یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم ترکمنستان روز یکشنبه 24 دسامبر(3 آذر) برای آخرین بار به رهبر کشورشان ادای احترام کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در مراسمی که به همین منظور برگزار شد، پیکر صفر مراد نیازاف رهبر 66 ساله ترکمنستان که در یک تابوت قرار گرفته بود، در کاخ ریاست جمهوری ترکمنستان در معرض دید عموم گذاشته شد.

هزاران نفر از مردم در این مراسم با نثار گل به پیکر رییس جمهور سابق ترکمنستان ادای احترام کردند و برای آخرین بار با وی وداع کردند. برخی از حاضران گریه می‌کردند.

این در حالی بود که همسر، پسر و دختر نیازاف با حالتی جدی کنار تابوت وی نشسته بودند. ریچارد بوچر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و میخائیل فرادکف، نخست وزیر روسیه نیز در جمع مهمانان خارجی در مراسم تشییع جنازه صفر مراد نیازوف شرکت کردند. همچنین گزارش شده است که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به همراه یک هیات بزرگ با حضور در مراسم تشییع نیازاف به پیکر وی ادای احترام کرد.

پس از مرگ نیازاف در روز پنجشنبه، به دلیل آنکه وی جانشینی برای خود تعیین نکرده بود آینده ترکمنستان در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و بیم آن می‌رود که بی ثباتی این کشور را در بر بگیرد.  ذخایر گاز ترکمنستان برای اروپا، روسیه و آمریکا بسیار کلیدی است.
نیازوف که پیشتر یک کمونیست بود پس از ایجاد تغییراتی در قانون اساسی به عنوان رییس جمهوری مادام العمر در کشور حکومت می‌کرد.

قربانقلی وردی محمداف رییس‌جمهور موقت ترکمنستان پیش از گفته بود: مردم ترکمنستان به خطوط سیاسی صفرمراد نیازاف رییس‌جمهور فقید این کشور که پنجشنبه جان سپرد، وفادار خواهند ماند.

وردی محمداف افزوده بود، ترکمنستان سیاست بی‌طرفی‌اش و توسعه روابط با کشورهای دیگر همسایه و دوستانش را براساس اصول احترام متقابل حفظ می‌کند.


وردی محمداف که معاون نخست وزیر ترکمنستان بود، روزپنجشنبه به عنوان رییس جمهور موقت برگزیده شد. براساس قانون اساسی ترکمنستان، انتخابات ریاست جمهوری جدید ظرف دو ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 11704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز