38 میلیون نفر از آنها ثبت‌نام کرده و حدود 37میلیون نفر سهامدار نهایی شده‌اند.

حرکت‌های زیان‌ده‌ها

کمیسیون نظارتی مجلس با اشاره به اینکه شرکت‌های مشمول سهام عدالت بایستی سودآور باشند و امکان سودآوری در آینده نیز داشته و زیان انباشته نداشته باشند، تاکید دارد: تعدادی از شرکت‌های واگذار شده در قوانین بودجه سالانه به‌عنوان شرکت‌های زیان‌ده درج شده و یا درصورت‌های مالی حاکی از زیان عملیاتی است.

این گزارش نشان می‌دهد که تاکنون به حدود 21 میلیون نفر از مشمولین مراحل اول و دوم و سوم، سود سهام تخصیص داده شده که اقساط متعلقه آنها حدود 14 هزار میلیارد ریال می‌شود درحالی‌که تا پایان بهمن ماه 1388 مبلغ 3 هزار میلیارد ریال به حساب خزانه واریز گردیده است.

همچنین به تناسب واگذاری سهام عدالت، مدیریت دولت در شرکت‌های مشمول واگذاری منتقل نشده و بخشنامه 25 آبان سال گذشته دولت، به‌رغم لغو آن توسط هیات تطبیق مصوبات و نامه ریاست مجلس هنوز اصلاح نگردیده و احکام مدیران لغو نشده است.

نفتی‌ها مشمول سهام عدالت نشوند

این کمیسیون در گزارش خود پیشنهاد کرده است تا سهام شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و. . . که در آن طرح توسعه در حال انجام است، به سهام عدالت تخصیص نیابد و به جای آن کل سهام چند شرکت اصلی که دارای سود مناسب و بازدهی لازم است به سهام عدالت تخصیص یابد و بقیه شرکت‌ها از طریق واگذاری‌های قید شده در قانون و براساس ضوابط به بخش خصوصی واگذار شود.

کمیسیون نظارتی مجلس این پرسش را طرح کرده است که سهام عدالتی که به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پرداخت می‌شود، چگونه و به چه شکلی به سهامداران پرداخت می‌شود؟ آیا امکان استفاده از این سود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هست یا خیر؟ آیا از این سود می‌توان بابت حقوق و مزایای مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و یا تعاونی‌های شهرستانی استفاده کرد؟ و آیا همان بوروکراسی ذکر شده در فوق موجب هزینه اضافه برای سهامداران سهام عدالت نخواهد بود؟

کد خبر 117172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز