گروه اقتصادی: اظهارنظرهای پراکنده درباره مهم‌ترین رخداد اقتصادی ایران در سال 1389 نشان می‌دهد که دولت به‌زودی زنگ آزادسازی قیمت‌ها و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به صدا درخواهد آورد؛

شاید چند روز پس از نواخته شدن زنگ مدارس.معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری محدوده اجرای قانون یارانه‌ها را مهرماه اعلام کرد و سخنگوی طرح تحول اقتصادی از قیمت حامل‌های انرژی و زمان دقیق اجرای قانون به‌عنوان فاکتورهای اصلی در سیاست اطلاع‌رسانی دولت خبر داد و گفت: برداشت یارانه نقدی از مهرماه امکان‌پذیر نیست. مهم‌تر از اینها اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی است که گفت: تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از کنترل بانک مرکزی خارج است.

یارانه نقدی در مهرماه قابل برداشت نیست

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه یارانه نقدی واریزی به حساب مردم از مهرماه قابل برداشت نخواهد بود، اعلام کرد: زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی در آستانه اجرای این طرح اعلام عمومی می‌شود.
به گزارش مهر، محمدرضا فرزین گفت: دولت یارانه‌های نقدی را در مهرماه به حساب مردم واریز می‌کند اما تا زمانی که اصلاح قیمت صورت نگیرد، این پول قابل برداشت نیست؛ بنابراین هر پولی که به حساب مردم در مهرماه ریخته شود، زمانی قابل برداشت خواهد بود که اصلاح قیمت‌ها در کشور آغاز شده باشد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا دولت اطلاع‌رسانی شفافی درباره میزان یارانه نقدی و زمان دقیق اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد، گفت: در سیاست اطلاع‌رسانی دولت، قیمت حامل‌های انرژی، زمان دقیق و روز اول اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اعلام خواهد شد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت تاکید کرد: هنوز ثبت‌نام خانوارها برای شماره حساب به اتمام نرسیده است و تا آخر شهریورماه ادامه دارد، بنابراین هنوز تعدادی از خانوارها ثبت نام نکرده‌اند و نمی‌توان برآورد دقیقی داشت. به گفته فرزین، در آینده‌ای نزدیک این مبنا را اعلام خواهیم کرد.

تورم یارانه ها؛ خارج از کنترل بانک مرکزی

خبر دیگر اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌ها خارج از کنترل بانک مرکزی است؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم به 7 درصد تا پایان شهریور برسد. به گزارش مهر، محمود بهمنی با بیان اینکه برای کنترل نرخ تورم باید سیاست‌های پولی و مالی با یکدیگر در نظر گرفته شوند، گفت: تمام مسائل مربوط به کنترل تورم نیز به بانک مرکزی مربوط نمی‌شود.

اجرای قانون در مهر ماه؛ بدون تأخیر

اما معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محدوده اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را مهر‌ماه اعلام کرد و گفت که دولت درباره زمان واریز یارانه نقدی و میزان آن و تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

به‌گزارش فارس، محمدرضا میرتاج‌الدینی اعداد و ارقامی که برخی رسانه‌ها درخصوص یارانه‌های واریزی به حساب سرپرستان خانوار اعلام می‌کنند را گمانه‌زنی‌های افراد دانست و خاطرنشان کرد که میزان دقیق یارانه‌های نقدی تاکنون مشخص نشده است.

به گزارش همشهری، در حالی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از مشخص نبودن میزان دقیق یارانه نقدی سخن می‌گوید که پیش‌تر محمد رضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی و وزرای اقتصاد و بازرگانی گفته بودند میزان یارانه نقدی مشخص شده اما اعلام نمی‌شود.

برآوردها از میزان یارانه‌ نقدی سندیت ندارد

دبیرخانه کار گروه تحولات اقتصادی طی اطلاعیه‌ای با تأکید بر اجرای قانون بدون تأخیر و طبق برنامه زمان‌بندی شده، اعلام کرد: یارانه‌های نقدی در مهرماه به حساب سرپرستان خانوارها واریز و پس از اصلاح قیمت حامل‌های مورد نظر قابل برداشت خواهد بود. در اطلاعیه شماره 4 این دبیرخانه آمده است: در این مقطع تنها مجرای رسمی اخبار مربوط ، دبیر‌خانه و سخنگوی کارگروه است.

این کارگروه تأکید کرده است: برآوردها و گزارش‌ها درباره میزان نقدی یارانه‌ها نه تنها رسمی نبوده و تصمیم کارگروه تحولات اقتصادی نیست بلکه فاقد اعتبار و سندیت علمی و محاسباتی نیز است و بنابراین دبیرخانه کارگروه از تمامی رسانه‌های گروهی درخواست می‌کند که از انتشار اخبار و شایعات غیرموثق و غیررسمی خودداری کنند.

کد خبر 116613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز