گروه ادب و هنر: با پایان یازدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ایران، این جشنواره در چند کشور جهان آغاز به کار کرده است. این روزها دمشق، آنکارا، بیروت و کابل میزبان فیلم‌های دفاع مقدس هستند.

جشنواره مقاومت

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت روز یکشنبه با حضور جمعی از مدیران و سینماگران کشور چون رسول‌صدرعاملی، انسیه شاه‌حسینی، سیدعلیرضا سجادپور، محمدرضا شرف‌الدین، رضا ایران‌منش، رضا رستگار و محمدخزاعی، دبیر جشنواره در دمشق آغاز به کار کرد.

در طول برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در سوریه، علاوه بر نمایش آثار شاخص حوزه سینمای دفاع مقدس کشورمان، نشست‌های مشترکی با حضور سینماگران ایرانی و سوری برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت در دمشق از رسول صدرعاملی، انسیه شاه‌حسینی، محمدرضا شرف‌الدین و زنده‌یاد رسول ‌ملاقلی‌پور تجلیل به عمل آمد. همچنین از تعدادی از هنرمندان سوری نیز قدردانی شد.

اکران فیلم‌هایی چون «میم‌مثل مادر»، «بازمانده» و «خاکستر سبز» که به زبان عربی زیرنویس شده‌اند از جمله برنامه‌های این جشنواره است. همچنین هیات ایرانی شرکت‌کننده در این برنامه با مسئولان سوری نیز دیدار داشته و با آنها درباره راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه صنعت سینما بحث و تبادل نظر خواهد داشت.

در اولین نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت که در دمشق برگزار شد، محمدخزاعی دبیر جشنواره ابراز امیدواری کرد که این رخداد سینمایی زمینه‌های پیوند و همدلی فیلمسازان مسلمان 2کشور را فراهم آورد. به گفته خزاعی جشنواره فیلم مقاومت که برای نخستین‌بار به ابتکار ایران در ابعادی گسترده و فراگیر در حال برگزاری است می‌تواند پرچمدار فرهنگ مقاومت و تفکر راستین اسلام در عرصه جنگ نرم و برخورد در فضای رسانه و دنیای مجازی و جنگ‌های سایبری باشد.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عصر دیروز در بیروت نیز آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره در لبنان، مدیران و سینماگران ایرانی به همراه مسئولان سفارت ایران و مسئولان سینما و تلویزیون لبنان حضور داشتند. هیات 15نفره‌ای که شامل مسئولان وزارت ارشاد، بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از سینماگران هستند در این جشنواره حضور دارند که در نشست‌های مشترک پیش‌بینی‌شده شرکت خواهند داشت.

این جشنواره‌ در کشور ترکیه نیز برگزار شد. این جشنواره روز شنبه در سالن مجید فاضل پارک جوانان آنکارا آغاز به کار کرد. همزمان با برگزاری جشنواره مقاومت در آنکارا هیاتی متشکل از محمدحسین حقیقی، علی دهکردی، ‌رضا رستگار و محمد خزاعی نشست مشترکی با عبدالرحمن، مدیرکل سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه برگزار و در خصوص تقویت مناسبات فرهنگی و سینمایی به‌ویژه در حوزه سینمای دفاع مقدس گفت‌وگو کردند.

این رخداد سینمایی در افغانستان نیز با همکاری رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی و موسسه افغان‌فیلم، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کابل گشایش یافت. جشنواره مقاومت که در کابل با نمایش «دوئل» ساخته احمدرضا درویش افتتاح شده بود در مدت 3روز در سالن پایر که بزرگ‌ترین سینمای افغانستان است به اکران آثار دفاع مقدس پرداخت.

هنگام برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در افغانستان مسئولان و سینماگران کشورمان حضور نداشتند و رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در کابل به نمایندگی از اهالی فرهنگ ایران به بحث و تبادل نظر با مسئولان سینمایی و هنرمندان افغان پرداخت. یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تا 20مهرماه در کشورهای فنلاند، تاجیکستان و کره‌شمالی نیز برگزار خواهد شد تا این جشنواره پس از فترتی 5ساله، پس از ایران، در عرصه‌های جهانی نیز حضور خود را به ثبت برساند.

کد خبر 117667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز