مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: نخستین همایش زنان اهل قلم انقلاب و دفاع مقدس، یکشنبه صبح و عصر در وزارت کشور برگزار شد.

همایش زنان اهل قلم

این همایش که برخلاف تصور به کسی جایزه نداد و سروصداهای معمول جشنواره‌ها و همایش‌ها را نداشت، به‌طور کامل دستپخت مرکز امور زنان و خانواده -که رئیسش، مشاور رئیس‌جمهور نیز هست- بود و بیش از آنکه به رسم مرسوم، قصد تجلیل از دست‌اندرکاران این حوزه را داشته باشد، آسیب‌شناسی، چرایی و چگونگی فعالیت‌های بانوان در عرصه دفاع مقدس و انقلاب را مورد توجه قرار داده بود.

به همین علت هم قسمت اصلی و مهم‌تر همایش، صبح و پشت درهای بسته و بدون تبلیغات برگزار شد و آنچه بعد از ظهر به‌صورت عمومی و جلوی دوربین رسانه‌ها اتفاق افتاد، به چند سخنرانی و شعر و یک ترانه به‌صورت لب‌خوانی خلاصه می‌شد.

صبح 2 میزگرد همزمان در 2تالار مختلف وزارت کشور با 2موضوع حضور زنان در عرصه شعر و داستان برگزار شد که البته در هر یک 25 فعال عرصه دفاع مقدس -زن و مرد- حضور داشتند که بر این اساس سخت می‌توان تعداد آنها را در حد یک میزگرد دانست.

درواقع می‌توان گفت همایش به 2 بخش تقسیم شد و در هر بخش، کارشناسان به بحث و تبادل نظر پرداختند. این شیوه که برای بررسی‌های تحلیلگرانه و کارشناسانه، بسیار جدی‌تر و مناسب‌تر است، همان شیوه‌ای است که در همایش‌ها استفاده می‌شود و به جای چند سخنرانی پراکنده و دادن چند جایزه، به‌طور عمیق‌تر و با بحث، موضوع، واکاوی عمیق‌تری می‌شود.

جالب اینکه این کنفرانس‌های دوگانه، حدود 5ساعت به طول انجامیده‌اند و هدف هر دو نیز، بیش از هر چیز، طرح پرسش و بررسی جایگاه بانوان در عرصه شعر و داستان انقلاب و دفاع مقدس، چرایی و چگونگی حضور آنان و مواردی از این دست بود‌ بدون آنکه بر اعلام نظر یا انتشار بیانیه یا چیزهایی از این قبیل اصرار کنند.

اما بعدازظهر

اما در مراسم بعدازظهر، یعنی بخش دوم همایش که برایش کارت دعوت هم صادر شده بود و از ساعت 15 تا 17 روز یکشنبه در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رئیس‌جمهور در امور ایثارگران و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز حاضر بودند و سیدمحمد حسینی سخنرانی هم کرد. حسینی در سخنرانی کم و بیش طولانی‌اش با نکته جالبی شروع کرد و گفت: پرتیراژترین کتاب دفاع مقدس مربوط به یک بانوست و نویسنده و راوی کتاب هر دو بانو هستند.

اشاره حسینی به کتاب «دا» بود که حالا به‌عنوان موفق‌ترین کتاب عرصه دفاع مقدس کاملا تثبیت شده است. اما نکته‌ای که به جمله‌اش اضافه کرد، از زبان یک مسئول، کاملا تازه بود. او ادامه داد: البته نمی‌توان نقش حمایت‌ها و تبلیغات صورت گرفته برای کتاب «دا» را نادیده گرفت اما این کتاب به تنهایی جذبه بسیار زیادی برای جلب مخاطب دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر چه از جنگ دورتر شویم، کار نوشتن درباره جنگ دشوارتر می‌شود. باید از بانوان نویسنده و کتاب‌هایی که درباره حضور بانوان و تاثیرگذاری آنها در جبهه‌ها منتشر می‌شود حمایت کنیم. در این زمینه پرداختن به تلخی و شیرینی‌های ز‌ندگی همسران شهدا، جانبازان و مفقودالاثرها می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

حسینی البته به فعالیت‌های دیگر وزارتخانه‌اش هم پرداخت. از جمله درباره فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ درباره بانوان گفت: سال گذشته 77 عنوان کتاب درباره موضوع حجاب و عفاف منتشر کردیم که در 6 ماهه نخست امسال تعداد کتاب‌های منتشره درباره این موضوع به بالای 100 عنوان رسیده است. مسائل مهمی چون حجاب باید با توجه به استدلال‌های منطقی در کتاب که یکی از مظاهر بروز مسائل فرهنگی است، به فرهنگ عمومی انتقال پیدا کند.

به جز اینها، او درباره جشنواره فیلم دفاع مقدس، سفرش به نیویورک با رئیس‌جمهور و مواردی از این دست سخن گفت که البته ارتباطی به همایش زنان اهل قلم نداشت و پس از او معصومه رامهرمزی، دبیر علمی همایش به ارائه گزارش پرداخت. او گفت: در حال حاضر 367 نویسنده زن در حوزه دفاع مقدس داریم که 169 نفر از آنها تک اثر هستند.

از این تعداد 170 نفر در حوزه خاطره نگاری، 72 نفر در حوزه شعر و فیلمنامه نویسی، 90 نفر در حوزه داستان نویسی و 30 نفر در قسمت فعالیت‌های پژوهشی فعالند.سخنرانی مریم مجتهدزاده، مشاوررئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، شعرخوانی منصوره نیکوگفتار و اجرای لب‌خوانی محمد گلریز از دیگر بخش‌های همایش زنان اهل قلم دفاع مقدس بود.

کد خبر 117071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز