چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: قربان قلی بردی محمد اف پس از پیروزی در انتخابات روز یکشنبه 11 فوریه (22 بهمن) به عنوان رییس جمهوری جدید ترکمنستان سوگند خورد.

مراد قاری اف رییس کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان روز چهارشنبه 14 فوریه (25 بهمن)در نوزدهمین نشست مجلس مصلحت خلق این کشور در حضور مقامات داخلی و خارجی گفت: "قربان قلی بردی محمداف" با کسب ‪ ۸۹/۲۳‬درصد آرا به عنوان دومین رییس جمهوری این کشور انتخاب شد.

 وی گفت: بیش از دومیلیون و ‪ ۶۵۴‬هزار نفر از جمعیت این کشور واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد ‪ ۹۸/۶۵‬درصد در انتخابات شرکت کردند. [سابقه خبر]

همچنین در نوزدهمین نشست مجلس مصلحت خلق ترکمنستان بردی محمد اف رییس جمهوری جدید ترکمنستان به قانون اساسی سوگند یاد کرد .

حضور پرویز داوودی در مراسم سوگند

این نشست با حضور مقامات بلند پایه ‪ ۳۰‬کشور از جمله "پرویز داوودی" معاون اول رییس جمهوری ایران و همچنین روسای جمهوری افغانستان، اوکراین، تاجیکستان، گرجستان و قزاقستان برگزار شد.

پرویز داوودی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران که در مراسم تحلیف شرکت کرده قرار است بعداز ظهرروز چهارشنبه 25 بهمن  با  قربان قلی بردی محمداف  رییس جمهوری جدید ترکمنستان ، امامعلی رحمان‌اف  رییس جمهوری تاجیکستان و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار کند.

اقدامات و اهداف دولت جدید ترکمنستان

رییس جمهوری جدید ترکمنستان در این نشست  اولین سخنان خود را در مقام شخص اول این کشور ایراد کرد.او ضمن تاکید بر انجام اصلاحات ، اعلام کرد که راه صفر مراد نیاز اوف رییس جمهوری سابق ترکمنستان[شرح حال] را ادامه خواهد داد.

بردی محمداف همچنین بر پایبندی کشورش به همه تعهدات بین‌المللی تاکید کرد و گفت دولت وی همه قراردادهای منعقد شده در زمینه صادرات نفت و گاز را بدون انحراف انجام خواهد داد و با همه کشورها نیز تعامل دو جانبه خواهد داشت.

 بردی محمداف از انجام اصلاحات در بخش‌های آموزشی و کشاورزی در ترکمنستان نیز  خبر داد ، او  گفت که اصلاحاتی در بخش بهداشت ، مسکن ، تجارت ، خصوصی‌سازی و سیستم  اخذ مالیات انجام خواهد داد. وی از جمله برنامه‌های خود را افزایش مدت زمان تحصیل از ‪ ۹‬سال به ‪ ۱۰‬سال عنوان کرد و تاکید کرد ترتیبی داده خواهد شد تا مدرک دیپلم این کشور در تمامی کشورها مورد قبول واقع شود. رییس جمهوری جدید ترکمنستان تاکید کرد: مردم این کشور همچنان از خدمات رایگان ، گاز ، آب ، برق و نمک استفاده خواهند کرد.

بردی محمداف گفت که قیمت بنزین ، سوخت و سایر خدمات اجتماعی و رفاهی نیزهیچ تغییری نخواهد کرد. رییس جمهوری جدید ترکمنستان همچنین بر پایبندی کشورش به موضع بیطرفی که از سوی سازمان ملل متحد تصویب شده است ، تاکید کرد.


سابقه

انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه هفته جاری در ترکمنستان اولین انتخاباتی بود که با حضور شش نامزد انتخاباتی برگزار شد.
"صفر مراد نیازف" رییس جمهوری سابق ترکمنستان که در ‪  21 دسامبر سال 2006 بر اثر ایست قلبی در سن ‪ ۶۶‬سالگی درگذشت حدود ‪ ۲۲‬سال رییس جمهوری این کشور بود.
کشور شش میلیون نفری ترکمنستان و سرشار از ذخایر گازی با کشورهای جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، قزاقستان و ازبکستان هم‌مرز است. [سابقه موضوع]

کد خبر 15730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز