گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: نشست رسانه‌ای دیرهنگام «در مسیر زاینده‌رود» بیشتر از آنکه محلی برای نقد و بررسی آخرین ساخته حسن فتحی در مقام کارگردان باشد، بستری برای مطرح کردن حواشی پیش آمده برای این سریال بود؛

zayandehroud-tv

حواشی‌ای که باعث شد او در مقام کارگردان اعلام کند که دیگر در هیچ شهرستانی سریال نمی‌سازد.در این نشست که در تالار وحدت و با حضور حسن فتحی کارگردان، مهرداد ضیایی بازیگر و مشاور لهجه و احسان خواجه امیری، آهنگساز و خواننده برگزار شد، حسن فتحی با اشاره به اواخر سال 1387 که طرح اولیه این کار با حضور علیرضا نادری، نویسنده و اسماعیل عفیفه شکل گرفت، گفت: فکر کردیم که برای ساخت سریال‌های مناسبتی هربار به یک استان برویم. نخستین پیشنهاد هم استان اصفهان بود که جذابیت‌های خاصی از نظر فرهنگ و آداب و رسوم و لهجه دارد.

او عنوان کرد که قرار بوده هربار به یک استان در ایران بروند تا سریال‌های مناسبتی از فضای غبارآلود بیرون بیاید اما حواشی‌ای که برای این کار به‌وجود آمد، باعث شد که او از فکر ساختن سریال در شهرستان‌های دیگر بیرون بیاید. او گفت: تجربه ساخت سریال مناسبتی در شهری به جز تهران آنقدر برایم تلخ بود که دیگر این کار را تکرار نمی‌کنم و اگر دوستان شهرستانی هم به این تصمیم اعتراض داشته باشند، اصفهانی‌ها باید پاسخگو باشند.

فتحی با اشاره به خاستگاه داستان این سریال که علیرضا نادری آن را در یک گزارش حوادث روزنامه خوانده است، به هدف اصلی سریال اشاره کرد: این داستان، واقعی است. می‌خواستیم سریالی بسازیم در نقد خشونت و پیامدهای فردی- اجتماعی که خشونت به‌دنبال دارد. از طرف دیگر مسئله ما طرح فوتبال پاک و ناپاک بود.

فتحی به روند ساخت سریال در تلویزیون اشاره کرد که ابتدا قصه فیلمنامه طراحی می‌شود، مسئولان آن را می‌خوانند و سپس روی قصه توافق می‌شود وبعد ساخت سریال آغاز می‌شود اما مسائلی به‌وجود می‌آید که خود مسئولان مجبور می‌شوند برخلاف میلشان جرح و تعدیل‌هایی براساس بیانیه‌ها و نامه‌های جاهای مختلف انجام بدهند.

او با اشاره به حاشیه‌ها‌ یی که برخی از مسئولان در اصفهان ایجاد کردند، روزی را یادآوری کرد که تهیه‌کننده کار از همه مردم اصفهان معذرت‌خواهی کرد؛ ما که از ابتدا دست‌هایمان را بالا بردیم و گفتیم که حق باشماست.صحبت‌های بعدی این کارگردان در رابطه با وقت کم ساخت برای این سریال 30 قسمتی بود؛ وقت کمی که باعث شده بود 2 ساعت قبل از پخش، کار به دست آهنگساز برسد. او در نهایت اعلام کرد که از این به بعد هرگز ساخت کاری در این فرصت کم را نخواهد پذیرفت.

به گفته این کارگردان، این اعتراض‌ها باعث جرح و تعدیلاتی در کار شد و همچنین به‌وجود آمدن این فضا باعث شده که گروه از تصویربرداری برخی از صحنه‌ها در اصفهان صرف‌نظر کنند. با این حال حسن فتحی از ساخت این سریال که با سرعت انجام شده رضایت دارد، خصوصا اینکه براساس نظرسنجی صدا و سیما مخاطبان از دیدن کار رضایت داشته‌اند. او در آخر گفت: از این سریال افکار عمومی رضایت داشتند و بخشی از رضایت ما سازندگان اثر به رضایت مخاطب برمی‌گردد.

کد خبر 117072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز