گروه ادب و هنر: یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس شامگاه دوشنبه در تالار وحدت طی مراسمی افتتاح شد؛

سینما

مراسمی که در آن تعدادی از برگزیدگان این جشنواره نیز معرفی شدند. یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس در حالی از پریشب آغاز به کار کرد که از آخرین دوره برگزاری این رخداد هنری نزدیک به 5 سال می‌گذرد.جشنواره فیلم دفاع مقدس آخرین‌بار آذر 1384 در تهران و به‌شکلی محدود برگزار شده بود.

پس از آن بارها صحبت از برپایی دوره یازدهم جشنواره به‌میان آمد، ولی به‌واسطه نبود متولی ثابت و مشخص، این اتفاق امکان‌پذیر نشد.امسال اما در سی‌امین سالگرد آغاز دفاع مقدس سرانجام طلسم برگزاری این فستیوال نیز شکست. محمد خزاعی عهده‌دار دبیری جشنواره شد و با آغاز کار اطلاع‌رسانی مشخص شد که جشنواره یازدهم در سطحی گسترده برگزار خواهدشد تا به‌نوعی غیبت 5 ساله‌اش نیز جبران مافات شود.

جشنواره یازدهم فیلم دفاع مقدس به‌صورت همزمان در 8 استان ایران و 7 کشور خارجی برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که دوشنبه شب در تالار وحدت افتتاح شد نوید برپایی فستیوالی پربار را می‌دهد.محمد خزاعی، دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دفاع مقدس به قرائت متنی درخصوص جشنواره پرداخت. وی وقوع انقلاب اسلامی و حماسه 8 سال دفاع مقدس را به‌عنوان محوریت‌های اصلی این جشنواره ذکر کرد.

در ادامه تصویری از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور پخش شد که در حال ذکر خاطراتی از دوران جنگ تحمیلی بود. سپس با حضور سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و علی‌‌اصغر جعفری مشاور ریاست و مدیرکل حوزه ریاست سازمان صدا و سیما از این کارگردان فقید و برجسته سینمای مقدس تجلیل شد. در این بخش فرزند مرحوم ملاقلی‌پور روی صحنه آمد و هدایای در نظر گرفته‌شده را دریافت کرد.

سپس سردار نقدی با توصیف معارف دفاع مقدس به گنجینه‌ای تمام نشدنی، گفت: بهترین قصه‌ها، شورانگیزترین عواطف آسمانی، پرنشاط‌ترین روحیه‌ها و پرالتهاب‌ترین لحظات در دفاع مقدس، ظرفیت‌های بسیاری برای تمامی رشته‌های هنر به‌خصوص سینما پدید می‌آورد که فرصتی برای تعالی هنر ماست.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بسیج مستضعفان آماده است تمام استطاعت خود را برای پشتیبانی سینمای دفاع مقدس به میدان آورد و این جشنواره، نخستین قدم در این راه است.بزرگداشت محمدحسین حقیقی، کارگردان سینمای دفاع مقدس بخش دیگر مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دفاع مقدس بود که با حضور محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، سجادپور مدیرکل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خزاعی دبیر جشنواره برگزار شد.

حقیقی خاطرنشان کرد: یادبود حقیقی، یادبود سینمای جنگی است که با تلاش دوستان ما با تمام بی‌مهری‌ها زنده مانده است. وی بعد از دریافت هدایای خود، از خانواده و دوستانش یاد کرد و گفت: این جایزه را به موزه سینما بخش سینمای دفاع مقدس اهدا می‌کنم زیرا آنچه باید مورد تقدیر قرار بگیرد، سینمای دفاع مقدس است.

اجرای موسیقی - نمایش و اجرای یک قطعه‌موسیقی- برای ایران توسط علیرضا عصار 2 برنامه دیگر این مراسم پیش از اهدای جوایز بود. در بخش اهدای جوایز در بخش فیلمنامه کوتاه اقتباسی تندیس افتخار به فیلمنامه «ننه حکیمه» مریم محمدی و «قصه» منیر محمدی‌ اهدا شد.

رتبه سوم این بخش به «پارس‌ شبانه» کاوه مهدی و رتبه دوم به «بر بال» مهدی بوستانی شهربابکی رسید. جواد مزدآبادی هم برای فیلمنامه «گذرنامه بهشت» جایزه اول این بخش را از آن خود کرد. جایزه ویژه قلم طلایی این بخش هم به مریم محمدی برای فیلمنامه «زمین پاک» اهدا شد. همچنین هیأت داوران از فیلمنامه «ضربدر سفید» رحیم کریم‌زاده تقدیر کرد.در بخش فیلمنامه سینمایی ویدئویی اقتباسی، جایزه ویژه قلم طلایی به «ملاقات در تپه سبز» سیدمرتضی سیدی‌نژاد اهدا شد. مونا انوری‌زاده برای «و ناگهان آید»، زینب عربی برای «یک لحظه زندگی» و مهدی حمزه برای «مردان آفتاب» رتبه‌های سوم تا اول این بخش را از آن خود کردند.

در بخش جوایز فیلمنامه سینمایی جایزه ویژه به «زندانی فاو» محمدباقر مفیدی‌کیا اهدا شد و مونا انوری‌زاده برای «خاطرات خط خطی یک دختر» و اسماعیل رحیم‌زاده برای «فیلادلفی»، مجید فرازمند برای «سرباز گمنام» و اسماعیل میهن‌دوست و محمد بیات برای «صدای مقاومت» رتبه‌های سوم تا اول را دریافت کردند. در این بخش جایزه قلم طلایی به احمد مرادپور برای «نفوذ» اهدا شد.

در بخش جوایز اقلام تبلیغی، لوح تقدیر به محمدحسن ناحی به‌خاطر عکس‌های فیلم «آن مرد آمد» اهدا شد. در این بخش رتبه سوم به مهدی دلخواسته برای عکس‌های فیلم «یک گزارش واقعی» رسید و علیرضا عقیلی برای عکس‌های فیلم «فرزند صبح» و حبیب مجیدی برای عکس‌های فیلم «کودک و فرشته» رتبه‌های دوم و اول را دریافت کردند.

در بخش پوستر هم رتبه دوم به کمیل زحمتکش برای پوستر فیلم« کیمیا و خاک» و رتبه اول به حیدر رضایی برای پوستر فیلم« بیداری رویاها» اهدا شد. در بخش آنونس امیر شیبان خاقانی برای «روز سوم» و امیرمسعود آقاباباییان برای «آخرین ملکه زمین» رتبه‌های دوم و اول را دریافت کردند.

در بخش سینمایی تصویر انقلاب، علی‌اصغر شادروان برای فیلمنامه «تیرباران» جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. جایزه بهترین کارگردانی هم به خسرو سینایی برای فیلم «هیولای درون» اهدا شد. سینایی بعد از دریافت تندیس جشنواره گفت: بعد از 25 سال هیولای درون مطرح شد. من به اینجا آمدم تا اعتراف کنم که یکایک شما حاضرین در سالن و 70 میلیون جمعیت خارج از سالن را عاشقانه دوست دارم.

در ادامه اهدای جوایز بخش سینمایی تصویر انقلاب، جایزه بهترین فیلم به هادی مشکات تهیه‌کننده فیلم «ترن» اهدا شد و هیأت داوران جایزه ویژه این بخش را به زنده‌یاد امیر قویدل، کارگردان فیلم ترن اهدا کرد.در ادامه، نتایج اولیه نظرسنجی‌های به دست آمده از تماشاگران سینما نسبت به بهترین کارگردان، فیلم و بازیگر سینمای دفاع مقدس قرائت شد.

تاکنون طبق این نظرسنجی ابراهیم حاتمی‌کیا، زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، احمدرضا درویش و عزیزالله حمیدنژاد در بخش کارگردانی، «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا، بهرام بیضایی برای «باشو غریبه‌ای کوچک» و «لیلی با من است»

رضا مقصودی در بخش فیلمنامه نویسی، پرویز پرستویی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی و رضا کیانیان در بخش بازیگری و آژانس شیشه‌ای، سفر به چزابه، لیلی با من است و هور در آتش در بخش بهترین تهیه و فیلم بیشترین آرای تماشاگران سینما را از آن خود کرده‌اند.بخش پایانی مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دفاع مقدس هم به اجرای قطعات موسیقی توسط علیرضا عصار اختصاص داشت.

کد خبر 116604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز